• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Bølgen

Bølgen fikk terningkast fem av vår anmelder.

: Bølgen

5
Karakter:
review-image

Konklusjon

Eksterne lenker

Anmeldelse: Bølgen
John Berge
John Berge
16. august 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 28.08.2015
Sjanger: Katastrofefilm
Skuespillere: Ane Dahl Torp, Kristoffer Joner, Edith Haagenrud-Sande, Jonas Oftebro, Arthur Berning, Fridtjov Såheim
Regi: Roar Uthaug
Manus: John Kåre Raake og Harald Rosenløw Eeg
Nasjonalitet: Norge
Musikk: Magnus Beite
Produksjonsselskap: Fantefilm Fiksjon AS
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Produksjonsår: 2015
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Denne filmen inneholder intense og realistiske skildringer av mennesker som blir utsatt for en naturkatastrofe. Filmen får derfor aldersgrense 15 år.

HANDLING

Den erfarne geologen Kristian Eikjord (Kristoffer Joner) befinner seg plutselig midt i sitt livs verste mareritt. Han er splittet fra sin familie og det er ti minutter til det fossende infernoet treffer. Det blir en livsviktig kamp mot klokken før de kraftigste naturkreftene Norge har sett treffer land.

Står og faller Bølgen på om effektene er gode og troverdige nok? Ja, men ikke bare på det selvsagt.

En katastrofefilm er aldri bedre enn dramaet som utspiller seg for karakterene vi følger. Og hvem følger vi og hvorfor? Det har ikke alltid vært riktige personer i en del katastrofefilmer.

Trikset er å finne noe med relevans for handlingen. Hvem bedre enn en geolog som vet alt om de relle farene som truer hvis fjellpartiet Åkeneset revner og en flodbølge vil flomme innover Geirangerfjorden!

Det viser seg raskt at det bygger seg bra opp opp i Bølgen. Dramaet er knakende godt! Man bryr seg om de utvalgte menneskene man skal følge.

Mange vil nysgjerrig undre seg over om monsterbølgen er ekte nok, om lyden omfavner deg og om andre praktiske effekter virker troverdige i Norges første katastrofefilm.

Det kan jeg trygt slå fast at de gjør.

Men det er dessverre – og nesten selvsagt – for få av de, men det kan vi saktens tilgi på et norsk budsjett. Det er likevel mye som imponerer i Bølgen og det er ikke bare fordi det er «bra til å være norsk».

Med en amerikansk sjanger som mal – som vi kan huske fra alt fra 70-tallets Earthquake, The Towering Inferno og The Poseidon Adventure til nyere varianter som årets San Andreas – er det en vanvittig stor fallhøyde for Bølgen.

Men filmen holder! Det er et vanvittig sterkt «visittkort» for regissør Roar Uthaug, som jeg er overbevist er i gang med en stor Hollywood-film før vi aner ordet av det.

Amerikanerne vil tilgi litt glissent bruk av effekter (selv om det etter norsk målestokk selvsagt er imponerende) og se «stort» på det og innse at dette er en mann som elsker sjangerfilmens konvensjoner, men samtidig leker litt med de og tøyer de i kantene.

De vil se en regissør som bruker mye tid på karakteroppbygning og som liker at ting presenteres på en ryddig, fin måte. Han har mange gode folk på laget. Ikke minst manusforfatterne John Kåre Raake og Harald Rosenløw Eeg.

Fotograf John Christian Rosenlund har også boltret seg i samme, store sandkasse og viser oss fjord og fjell så gåsehuden nesten reiser seg på meg. Det er jo flott i Geiranger da, og alltid en glede å komme dit.

Filmen er «solgt» veldig på nettopp bølgen som raser inn i Geirangerfjorden. Vi vet hva som kommer og spørsmålet er da bare hvordan bygger vi opp til det, hvem blir helter, hvem er skurken, og hvem dør. Det er nesten heldigvis ingen tradisjonell antagonist i historien. Her er det f.eks. ingen ordfører som kjefter og ikke vil stenge turistattraksjonen.

Geolog Kristian Eikjord (Kristoffer Joner) blir faktisk hørt på av sine kolleger og sjefen, i stor grad. En tradisjonell «kjeftescene» er det, men nyansene er mye mer tilstede enn vi tror en amerikansk filmproduksjon ville ha forlangt.

Fortellingen bygges sakte opp. Det er mange scener med familien vi følger, med Ane Dahl Torp som Kristians kone, Idun. Dahl Torp og Joner har spilt mot hverandre før og de virker troverdige. Vi tror på dem som moderne kjernefamilie. Allerede der har filmen vunnet.

Selve effektueringen av bølgen – fra raset går til det svinner hen – er altså meget bra bygd opp, men jeg skulle altså ideelt sett mye mer detaljer og overblikksbilder. Hva skjedde med cruiseskipet vi ser på filmplakaten? Det er ikke å se. Og når jeg først pirker: hva er det med alle disse ringpermene overalt. Det blas i de og jeg føler meg plutselig hensatt til 70-tallet. Skal det frembringe retrofølelsen? Hvor er iPad-en med planser og kjappe Wikipedia-søk. I stedet blas det febrisk i gamle mapper. Når det er sagt ser «kontrollrommet» til fjellovervåkerne hypermoderne ut, skjermmessig. Mye bedre enn i virkeligheten, hvisket en kilde tett på produksjonen til meg.

Etter den første, storslagne finalen kommer selvsagt enda et eksistensielt drama, hvor sjangerkonvensjonene igjen kommer til uttrykk med sterke følelser og masse dramatikk.

Ros bør gis til mange, men jeg vil også fremheve komponist Magnus Beite og lyddesigner Christian Schaanning. De har virkelig evnet å bygge opp under dramaturgien på mesterlig vis. Og selv i tradisjonell versjon var lydmiksen svært god. (Men jeg gleder meg til å høre Dolby Atmos-versjonen).

Oppfølger? Ja, jeg har idéen klar. Raset. Da blir det Trollstigen som ryker!

Men først gjenstår det å se om kinopublikummet tar bølgen og løfter et heller katastrofalt kinoår sett fra norsk films ståsted. Kanskje kan Bølgen bane vei for flere utover høsten? Det aner oss!

Sett i Edda Kino – sal 1 – under filmfestivalen i Haugesund.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
16. august 2015
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Terje tror på bedre tider for kinobransjen
    KINOLEVERANDØR29. januar 2021
  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Trainwreck
Anmeldelse: Inside Out