• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Annette
    • Anmeldelse: Thor: Love and Thunder
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Bølgen

Bølgen fikk terningkast fem av vår anmelder.

: Bølgen

5
Karakter:
review-image

Konklusjon

Eksterne lenker (Rework!)

Anmeldelse: Bølgen
John Berge
16. august 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 28.08.2015
Sjanger: Katastrofefilm
Skuespillere: Ane Dahl Torp, Kristoffer Joner, Edith Haagenrud-Sande, Jonas Oftebro, Arthur Berning, Fridtjov Såheim
Regi: Roar Uthaug
Manus: John Kåre Raake og Harald Rosenløw Eeg
Nasjonalitet: Norge
Musikk: Magnus Beite
Produksjonsselskap: Fantefilm Fiksjon AS
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Produksjonsår: 2015
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Denne filmen inneholder intense og realistiske skildringer av mennesker som blir utsatt for en naturkatastrofe. Filmen får derfor aldersgrense 15 år.

HANDLING

Den erfarne geologen Kristian Eikjord (Kristoffer Joner) befinner seg plutselig midt i sitt livs verste mareritt. Han er splittet fra sin familie og det er ti minutter til det fossende infernoet treffer. Det blir en livsviktig kamp mot klokken før de kraftigste naturkreftene Norge har sett treffer land.

Står og faller Bølgen på om effektene er gode og troverdige nok? Ja, men ikke bare på det selvsagt.

En katastrofefilm er aldri bedre enn dramaet som utspiller seg for karakterene vi følger. Og hvem følger vi og hvorfor? Det har ikke alltid vært riktige personer i en del katastrofefilmer.

Trikset er å finne noe med relevans for handlingen. Hvem bedre enn en geolog som vet alt om de relle farene som truer hvis fjellpartiet Åkeneset revner og en flodbølge vil flomme innover Geirangerfjorden!

Det viser seg raskt at det bygger seg bra opp opp i Bølgen. Dramaet er knakende godt! Man bryr seg om de utvalgte menneskene man skal følge.

Mange vil nysgjerrig undre seg over om monsterbølgen er ekte nok, om lyden omfavner deg og om andre praktiske effekter virker troverdige i Norges første katastrofefilm.

Det kan jeg trygt slå fast at de gjør.

Men det er dessverre – og nesten selvsagt – for få av de, men det kan vi saktens tilgi på et norsk budsjett. Det er likevel mye som imponerer i Bølgen og det er ikke bare fordi det er «bra til å være norsk».

Med en amerikansk sjanger som mal – som vi kan huske fra alt fra 70-tallets Earthquake, The Towering Inferno og The Poseidon Adventure til nyere varianter som årets San Andreas – er det en vanvittig stor fallhøyde for Bølgen.

Men filmen holder! Det er et vanvittig sterkt «visittkort» for regissør Roar Uthaug, som jeg er overbevist er i gang med en stor Hollywood-film før vi aner ordet av det.

Amerikanerne vil tilgi litt glissent bruk av effekter (selv om det etter norsk målestokk selvsagt er imponerende) og se «stort» på det og innse at dette er en mann som elsker sjangerfilmens konvensjoner, men samtidig leker litt med de og tøyer de i kantene.

De vil se en regissør som bruker mye tid på karakteroppbygning og som liker at ting presenteres på en ryddig, fin måte. Han har mange gode folk på laget. Ikke minst manusforfatterne John Kåre Raake og Harald Rosenløw Eeg.

Fotograf John Christian Rosenlund har også boltret seg i samme, store sandkasse og viser oss fjord og fjell så gåsehuden nesten reiser seg på meg. Det er jo flott i Geiranger da, og alltid en glede å komme dit.

Filmen er «solgt» veldig på nettopp bølgen som raser inn i Geirangerfjorden. Vi vet hva som kommer og spørsmålet er da bare hvordan bygger vi opp til det, hvem blir helter, hvem er skurken, og hvem dør. Det er nesten heldigvis ingen tradisjonell antagonist i historien. Her er det f.eks. ingen ordfører som kjefter og ikke vil stenge turistattraksjonen.

Geolog Kristian Eikjord (Kristoffer Joner) blir faktisk hørt på av sine kolleger og sjefen, i stor grad. En tradisjonell «kjeftescene» er det, men nyansene er mye mer tilstede enn vi tror en amerikansk filmproduksjon ville ha forlangt.

Fortellingen bygges sakte opp. Det er mange scener med familien vi følger, med Ane Dahl Torp som Kristians kone, Idun. Dahl Torp og Joner har spilt mot hverandre før og de virker troverdige. Vi tror på dem som moderne kjernefamilie. Allerede der har filmen vunnet.

Selve effektueringen av bølgen – fra raset går til det svinner hen – er altså meget bra bygd opp, men jeg skulle altså ideelt sett mye mer detaljer og overblikksbilder. Hva skjedde med cruiseskipet vi ser på filmplakaten? Det er ikke å se. Og når jeg først pirker: hva er det med alle disse ringpermene overalt. Det blas i de og jeg føler meg plutselig hensatt til 70-tallet. Skal det frembringe retrofølelsen? Hvor er iPad-en med planser og kjappe Wikipedia-søk. I stedet blas det febrisk i gamle mapper. Når det er sagt ser «kontrollrommet» til fjellovervåkerne hypermoderne ut, skjermmessig. Mye bedre enn i virkeligheten, hvisket en kilde tett på produksjonen til meg.

Etter den første, storslagne finalen kommer selvsagt enda et eksistensielt drama, hvor sjangerkonvensjonene igjen kommer til uttrykk med sterke følelser og masse dramatikk.

Ros bør gis til mange, men jeg vil også fremheve komponist Magnus Beite og lyddesigner Christian Schaanning. De har virkelig evnet å bygge opp under dramaturgien på mesterlig vis. Og selv i tradisjonell versjon var lydmiksen svært god. (Men jeg gleder meg til å høre Dolby Atmos-versjonen).

Oppfølger? Ja, jeg har idéen klar. Raset. Da blir det Trollstigen som ryker!

Men først gjenstår det å se om kinopublikummet tar bølgen og løfter et heller katastrofalt kinoår sett fra norsk films ståsted. Kanskje kan Bølgen bane vei for flere utover høsten? Det aner oss!

Sett i Edda Kino – sal 1 – under filmfestivalen i Haugesund.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
16. august 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Annette

Anne Helen Houg1. august 2022
Les mer

Anmeldelse: Thor: Love and Thunder

Matias Kjølstad9. juli 2022
Les mer

Anmeldelse: The Black Phone

Jon Smeland Olsen22. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Jurassic World: Dominion

Jon Smeland Olsen8. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Filmtyven

Anne Helen Houg5. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Men

Jon Smeland Olsen31. mai 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser dc

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stadig nye muligheter til å bli kinosjef
    LEDIG JOBB26. juli 2022
  • Ny a-ha-film kinoklar
    FILMLANSERING5. august 2022
  • De største filmnyhetene fra San Diego Comic Con 2022
    FILMPRODUKSJON29. juli 2022
  • «Full steam ahead» for Krigsseileren
    FILMLANSERING5. august 2022
  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Trainwreck
Anmeldelse: Inside Out