
Michael Nathanson, analytiker hos MoffitNathanson, sier til Media Play News at han og kollegene var sjokkerte over avtalen mellom kinogiganen AMC Theatres og Universal Pictures.
29. juni skapte den historiske avtalen sjokkbølger gjennom hele kinoverdenen.
I etterkant har selv kinovinduets stauteste og mest konservative forsvarer, Walt Disney Pictures, også gått for å lansere kinofilmen Mulan på sin egen strømmetjenester, Disney+.
«Vi ble ikke overrasket over Mulan,» sier Michael Nathanson, som medgir at han og kolleger i årevis har spekulert i at kinovinduet blir endret.
«Og nå skjer det mens vi drøfter det. Vi ble likevel sjokkert over AMC-avtalen. Vi tror dette skaper en veldig farlig presedens», fortsetter analytikeren.
«Det gir ikke mening i å kannibalisere dagene fra 17 til 30, da filmene som omsetter for 100 millioner dollar på kino i USA omsetter for 30 prosent av dette beløpet etter dag 17. Så vi er veldig forundret over beslutningen om å ha en så kort tidsperiode.»
Uansett hva slags avtale AMC har forhandlet seg frem til, med inntekter av SVOD-lanseringen av filmene, så vil sluttresultatet være «dårlig for kinoene».
LES OGSÅ:
AMC-sjefen tror den nye filmleie-avtalen blir den nye standarden
Nå blir det rekordkort tid fra kinofilmpremiere til hjemmekinolansering
Facebook
RSS