• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
    • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

2018 ble et nytt kinorekordår også på verdensbasis

Den berømte Walt Disney Pictures-logoen.
2018 ble et nytt kinorekordår også på verdensbasis
John Berge
6. januar 2019

Og The Walt Disney Studios solgte hver femte kinobillett av disse.

Det ble omsatt for 41,7 milliarder dollar på verdensbasis, og 11.9 milliarder dollar for Nord-Amerika alene, viser 2018-tallene fra ComScore, melder Variety.

Av all kinoomsetning sto Disney for 7,33 milliarder dollar av denne på verdensbasis, som er det nest største for et filmstudio i historien, bare slått av Disneys egne 2016-tall (7,61 milliarder dollar.)

På det amerikanske hjemmemarkedet økte Disney omsetningsrekorden fra 2016, fra tre milliarder til 3,09 milliarder dollar. (NB: Det tallene ikke sier noe om er inflasjonen og justerte billettpriser.)

I USA ble Disneys markedsandel på hele 26,1 prosent, selv med bare 14 kinolanseringer. Men disse var til gjengjeld i stor grad de største, med Black Panther, Avengers: Infinity War og Incredibles 2 i front.

I prosent så økte verdensmarkedet med 2,7 og det nord-amerikanske med sju prosent.

De øvrige studioenes omsetning i Nord-Amerika i 2018:

Universal: 1.96 milliarder dollar
Warner Bros.: 1.93 milliarder dollar
Sony: 1.28 milliarder dollar
Fox: 1.24 milliarder dollar
Paramount: 757 millioner dollar
Lionsgate: 389 millioner dollar (mer enn halvparten av 2017-tallene)
STX: 269.6 millioner dollar
MGM: 164 millioner dollar

Aldri før har norske filmer hatt større markedsandel på kinoene

De ti mest besøkte kinofilmene i Norge i 2018

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
6. januar 2019
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra STATISTIKK

Supersuksess for The Super Mario Bros. Movie


John Berge12. april 2023
Les mer

20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter

admin21. februar 2023
Les mer

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer

Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder

admin2. januar 2023
Les mer

Avatar: The Way of Water som ventet til topps

John Berge19. desember 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • Trailer: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
    TRAILER19. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet Digitalt abonnement skrekk Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • Trailer: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
    TRAILER19. mai 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Aldri før har norske filmer hatt større markedsandel på kinoene
Europeiske kinotall for 2018 viser nedgang