
Ronny Lieblein har gjennomført sitt første år som leder av Media Direct Norge (MDN). Status er omlegging av den visuelle profilen, lansering av Kinospillet, nytt distribusjonssystem og rekordomsetning av kinoreklame.
Lieblein overtok etter Bjørn Erling Ottersen, som bygde og opp drev det som ble landets ledende kinoreklameselskap i 27 år, i april 2016.
MDN begynte med kinoreklame i 1996, og da kun med lokal kinoreklame. Det store vendepunktet skjedde i 2010 da daværende Oslo Kino AS kjøpte Media Direct Norge AS.
– Det har vært en bratt læringskurve, sier en positiv MDN-sjef i det vi treffer ham i Egmont-huset i Nydalen for en juleprat.
– Det mest utfordrende på et personlig plan har vært hva man skal prioritere. Men vi har gjennomført mye. Vi har fått ny profil, byttet distribusjonssystem og fått harmoni i arbeidsflyten vår. Så har vi ikke minst lansert Kinospillet.
Ronny Lieblein konstaterer:
– Det har vært et «brutalt» år, men med spennende arbeid er det positivt, og da tåler man å stå på ekstra, sier 44-åringen til KINOMAGASINET,
De som besøker kinoer med reklame fra MDN merker også at publikum i salen ser selskapets nye profil. De har i år laget en hyggelig julehilsen på huset, utført av produksjonsmedarbeider Ove Hals.
– Vi har tre ansatte som også lager reklamer for lokale annonsører og tilrettelegger for lokale annonsører. Det er viktig at kvaliteten er på topp, så vi legger mye energi i å få god kvalitet på lokalreklamen.
– Hvorfor er endringen av den visuelle profilen viktig?
– Vi vil markedsføre Media Direct som et moderne selskap som ønsker å fornye seg og være moderne. Derfor kommunisere vi også via flere sosiale medier.
– Dere lanserte Kinospillet høsten 2016. Hva er erfaringene så langt?
– Vi har veldig gode erfaringer. Vi har fått med 25.000 spillere i det vi runder nyttår. Det er de fire største Nordisk Film-kinoene vi har startet oss. Alle i Oslo, minus Gimle, samt Drammen, Tønsberg og Kristiansand.
MDN-direktøren sier at i 2017 skal man øke innsatsen på Kinospillet. Coca Cola er med som annonsør i første kvartal 2017. Nå skal også flere kinoer få muligheten. Og man trenger ikke være kinoreklamekunde hos MDN for å kunne tilby Kinospillet til sine gjester.
Under Den norske kinokonferansen 2016 presenterte MDN spillet for bransjen, som med egne mobiler også fikk prøve det ut.
– Det er veldig stor interesse for spillet blant kinoene. Publikum opplever det ikke som reklame, selv om det selvfølgelig er det.
Det ligger an til rekordvekst fra 2015 til 2016 innen kinoreklame. Sett under ett kan det ligge an til en vekst fra 135 millioner kroner i 2015 til 160 millioner kroner i 2016.
– Noe har selvsagt med bra kinobesøk å gjøre, men vi har vært gode på å dokumentere mediet og kinoreklame, i mediemiksen til kundene. Mange annonsører har gått digitalt, mer eller rmindre vellykket, og de ser at kino har en strategisk plass i mediemiksen. Spesielt øker reklamererindringen for målgrupper som de sliter med å nå via TV-reklame. Web–TV er heller ikke en konk til kino. Du sitter i en halvmørk sal og har fokus på et lerret. Det gir en annen reklameverdi enn mulighetne til å se reklamefilmen online.
MDN – eid av Nordisk Film Kino AS – fortsetter også i 2017 samarbeidet med CAPA Kinoreklame, eid av SF Kino AS og Kinovasjon Norge AS (Bergen, Trondheim, Haugesund og SF Kino Stavanger Sandnes)
– CAPA er en konkurrent på én eneste ting, og det er når vi skal ha avtale med kinoene.
– Det jobber veldig hyggelige mennesker i CAPA, som er lett å samarbeide, og det er en nødvendighet. Det er plass til oss begge. Det viser veksten andre år på rad kinoreklame. Vi gjør hverandre bedre og det er godt for kinoene at det er to tilbydere av kinoreklame.

Kinospillet er allerede en stor suksess og blir videreutviklet i 2017 og skal tilbys flere kinoer, forteller Ronny Lieblein, adm. direktør i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Facebook
RSS