• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

2016 – det store endringsåret for MDN og selskapets nye sjef

Administrende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
2016 – det store endringsåret for MDN og selskapets nye sjef
John Berge
22. desember 2016

Ronny Lieblein har gjennomført sitt første år som leder av Media Direct Norge (MDN). Status er omlegging av den visuelle profilen, lansering av Kinospillet, nytt distribusjonssystem og rekordomsetning av kinoreklame.

Lieblein overtok etter Bjørn Erling Ottersen, som bygde og opp drev det som ble landets ledende kinoreklameselskap i 27 år, i april 2016.

Ronny Lieblein overtar Media Direct Norge

Bjørn Erling Ottersen: «Riktig å slutte nå»

MDN begynte med kinoreklame i 1996, og da kun med lokal kinoreklame. Det store vendepunktet skjedde i 2010 da daværende Oslo Kino AS kjøpte Media Direct Norge AS.

– Det har vært en bratt læringskurve, sier en positiv MDN-sjef i det vi treffer ham i Egmont-huset i Nydalen for en juleprat.

– Det mest utfordrende på et personlig plan har vært hva man skal prioritere. Men vi har gjennomført mye. Vi har fått ny profil, byttet distribusjonssystem og fått harmoni i arbeidsflyten vår. Så har vi ikke minst lansert Kinospillet.

Ronny Lieblein konstaterer:

– Det har vært et «brutalt» år, men med spennende arbeid er det positivt, og da tåler man å stå på ekstra, sier 44-åringen til KINOMAGASINET,

De som besøker kinoer med reklame fra MDN merker også at publikum i salen ser selskapets nye profil. De har i år laget en hyggelig julehilsen på huset, utført av produksjonsmedarbeider Ove Hals.

– Vi har tre ansatte som også lager reklamer for lokale annonsører og tilrettelegger for lokale annonsører. Det er viktig at kvaliteten er på topp, så vi legger mye energi i å få god kvalitet på lokalreklamen.

– Hvorfor er endringen av den visuelle profilen viktig?

– Vi vil markedsføre Media Direct som et moderne selskap som ønsker å fornye seg og være moderne. Derfor kommunisere vi også via flere sosiale medier.

– Dere lanserte Kinospillet høsten 2016. Hva er erfaringene så langt?

– Vi har veldig gode erfaringer. Vi har fått med 25.000 spillere i det vi runder nyttår. Det er de fire største Nordisk Film-kinoene vi har startet oss. Alle i Oslo, minus Gimle, samt Drammen, Tønsberg og Kristiansand.

MDN-direktøren sier at i 2017 skal man øke innsatsen på Kinospillet. Coca Cola er med som annonsør i første kvartal 2017. Nå skal også flere kinoer få muligheten. Og man trenger ikke være kinoreklamekunde hos MDN for å kunne tilby Kinospillet til sine gjester.

Under Den norske kinokonferansen 2016 presenterte MDN spillet for bransjen, som med egne mobiler også fikk prøve det ut.

– Det er veldig stor interesse for spillet blant kinoene. Publikum opplever det ikke som reklame, selv om det selvfølgelig er det.

Nå kan du snart spille på kino

45 kinosaler får kinospillet i første omgang

Det ligger an til rekordvekst fra 2015 til 2016 innen kinoreklame. Sett under ett kan det ligge an til en vekst fra 135 millioner kroner i 2015 til 160 millioner kroner i 2016.

– Noe har selvsagt med bra kinobesøk å gjøre, men vi har vært gode på å dokumentere mediet og kinoreklame, i mediemiksen til kundene. Mange annonsører har gått digitalt, mer eller rmindre vellykket, og de ser at kino har en strategisk plass i mediemiksen. Spesielt øker reklamererindringen for målgrupper som de sliter med å nå via TV-reklame. Web–TV er heller ikke en konk til kino. Du sitter i en halvmørk sal og har fokus på et lerret. Det gir en annen reklameverdi enn mulighetne til å se reklamefilmen online.

MDN – eid av Nordisk Film Kino AS – fortsetter også i 2017 samarbeidet med CAPA Kinoreklame, eid av SF Kino AS og Kinovasjon Norge AS (Bergen, Trondheim, Haugesund og SF Kino Stavanger Sandnes)

– CAPA er en konkurrent på én eneste ting, og det er når vi skal ha avtale med kinoene.

– Det jobber veldig hyggelige mennesker i CAPA, som er lett å samarbeide, og det er en nødvendighet. Det er plass til oss begge. Det viser veksten andre år på rad kinoreklame. Vi gjør hverandre bedre og det er godt for kinoene at det er to tilbydere av kinoreklame.

Kinospillet er allerede en stor suksess og blir videreutviklet i 2017 og skal tilbys flere kinoer, forteller Ronny Lieblein, adm. direktør i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Kinospillet er allerede en stor suksess og blir videreutviklet i 2017 og skal tilbys flere kinoer, forteller Ronny Lieblein, adm. direktør i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
22. desember 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kino aktuelt i nytt kjøpesenter i Oslo
Golden Globe-vinnerne 2017