Elvis for alle generasjoner

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

Elvis? Ikke alle vet hvem han er. Det er regissør Baz Luhrmann fullstendig klar over.

Elvis Aaron Presley i sine yngre dager.


– De kjenner ham kanskje gjennom Lilo & Stich eller fra et videospill. Dagens 20-åringer aner ikke eller bryr seg ikke om Elvis. Selv jeg var mer interessert i David Bowie enn Elvis, sier den australske filmskaperen i et intervju med Indiewire.

– Jeg lager kinofilmer. Og en kino er et sted hvor fremmede samles og for en stakket stund er de i et felleskap på grunn av det de opplever sammen. Det er min eneste jobb. Det er mitt mål. Vi har ikke fått bevist at ikke-franchise-filmer kan få folk tilbake på kinoene ennå, så jeg bærer det ansvaret på mine skuldre, sier han videre til Indiewire.

Elvis tar for seg livet og musikken til Elvis Presley, skildret gjennom hans kompliserte forholdet til manageren Tom Parker. Filmen utforsker den komplekse dynamikken mellom de to, over en 20-års periode, fra Elvis’ barndom og første opptredener, til hans legendariske stjernestatus. Sentralt i filmen står også en av de mest betydningsfulle og innflytelsesrike menneske i Elvis’ liv – Priscilla.



50-, 60- og 70-årene er de tre tiårene filmen går gjennom og samtidig settes den amerikanske samfunnsutviklingen i fokus. Dermed får vi også vite mer om Elvis sitt vennskap med B.B. King og Little Richard.

Luhrmann har lenge gjort det klart at dette ikke er et lineært portrett av ikonet. I et intervju med Deadline forteller han at han mente Elvis sin historie var det beste lerretet for å utforske hvordan Amerika ble slik det ble.

Elvis’ karriere strakte seg over flere tiår. Fra 50-tallet, hvor han i en alder av 21 leverte rock and roll til massene og skandaliserte publikum med hans hoftebevegelser, til å bli en stjerne i Hollywood.

På 60-tallet klarte Elvis å gjøre et suksessfullt comeback, på tross av hans problemer med alkohol, dop og matavhengighet, som påvirket hans evne til å turnere, med en TV-spesial og en Las Vegas residens, før hans altfor for tidlige død, svært overvektig og syk, i en alder av 42.



I tittelrollen som ikonet Elvis Aaron Presley finner vi det nye stjerneskuddet Austin Butler. Han hadde bl.a. en rolle i Tarantinos Once Upon a Time In Hollywood, som cowboyen Tex. I rollen som den enigmatiske manageren finner vi Tom Hanks. Svært ugjenkjennelig i en «tjukkasdrakt» og med en kraftig slags hollandsk aksent. Hvorvidt Parker er skurken eller ei overlates til seeren, mener regissøren selv. Priscilla spilles av Olivia DeJonge.

30-år gamle Butler synger alle sangene til Elvis som ung, men når han eldres blandes Butlers vokaler med Elvis’ originale stemmeopptak. For best å etterligne Kongens legendariske stemme, skal Butler ha studert opptak i timesvis. Allerede et år før opptaksstart startet skuespilleren med vokaløvelser.



Luhrmann er kjent for å ta inspirasjon og mikse stiler på tvers av tidsperioder, og Elvis virker å være intet unntak. Regissøren har uttalt at man i filmen presenteres både for klassisk Elvis, men at ønsket var å omforme noe av musikken slik at den får en moderne tvist. Blant annet gjennom et utvalgt gjesteartister på soundtracket, bl.a. Doja Cat og Måneskin.

Som seg hør og bør i en Luhrmann-film er det grandiose kulisser og glitrende kostymer, med engasjerende musikk og en fengende, men tragisk historie.

Vi får se om kinosommerens publikum «can’t help falling in love» med Elvis!

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom