• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMPRIS

Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»

Veien til Oscarene 2021, av filmviter Christian Høkaas. Illustrasjon: Per Mork, KINOMAGASINET.no ©
Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
Christian Høkaas
17. januar 2021

Med en gang nyttårsrusen har lagt seg, begynner andre festligheter i filmverdenen. Den siste opptrappingen til årets mest populære prisutdeling for de cinefile: Oscar-utdelingen.

Den såkalte «award season» avsluttes med Oscar-utdelingen, delt ut av det amerikanske filmakademiet (Academy of Motion Picture Art and Science).

Over 9.900 akademimedlemmer bestående av regissører, klippere, lydteknikere, skuespillere, sminkører, manusforfattere, klesdesignere og flere avgir sin stemme over hvilke filmer som skal vinne. Vanligvis annonserer man nominasjoner i januar og holder den begivenhetsrike utdelingen i slutten av februar eller begynnelsen av mars.

Men alt skjer ikke på én kveld. Det starter lang tid i forveien.

Det er en grunn til at man kaller veien til Oscar-utdelingen for et kappløp – et «awards race» – Dette er som tippeligaen for film, hvor man analyserer filmenes styrker og svakheter, samt finner ut hvem som har de sterkeste bena i de rette kategoriene.

Hvis man ønsker at sin film skal skape et godt inntrykk på både publikum og kritikere, nytter det ikke å la den ligge og støve på hylla.

Den må markedsføres, distribueres og oppdages.

Gode tilbakemeldinger må sirkulere, slik at både filmindustrien og filmkritikerne husker og anerkjenner dette som en god film!

Nyheter om ettertraktede filmer kan skape et «Oscar-buzz» lang tid i forveien.

Mange antok i 2011 at The Hobbit – An Unexpected Journey kom til å bli en reel utfordrer i Beste film-kappløpet ett år senere, basert på Peter Jacksons tidligere Oscar-suksess med The Lord of the Rings-trilogien. Trilogiens avslutning (The Return of the King) vant elleve Oscar-statuetter. Alle som filmen var nominert i.

Her tok ekspertene grundig feil. Filmen slo ikke så godt an blant kritikerne som Jacksons tidligere trilogi.

Andre ganger har man mer rett når man ser kritikerroste regissører som Martin Scorsese, Quentin Tarantino eller Steven Spielberg har en kommende film i lomma med et tema som lett kan falle i smak. Under Oscar-utdelingen 2019 ble det vist en teaser for The Irishman, som bare bestod av lydklipp og navn på filmens skuespillere. Dette var en måte for Netflix å starte Oscar-diskusjonen nesten et år før filmen kom ut på strømmetjenesten.

På den måten kan man begynne å lage prognoser og følge med på hvordan studioet, crewet, castet og publikum behandler filmene. Men hvor er det alt begynner hen? Hva skal man følge med på? Her er guiden din til dette spennende racet.

De fem store filmfestivalene

Sundance filmfestival

Et av de første stegene på veien til Oscar er Sundance-festivalen i USA. Flere tusen filmer blir sendt inn og en knippe nøye utvalgte filmer blir vist. Det er USAs største filmfestival for uavhengige filmer. Originalt var festivalen lagt til tidlig høst, men ble flyttet opp til januar. Det er derfor den blir ansett som første skritt inn i det kommende filmåret når det gjelder Oscar-kandidater.

Her har distribusjonselskaper et øye for filmer de kan kjøpe opp distribusjonsrettigheter til.

Da Little Miss Sunshine hadde premiere på Sundance-festivalen i 2006, kjøpte Fox Searchlight opp filmen for ti millioner dollar (mer enn det filmen kostet å produsere). Dette var regnet som et vanvittig stort kjøp på festivalen, men her brukte de pengene godt, for da de distribuerte filmen på landets kinoer, ble den en box office-suksess. Fox Searchlight holdt buzzet gående og seilet på den gode kritikken, som sørget for at filmen plukket opp mange priser i de ulike utdelingene i Oscar-sesongen.

Abigail Breslin ble Oscar-nominert for «Little Miss Sunshine» – FOTO: Scanpix (AP Photo/Chris Pizzello)

Little Miss Sunshine er ikke den eneste Sundance-suksessen. Hvert eneste år er det filmer som har sitt startskudd fra denne festivalen, et år før prisutdelingen finner sted. I 2017 hadde filmer som Call Me By Your Name premiere her, som deretter ble kjøpt opp av Sony Pictures Classic for seks millioner, og Get Out som allerede skulle ha ordinær premiere en måned senere. Begge vant Oscar og andre priser i «award season». I 2019 hadde dokumentarfilmen American Factory premiere på denne festivalen og under den 92. Ocar-utdelingen vant den prisen for Beste dokumentarfilm. På samme festival hadde Honeyland premiere, som også ble belønnet under den 92. Oscar-utdelingen. Da med en nominasjon for Beste internasjonale film og Beste dokumentarfilm.

TRIVIA: Festivalen er grunnlagt av John Earle, Sterling Van Wagenen og Robert Redford. Sistnevnte bør ringe en bjelle, da festivalens navn kommer fra en av hans mest  ikoniske roller. Robert Redford spilte nemlig «The Sundance Kid» i klassikeren Butch Cassidy and the Sundance Kid (Hill, 1969).

Berlin internasjonale filmfestival

 

Etter Sundance filmfestival er det Berlin som står for tur. Berlinalen er en av de tre store filmfestivalene (Cannes og Venezia er de andre) og deler ut Gullbjørnen og Sølvbjørnen. I 2021 fyller festivalen 70 år. Festivalen har en stor prestisje ved seg, men har færre overlapp mellom vinnerne og Oscar-filmer. Det er faktisk bare en film som har vunnet Gullbjørnen og Beste film under Oscarene (Barry Levinsons Rain Man). Noen filmer får stor oppmerksomhet under denne festivalen og bærer dette med seg lenge. Wes Anderson fikk Sølvbjørnen for animasjonsfilmen Isle of Dogs i 2018. Denne filmen fikk senere en kinopremiere senere på våren før den ble Oscar-nominert til 2019-utdelingen.

 

De siste to årene har Norges Oscar-håp hatt premiere under denne festivalen. I 2019 ble Hans Petter Molands Ut og Stjæle Hester vist her og i 2020 var det Maria Sødahls Håp som hadde sin premiere. 12. november 2020 ble det annonsert at Håp kom til å være Norges Oscar-kandidat for den kommende utdelingen.

TRIVIA: I 2021 vil dette bli en annerledes festival grunnet COVID-19. Festivalen skulle egentlig finne sted i februar, men den er nå delt opp i to deler. En virtuell festival holdes nå fra 1. til 5. mars. Deretter vil det være en åpen festival med kinovisninger utendørs i juni.

Cannes filmfestival

Cannes filmfestival 2015. Foto: Marius Olsen © (Gjengitt med tillatelse.)

Cannes-festivalen i Frankrike er verdens mest prestisjefylte festival. Ideen kom fra en filmskribent på hans hjemtur etter å ha vært på Venezias filmfestival i 1938. En festival ble derfor sparket i gang i 1939, men den ble fort kansellert etter krigens anmarsj. Festivalen i 1939 var som en liten møteplass (og ikke en konkurranse), så når andre verdenskrig var over gikk de franske myndighetene i full sving med en storslagen festival.

Med unntak av to år hvor de har latt være å holde festival (grunnet budsjettproblemer), så er det bare tre instanser som har kansellert en planlagt filmfestival i Cannes. Det er andre verdenskrig, arbeider- og studentopprøret i 1968 og COVID-19-pandemien i 2020. En av filmene som skulle ha premiere under Cannes-festivalen i 2020 var danske Et glass til (Druk). Filmen fikk norgespremiere høsten 2020 til god kritikk.

Cannes-festivalen bør man holde et øye med for filmer som konkurrerer i kategorien Beste internasjonale film under Oscarene. Gullpalmevinner Parasite gikk på storeslem og vant Beste Internasjonale film og Beste film under sist utdeling. Gullpalmevinneren Shoplifters var nominert året før i denne kategorien, slik som The Square var året før der igjen. Gullpalmevinnerne Amour og The Tree of Life plukket med seg enda flere nominasjoner i andre kategorier i Oscar-utdelingen. Både The Artist og No Country For Old Men hadde premiere på denne festivalen og vant Beste film under Oscar-utdelingen.

Filmfestivalen i Venezia

Når sommeren er over står filmfestivalen i Venezia i Italia for tur. Festivalen ble arrangert for første gang i 1932 og presenterte 29 filmer. Det var ingen prisutdeling det året, men publikum fikk muligheten til å stemme på filmene de så.

Oscar-vinnerne for 2014 og 2015 hadde premiere her: Birdman og Spotlight. La La Land åpnet festivalen i 2016 og året etter var det The Shape of Water som vant Gulløven i denne utdelingen. Gulløven i 2018 gikk til Roma, som var en av de største filmene i Oscar-kappløpet for Beste film i 2019, og året etter fikk Joker Gullløven, som også ble nominert for Beste film og mange andre Oscar-statuetter.

«Joker» med Joaquin Phoenix i hovedrollen spilte inn 93,5 millioner dollar i Nord-Amerika den første helga på den gikk på kino der. Det er ny oktoberrekord. Foto: Niko Tavernise / Warner Bros. Pictures.

I 2020 fikk de muligheten til å holde festival. Flere europeiske land hadde flatet ned smittetallene i løpet av sommeren. Den 77. festivalen ble derfor holdt fra 2. til 12. september 2020 i en litt mer begrenset form. Den røde løperen var blokkert av en vegg, for å sørge for distanse mellom stjernene og tilskuerne. Kinopublikummet måtte også holde meter’n i salen. En av filmene som ble vist var I Am Greta, om den svenske aktivisten Greta Thunberg. Filmen som vant Gulløven var derimot Nomadland.

TRIVIA: Filmfestivalen i Venezia er en del av Veneziabiennalen. Den ble startet i 1895 og er en utstilling av samtidsdans, arkitektur, film og teater. Grunnet den store interessen for film, ble dette en del av utstillingens program.

Toronto internasjonale filmfestival

Fra gammelt til nytt. Filmfestivalen i Canada er giganten. Den ble startet opp i 1976 og viser mellom 300 til 400 filmer. Når du har nesten en halv million festivaldeltakere, både filmskapere og filmkritikere, er det lett å spre ordet om kvalitetsfilmene. Det er en arena for god «word-of-mouth», som er nødvendig for at filmene skal bli husket på og stemt på under «award season». Toronto er det store stedet for «Oscar-buzz». I 2020 ble det likevel festival, men dette skjedde hovedsakelig online. Rampelyset hvert år legges alltid til den filmen som vinner folkeprisen. I 2020 vant Nomadland denne prisen.

Hvis man ikke har en film som har premiere på en festival, gjelder det å slippe den løs i oktober, november eller desember. Mange filmer har falt under radaren fordi de har rett og slett blitt glemt over tid. Det er først på slutten av året de viktige forløperprisene starter.

Forløperne: bransje- og kritikerpriser

Regissør Bong Joon-ho med statuetten for Beste utenlandske film for filmen «Parasite». Backstage på Bafta Film Awards i London, søndag 2. februar 2020. (SCANPIX – Foto av Joel C Ryan / Invision / AP)

Oscar-utdelingen er som sagt avslutningen på «award season». Alle prisutdelinger før den tid er forløperne.

Hvis en film rir en bølge med priser, er sjansene store for at man plukker med seg den gjeveste til slutt. Prisene man kan plukke med seg kan bli delt ut av filmbransjen, slik som Oscar-prisene.

BAFTA

I Storbritannia har vi den britiske tilnærming til Oscar, bedre kjent som BAFTA (British Academy of Film and Television Arts). Utdelingen ble grunnlagt i 1947 av flere profilerte briter i filmbransjen, blant annet David Lean (regissøren bak Lawrence of Arabia og The Bridge on the River Kwai). De siste tre årene har alle filmene som har vært nominert til Beste film under BAFTA-utdelingen, blitt nominert for Beste film under Oscar-utdelingen. BAFTA deler også ut en egen pris for Beste britiske film. I 2020 vant 1917 både denne prisen pluss Beste film.

SAG, DGA, WGA og PGA

I USA har vi bransjeprisene Screen Actors Guild-, Directors Guild-, Writers Guild – og Producers Guild Awards. Forkortet som SAG, DGA, WGA og PGA. Dette er forløperpriser som ofte samsvarer med Akademiet, da Akademiet består av medlemmer som allerede er med i disse fagforeningene. For eksempel er DGA-prisen, som deles ut av Directors Guild of America, den beste indikasjonen på hvem som vinner beste regi under Oscar-utdelingen. Disse to prisene samsvarer nesten alltid. Det siste tiåret er det kun to utdelinger som skiller ut. I 2013 vant Ben Affleck DGA-prisen, men ble ikke nominert for Beste regi under Oscarene. (Dette gjelder filmen Argo, som stakk av med Oscaren for Beste film). Et annet historisk tilfelle var i 2020 hvor Sam Mendes vant DGA-prisen for 1917. Han var nominert for Beste regi under Oscarene, men prisen gikk til Bong Joon-Ho for Parasite.

Kritikerprisene

På den andre siden har vi kritikerprisene, som gjerne har en annen tilnærming enn bransjen. Istedenfor folk i bransjen, så er det filmkritikerne i de ulike avisene som trekker frem årets beste filmer. Det finnes flerfoldige kritikerpriser. En av de mest fremtredende er The New York Film Critics Circle (NYFCC). Dette er den eldste filmkritikerprisen. Den ble etablert i 1935 av Wanda Hale fra avisa New York Daily News. I 2020 vant First Cow prisen for Beste film og Chloé Zhao tok hjem prisen for Beste regi for Nomadland. En annen stor kritikerforening er i andre delen av landet. Los Angeles Film Critics Association (LAFCA), som også gav heder til Chloé Zhao for hennes regi, men valgte heller å gi prisen for Beste film til en serie med filmer. Steve McQueen (12 Years a Slave) har kommet ut med en antologiserie på BBC med fem filmer som omhandler innvandrere i London på 60- og 70-tallet. Antologiserien heter Small Axe.

Filmen «Nomadland» – med Frances McDormand i hovedrollen – har vunnet priser i øst og vest. Foto: Searchlight Pictures / AP

Det finnes kritikerforeninger i alle deler av USA. En større og mer nasjonal forening er National Board of Review (NBR). Denne kritikerforeningen ble etablert i New York så tidlig som 1909. Filmen som medium var fremdeles i sine babysteg, og foreningens mål var å sette fokus på denne nye kunstformen. Hvert år samles filmkritikere, akademikere og filmskapere i en stor diskusjon for å bedømme årets beste filmer.

Regissør Quentin Tarantino aksepterer prisen for Beste regissør for «Once Upon A Time … in Hollywood» på National Board of Review Awards-gallaen på Cipriani 42nd Street onsdag 8. januar 2020 i New York. (SCANPIX – Foto av Evan Agostini / Invision / AP)

Det er ikke alltid bransjeprisene mener det samme som kritikerprisene. Ethan Hawkes prestasjon i First Reformed kom godt ut i kritikerprisene hvor han vant for Beste skuespiller av Los Angeles Film Critics Association og New York Film Critics Circle, men fikk ikke samme støtte i bransjen. Screen Actors Guild gav ham ingen nominasjon ei heller Akademiet.

Critics’ Choice Award er en annen kritikerpris som ofte kan være en indikator på hvem som får Oscar-nominasjon i Beste film. Once Upon a Time … In Hollywood vant i 2020, Roma i 2019, The Shape of Water i 2018, La La Land i 2017 og Spotlight året før der igjen. La La Land vant ikke på Oscar-utdelingen, men sikret seg svimlende 14 nominasjoner. Det siste tiåret har fem av ti Critics Choice-vinnere også vunnet Beste film under Oscarene.

Golden Globe-utdelingen

Golden Globes kan også sees som en kritikerpris, da det er Hollywood Foreign Press Association som stemmer fram vinnerne, og dette er en utdeling med høyt eksponeringspotensial. Denne foreningen består av 90 medlemmer fra over 50 land.

Foto: Billboard

Utdelingen finner sted rett før nominasjonene for Oscar åpnes for avstemming og er den tredje mest sette prisutdelingen på amerikansk TV. (Etter Oscarene og Grammy-utdelingen). Et aspekt som skiller Golden Globes og Oscarene er hvordan de deler opp prisen for årets beste film. Golden Globes har Beste film – Drama og Beste film – komedie/musikal som separate kategorier. Sistnevnte har fått mye pepper for filmene som har vært kvalifisert i denne kategorien. Denne kategorien anses som «lettere» enn den andre kategorien. Det var rettet mye oppmerksomhet rundt det faktum at science-fiction-filmen The Martian ble kvalifisert til denne kategorien, og vant prisen til slutt. Kategorien har fått enda mer oppmerksomhet det siste året, da det ble rapportert i desember 2020 at Disney+ sin Hamilton får lov til å konkurrere i kategorien Beste film – komedie/musikal under årets utdeling. Disney+ sin Hamilton er ikke en film i sin tradisjonelle form, men en flerkameraproduksjon av teaterstykket.

 

Fester, visninger og skittent spill

Filmfestivaler, bransjepriser og kritikerpriser er noe vi ser på overflaten. Men studioer som har filmer de ønsker å fremme for Akademiet, har et markedsføringbudsjett som inkluderer FYC-kampanje (For Your Consideration). Det blir laget plakater med For Your Consideration-slagordet og de ulike kategoriene de ønsker å kjempe i. Oscar-kampanjen til 2018s Roma var vanvittig høyt. Det var rapportert at Netflix hadde brukt mer penger på å markedsføre den enn de andre filmene nominert til Beste film. Mer penger hadde visstnok gått til FYC-kampanjen for Roma enn det kostet å lage Roma, som kan si mye om hvordan en svart-hvit, utenlandsk film endte opp med så mange nominasjoner. (Ti stykker.)

Alfonso Cuaróns (t.v.) under innspillingen av Roma

Det blir arrangert fester og visninger for Akademiets medlemmer, slik som spesialvisningen av stumfilmen The Artist, som senere vant Beste film og hvor barnebarna til Charlie Chaplin var tilstede.  Slike kampanjer er veldig verdifulle for bransjeprisene og da til slutt Oscar-utdelingen. Akademiet består tross alt av flere tusen medlemmer og de ser ikke nødvendigvis alle filmer som er nominert, så det gjelder å skape en «buzz» rundt filmen. Blant annet i beste animasjonsfilm, så har enkelte medlemmer sagt at de ikke ser alle de litt mindre tilgjengelige animasjonsfilmene og ofte har stemt på den Pixar-/Disney-filmen har sett sammen med barna eller valgt å ikke stemme.

«Jeg så ikke Mirai, Ralph Breaks the Internet eller Incredibles 2. Isle of Dogs? Jeg likte den ikke i det hele tatt. Spider-Man: Into the Spider-Verse var fantastisk. Min stemme: Spider-Man: Into the Spider-Verse» – Anonym medlem fra lydbransjen i Akademiet under stemmeprosessen i 2019

«Jeg ser bare på de som barnet mitt vil se, så jeg så ikke The Boxtrolls, men jeg så Big Hero 6og jeg så How to Train Your Dragon 2. Vi koblet begge til Big Hero 6 – jeg syntes det var mer tilfredsstillende. Den største «Oscar-snubben» for meg var Chris Miller og Phil Lord som ikke kom inn for The Lego Movie. Når en film er så vellykket og kulturelt treffer alle de rette akkordene og gjør det så godt på Box-office – for at filmen ikke skal være med over disse to obskure helsiskens kinesiske jævla greiene som ingen noen gang så [en referanse til den japanske filmen The Tale of Princess Kaguya, samt den irske filmen Song of the Sea som var nominert]? Det er min største klage. De fleste visste ikke engang hva de var! Hvordan skjer det? Det er for meg det mest latterlige jeg noensinne har sett.» – Anonym medlem i Akademiet under stemmeprosessen i 2015.

Slike kommentarer får de fleste til å koke over. Akademiet har fått kritikk for den dominerende massen av hvite, gamle menn. Dette har vært frasparket i store endringer i Akademiet. Blant annet etter Oscars So White-stormen noen år tilbake, som var en protest på mangelen av mørkhudede blant de nominerte under 2015-Oscaren. (Samme år da det anonyme Akademi-medlemmene kom med de hatefulle ytringene om The Tale of Princess Kaguya og Song of the Sea). Da ble det rapportert at 94 % av medlemmene i Akademiet var hvite mennesker og gjennomsnittsalderen var over 60.

Nye endringer

Endringer har skjedd de siste årene for å sørge for at flere kvinner, mørkhudede og yngre medlemmer er med. I 2017 ble det rapportert at nye medlemmer vil være kvalifisert for et tiårig medlemskap i Akademiet. I løpet av dette tiåret vil de måtte være aktive i filmindustrien. Hvis de er aktive, vil deres medlemskap automatisk fornyes for en ny periode på ti år på slutten av den første. Etter tre tiårsperioder vil de bli livstidsmedlemmer i Akademiet, som kan stemme i Oscarene fremover. Akademimedlemmer som er nominert til eller har vunnet Oscar-utmerkelser, vil på samme måte være stemmeberettiget til Oscar til de dør. Disse reglene gjelder også med tilbakevirkende kraft. Dermed var det noen medlemmer av Akademiet som mistet sin stemmerett fra og med 2017-utdelingen (som belønnet filmer laget i 2016). Reglene har truffet mange av de eldre medlemmene som var aktive i en bransje i filmindustrien for mange år siden, men har falt helt ut av filmverdenen.

Gjennom tidene har det eksistert mye skittent spill. En av de største i dette feltet var Harvey Weinstein, som i en årrekke har hatt mange skitne kort under bordet for hans innflytelse i Hollywood. I 2017 ble han sparket fra studioet sitt, men også blant Akademiets medlemmer grunnet hans tidligere historie med mishandling. I 2020 ble han dømt til 23 år i fengsel for å ha begått seksuelle overgrep mot to kvinner. Gwyneth Paltrow var en av kvinnene som stod opp under denne saken og beskrev Weinstein som en bølle da de jobbet med Shakespeare in Love. Denne filmen vant Beste film-prisen over storfavoritten Saving Private Ryan takket være Weinsteins kampanjer, som bl.a. bestod av å dra ned konkurrentene slik som å si at Saving Private Ryan var «alt i de første 15 minuttene».

Arbeidet om å forbedre sitt rykte holder fremdeles på. I 2019 så vi hvor «unge» Akademiet har blitt med de mange nominasjonene de gav Marvel-filmen Black Panther, som ble den første superheltfilmen til å bli nominert for Beste film. Året etterpå var det mange som så seieren til Parasite som en fot i riktig retning. Det var en historisk seier. For første gang hadde en fremmedspråklig film vunnet Beste film under Oscar-utdelingen. I 2020 annonserte Akademiet fire standarder som måtte til for at film kunne sikre seg en nominasjon i Beste film. En film må følge minst to av de fire standardene. Den første er at en film må ha minst en hovedperson eller en betydelig birolle fra en underrepresentert rase eller etnisk gruppe; minst 30 % av sekundære roller må være fra to underrepresenterte grupper; eller hovedhistorien, temaet eller fortellingen må være fokusert på en underrepresentert gruppe. Ifølge Akademiet inkluderer underrepresenterte grupper kvinner, mørkhudete mennesker, LGBTQ-personer eller personer med funksjonshemninger.

Så hvis den første standarden ikke blir oppfylt, har filmer fortsatt flere måter å oppnå kvalifisering. Det er selvsagt ikke alle filmer som kommer til å oppnå den første standarden hvis ikke det passer historien eller visjonen til filmskaperne. En krigsfilm som 1917 vil jo naturligvis ikke passe inn i den første standarden, da det er en historisk film som portretterer en viss gruppe britiske soldater.

Standard B fokuserer på å diversifisere kreative ledelses- og mannskapsroller i crewet. Standard C fokuserer på tilgang til bransjen, og krever studioet for å gi betalt lærlingplass, praksisplass og kompetanseutvikling til underrepresenterte grupper. Standard D krever at en films markedsføring, reklame og distribusjonsteam inkluderer flere interne ledere fra underrepresenterte grupper.

Oscar-utdelingen

Etter at forløperprisene har blitt delt ut kommer vi til den mest populære utdelingen av dem alle. Når filmfestivalene er over, bransjeprisene har blitt utdelt og kritikerne har sagt sitt, så er det bare å summere opp prognosene sine og starte gjettekonkurransen under Oscarene.

Oscar-utdelingen er ikke like gammel som National Board of Review, men har røtter tilbake til filmens spede begynnelse. Alt startet med Louis B. Mayer, sjefen i Metro-Goldwyn-Mayer, som hadde blandede følelser over Hollywood. Uenigheter mellom fagforeninger og Hollywood-studioer var en stor hodepine for mange. Mayer og tre andre møttes for en middag for å sette opp en organisasjon for å megle arbeidskonfliktene. Denne nye organisasjonen skulle også rydde opp i industrien samt fremme tekniske innovasjoner i filmbransjen. Medlemskap i organisasjonen var åpen for skuespillere, regissører, teknikere, manusforfattere og produsenter. Mayer likte idéen om en eliteklubb som dette. Offisielt ble Akademiet en organisasjon 4. mai 1927.

Foto: Scanpix (AP Photo)

Prisutdeling var ikke noe de engang tenkte på. Etter noen middager og utvidelser av organisasjonen, kom idéen om utmerkelser for filmene som ble produsert. En valgkomité ble etablert. Det ble sendt ut en påminnelse til Akademiets medlemmer om å stemme på filmer, og at filmer som hadde premiere i Los Angeles mellom 1. august 1927 og 31. juli 1928 var med i konkurransen. Tydeligvis var det mange medlemmer av Akademiet som ikke så dette notatet, da filmer som The Gold Rush (Chaplin, 1925) og The General (Keaton & Bruckman, 1925) ble nominert. (Dette førte til en ny stemmerunde).

Utdelingen fant sted på et hotell i Los Angeles 16. mai 1929 og varte i 15 minutter. Resten er historie.

Oscar-utdelingen 2021 har en helt annen form. 15 minutter har blitt til over tre timer med flerkameraproduksjon, sendt til ulike land. Det er flere kategorier og medlemmer. 

Den er også utsatt og finner sted søndag 25. april 2021. Med pandemien i bakhodet, har Akademiet lettet litt på de strenge reglene for at filmene skal være gyldige til årets utdeling. Filmene må ikke ha vært en uke på kino i Los Angeles og New York, ei heller ha hatt premiere før 31. desember. Januar og februar 2021 er med som gyldige måneder, som gjør utdelingen historisk. Dette har ikke skjedd siden den sjette utdelingen. Som nevnt begynte Akademiet med å dele ut priser mellom august og juli, før de bestemte å utsette en seremoni, som gjorde at 1934-utdelingen inkluderte filmer fra 1. august 1932 pluss alle filmer som kom ut i 1933. Nå kunne utdelingen være kalenderbasert.

TRIVIA: Dette er fjerde gang prisutdelingen er forsinket. Andre utsettelser skjedde i 1938, da den ble utsatt på grunn av flom i Los Angeles; i 1968, etter attentatet på Dr. Martin Luther King Jr .; og i 1981, etter drapsforsøket på president Ronald Reagan.


LES OGSÅ:

Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMPRIS
17. januar 2021
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Har mastergrad i filmvitenskap hos NTNU i 2018. Ass. programsjef i 2021 og programansvarlig Next Nordic Generation under 2022-utgavene av Den norske filmfestivalen.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra FILMPRIS

Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter

admin16. mars 2023
Les mer

Kinosjefene hedret Tre nøtter til Askepott og Verdens verste menneske

admin27. mars 2022
Les mer

«Det er utrolig stas å få denne anerkjennelsen fra mine bransjekollegaer»

admin4. februar 2021
Les mer

Ane Dahl Torp vant prestisjetung filmpris i Sverige

admin27. januar 2021
Les mer

«Kunstneren og tyven» fortsetter å dukke opp på årsbestelister verden over

Veronica Karlsen28. desember 2020
Les mer

Håp er norsk Oscar-håp

admin12. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«Kunstneren og tyven» fortsetter å dukke opp på årsbestelister verden over
Ane Dahl Torp vant prestisjetung filmpris i Sverige