
The Academy Awards
The Academy Awards også kjent som The Oscars, eller på godt norsk Oscar-utdelningen, er en høyt aktet prisutdeling inne filmindustrien som deles ut årlig av Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Vinnerne mottar den velkjente oscarstatuetten som offisielt heter Academy Award of Merit, men oftest kalt Oscar. Den første utdelingen fant sted under en privat middag på Hollywood Rosevelt Hotell i 2019. I 1930 ble utdelingen for første gang sendt via radio og i 1953 ble utdelingen for første gang sendt på fjernsyn. Oscar-sendingen er den eldste verdensomspennende prisutdelingen som nå sendes over hele verden.
Academy Awards-utdelingen i 2019 finner sted søndag 24. februar, men veien dit er mye mer begivenhetsrik enn man skulle tro.
Den såkalte «award season» avsluttes med Oscar-utdelingen, delt ut av det amerikanske filmakademiet (Academy of Motion Picture Art and Science).
Over 6.000 akademimedlemmer bestående av regissører, klippere, lydteknikere, skuespillere, sminkører, manusforfattere, klesdesignere og flere avgir sin stemme over hvilke filmer som skal vinne.
Men alt skjer ikke på én kveld. Det starter lang tid i forveien.
Det er en grunn til at man kaller veien til Oscar-utdelingen for et kappløp.
Det blir som tippeligaen for film, hvor man analyserer filmenes styrker og svakheter, samt finner ut hvem som har de sterkeste bena i de rette kategoriene.
Hvis man ønsker at sin film skal skape et godt inntrykk på både publikum og kritikere, nytter det ikke å la den ligge og støve på hylla.
Den må markedsføres, distribueres og oppdages.
Gode tilbakemeldinger må sirkulere, slik at både filmindustrien og filmkritikerne husker og anerkjenner dette som en god film!
Nyheter om ettertraktede filmer kan skape et «Oscar-buzz» lang tid i forveien.
Mange antok i 2011 at Hobbiten – En uventet reise kom til å bli en reel utfordrer i Beste film-kappløpet ett år senere, basert på Peter Jacksons tidligere Oscar-suksess med Ringenes Herre-trilogien.
Her tok ekspertene grundig feil da filmen ikke slo like godt an blant kritikerne som Jacksons tidligere trilogi.
Andre ganger har man mer rett når man ser kritikerroste regissører som Martin Scorsese, Quentin Tarantino eller Steven Spielberg har en kommende film i lomma med et tema som lett kan falle i smak.
På den måten kan man begynne å lage prognoser og følge med på hvordan studioet, crewet, castet og publikum behandler filmene.
Et øye for festivalene

Cannes filmfestival 2015. Foto: Marius Olsen © (Gjengitt med tillatelse.)
Et av de første stegene på veien til Oscar er Sundance-festivalen i USA. Flere tusen filmer blir sendt inn og en knippe nøye utvalgte filmer blir vist.
Her har distribusjonselskaper et øye for filmer de kan kjøpe opp distribusjonsrettigheter til.
Da Little Miss Sunshine hadde premiere på Sundance-festivalen i 2006, kjøpte Fox Searchlight opp filmen for ti millioner dollar. Dette var regnet som et vannvittig stort kjøp på festivalen, men her brukte de pengene godt, for da de distribuerte filmen på landets kinoer, ble den en box office-suksess. Fox Searchlight holdt buzzet gående og seilet på den gode kritikken, som sørget for at filmen plukket opp mange priser i de ulike utdelingene i Oscar-sesongen.
Little Miss Sunshine er ikke den eneste Sundance-suksessen. Hvert eneste år er det filmer som starter kappløpet med startskudd fra denne festivalen, et år før prisutdelingen. I 2017 hadde filmer som Call Me By Your Name premiere, som deretter ble kjøpt opp av Sony Pictures Classic for seks millioner, og Get Out som allerede skulle ha premiere en måned senere. Begge vant Oscar og andre priser tidligere i «award season». Sundance-festivalen er dog ikke den eneste festivalen man bør ha et øye for.
Cannes-festivalen i Frankrike hver mai måned er ikke bare verdens mest prestisjefylte festival, men en man bør holde et øye med for filmer som konkurrerer i kategorien beste utenlandske film. Gullpalmevinner Shoplifters er nominert i år i denne kategorien, slik som The Square var året før. Gullpalmevinnerne Amour og The Tree of Life plukket med seg enda flere nominasjoner i andre kategorier i Oscar-utdelingen. Både The Artist og No Country For Old Men hadde premiere på denne festivalen og vant Beste film under Oscar-utdelingen.
Når sommeren er over står filmfestivalen i Venezia i Italia for tur. Oscar-vinnerne for 2014 og 2015 hadde premiere her, Birdman og Spotlight. La La Land åpnet festivalen i 2016 og året etter var det The Shape of Water som vant Gulløven i denne utdelingen. Nyligste Gulløve gikk til Roma, som er en av favorittene i Oscar-kappløpet for Beste film i 2019. Litt senere på året har vi Telluride filmfestival, som ikke har den eldgamle prestisjen til Venezia og Cannes, men er absolutt en filmfestival man bør holde et øye for. Her dukker det opp de litt smalere filmene som kan sanke inn mange nominasjoner og priser.
Fra smalt til stort. Toronto filmfestival i Canada er giganten. Når du har nesten en halv million festivaldeltakere, både filmskapere og filmkritikere, er det lett å spre ordet om kvalitetsfilmene. Det er en arena for god «word-of-mouth», som er nødvendig for at filmene skal bli husket på og stemt på under «award season». For hvis du ikke har en film som har premiere på en festival, gjelder det å slippe den løs i oktober, november eller desember. Mange filmer har falt under radaren fordi de har rett og slett blitt glemt over tid. Det er først på slutten av året de viktige forløperprisene starter.
Forløperne: bransje- og kritikerpriser
Oscar-utdelingen er som sagt avslutningen på «award season». Alle prisutdelinger før den tid er forløperne.
Hvis en film rir en bølge med priser, er sjansene store for at man plukker med seg den gjeveste til slutt. Prisene man kan plukke med seg kan bli delt ut av filmbransjen, slik som Oscar-prisene. I Storbritannia har vi den britiske tilnærming til Oscar, bedre kjent som BAFTA (British Academy of Film and Television Arts). I år har Roma vunnet den største prisen og regissøren Alfonso Cuarón vant beste regi.
I USA har vi bransjeprisene Screen Actors Guild-, Directors Guild-, Writers Guild – og Producers Guild Awards. Dette er forløperpriser som ofte samsvarer med Akademiet, da Akademiet består av medlemmer som allerede er med i disse fagforeningene. For eksempel er DGA-prisen, som deles ut av Directors Guild of America, den beste indikasjonen på hvem som vinner beste regi under Oscar-utdelingen. Disse to prisene samsvarer nesten alltid.

Emma Stone og Ryan Gosling i La La Land.
På den andre siden har vi kritikerprisene, som gjerne har en annen tilnærming enn bransjen. Ethan Hawkes prestasjon i First Reformed kom godt ut i kritikerprisene hvor han vant for beste skuespiller av Los Angeles Film Critics Association og New York Film Critics Circle, men fikk ikke samme støtte i bransjen. Screen Actors Guild gav ham ingen nominasjon ei heller Akademiet. Critics’ Choice Award er en annen kritikerpris som ofte kan være en indikator på hvem som tar med seg Oscar-statuettene. Roma vant i år, The Shape of Water i fjor, La La Land året før og Spotlight året før der igjen. La La Land vant ikke på Oscar-utdelingen, men sikret seg svimlende 14 nominasjoner.
Golden Globes kan også sees som en kritikerpris, da det er Hollywood Foreign Press Association som stemmer fram vinnerne, og dette er en utdeling med høyt eksponeringspotensial. Den finner sted rett før nominasjonene for Oscar åpnes for avstemming. For eksempel fire dager etter at James Franco vant en Golden Globe for sin rolle i The Disaster Artist i 2018, kom det en nyhetssak hvor han ble beskyldt for ufin oppførsel overfor fem kvinnelige skuespillere da han var deres mentor. Det er ren spekulasjon om det hadde en negativ påvirkning på Akademiets avstemming, men han var ikke nominert for beste mannlige hovedrolle under Oscar-utdelingen. Lignende hendelser har skjedd i år også da Peter Farrelly, regissøren av Green Book, måtte beklage for blotting på et filmsett kun noen dager etter Golden Globes, eller Bohemian Rhapsody-regissør Bryan Singer, som har en rekke anklager om seksuelle overgrep mot barn. De to var ikke nominert for beste regi, selv om filmene sikret en del nominasjoner.

Regissør Bryan Singer (nr. fire fra venstre rekke øverst) omringet av sine X-Men. Foto: Fox
Fester, visninger og skittent spill
Filmfestivaler, bransjepriser og kritikerpriser er noe vi ser på overflaten. Men studioer som har filmer de ønsker å fremme for Akademiet, har et markedsføringbudsjett som inkluderer FYC-kampanje (For Your Consideration). Det blir laget plakater med For Your Consideration-slagordet og de ulike kategoriene de ønsker å kjempe i. Oscar-kampanjen til årets Roma er vanvittig høyt. Det er rapportert at Netflix har brukt mer penger på å markedsføre den enn de andre nominerte filmene. Mer penger har visstnok gått til FYC-kampanjen for Roma enn det kostet å lage Roma, som kan si mye om hvordan en svart-hvit, utenlandsk film endte opp med så mange nominasjoner. (Ti stykker.)

Alfonso Cuaróns (t.v.) under innspillingen av Roma
Det blir arrangert fester og visninger for Akademiets medlemmer, slik som spesialvisningen av stumfilmen The Artist, som senere vant Beste film og hvor barnebarna til Charlie Chaplin var tilstede. I år har også den Oscar-nominerte dokumentaren Free Solo endt opp på IMAX, som styrker en «snakkis» rundt filmen. Slike kampanjer er veldig verdifulle for bransjeprisene og da til slutt Oscar-utdelingen. Akademiet består tross alt av flere tusen medlemmer og de ser ikke nødvendigvis alle filmer som er nominert, så det gjelder å skape en «buzz» rundt filmen. Blant annet i beste animasjonsfilm, så har enkelte medlemmer sagt at de ikke ser alle de litt mindre tilgjengelige animasjonsfilmene og ofte har stemt på den Pixar-/Disney-filmen har sett sammen med barna eller valgt å ikke stemme.
Akademiet har også fått kritikk for den dominerende massen av hvite, gamle menn. Dette er i endring, særlig etter Oscars So White-stormen noen år tilbake, som var en protest på mangelen av mørkhudede blant de nominerte under 2015-Oscaren. Da ble det rapportert at 94 % av medlemmene i Akademiet var hvite mennesker og gjennomsnittsalderen var over 60. Endringer har skjedd de siste årene for å sørge for at flere kvinner, mørkhudede og yngre medlemmer er med.
Gjennom tidene har det eksistert mye skittent spill. En av de største i dette feltet var Harvey Weinstein, som i en årrekke har hatt mange skitne kort under bordet for hans innflytelse i Hollywood. I 2017 ble han sparket fra studioet sitt, men også blant Akademiets medlemmer grunnet hans tidligere historie med mishandling. Gwyneth Paltrow var en av kvinnene som stod opp under denne saken og beskrev Weinstein som en bølle da de jobbet med Shakespeare in Love. Denne filmen vant Beste film-prisen over storfavoritten Saving Private Ryan takket være Weinsteins kampanjer, som bl.a. bestod av å dra ned konkurrentene slik som å si at Saving Private Ryan var «alt i de første 15 minuttene».
Den 91. Oscar-utdelingen
Etter at forløperprisene har blitt delt ut kommer vi til den mest populære utdelingen av dem alle. Årets Oscar-utdeling har ikke engang blitt sendt på TV, men likevel skapt flere overskrifter og kontroverser.
I august 2018 annonserte de Populærfilm-prisen, som fikk såpass negativ tilbakemelding at de trakk den fra programmet. I august meddelte de også at noen priser kom sannsynligvis til å bli delt ut under reklamepausene. Senere trakk Kevin Hart seg som Oscar-vert, da han ikke ønsket å unnskylde seg for homofobiske Twitter-meldinger fra fortiden. Dette blir den første Oscar-utdelingen uten vert på tre tiår. Deretter ble det annonserte at kun to av de fem nominerte i beste sang kom til å bli fremført på utdelingen: «Shallow» fra A Star is Born og «All the Stars» fra Black Panther. Dette falt heller ikke i smak, og oppfattes som urettferdig for de tre andre nominerte. Kompromisset ble til at alle fem nominerte får fremføre låtene, men da kortet ned til 90 sekunder hver.
Den største kontroversen var valget om å dele ut fire priser under reklamepausene, da ønsket var å korte ned på sendetiden til hele utdelingen. De fire som skulle kuttes var beste kinematografi, beste klipp, beste kortfilm og beste sminke og hårstyling. Raseriet kokte på Twitter. Et åpent brev ble signert av Roger Deakins, Martin Scorsese, Quentin Tarantino, Ang Lee, Emmanuel Lubezki, Spike Jonze og mange flere, som ba dem om å endre mening. Til slutt gav Akademiet seg. Alle kategoriene vil bli sendt.
Romas kampanje er kanskje den største, som gir filmen størst momentum til å gå ut med den gjeveste prisen, men forløperprisene viser også varierende resultater. PGA gav prisen til Green Book. DGA gav den til Roma. SAG gav ensembleprisen til Black Panther. WGA gav den til filmer som ikke er nominert på Oscarene. Roma vant Critics Choice, Gulløven og BAFTA. Golden Globes gikk til Bohemian Rhapsody i drama og Green Book i musikal/komedie. Løpet for den gjeveste prisen er derfor meget usikkert i år. Er man allerede lei utdelingen, så er til og med kappløpet til 2020-Oscaren i gang! Sundance-festivalen er over og mange har dratt frem tippekortene sine for å følge med på alt fra den kritikerroste The Report, som Amazon Studios kjøpte opp etter Sundance-premieren, til Scorseses The Irishman.
Svarene for årets sending får man natt til mandag 24. februar 2019.
Les om nominasjonene her:
2017-vinnerne:
Facebook
RSS