
Inkludert førpremieren helgen i forkant har Tre nøtter til Askepott solide kinobesøkstall.
Med 101.729 solgte billetter til premierehelgen (12.-14.11.2021) tror produksjonsselskap og filmdistributøren bak Tre nøtter til Askepott at filmen kan bli en av historiens mest sette norske familiefilmer. Dette er den tredje beste åpningshelgen for en norsk familiefilm noensinne.
Bare to av filmene i Flåklypa-serien har nådd høyere besøkstall første helg på kino.
32.851 billetter ble solgt til førpremierene på Tre nøtter til Askepott, mens 101.729 billetter ble solgt i løpet av premierehelgen. Totaltbesøket pr. søndag kveld, 14. november, ble da på 137.973.
Kinoene rapporterer om «Askepottfeber» og at folk i alle aldre møter opp for å se storfilmen med Astrid Smedplass i hovedrollen.
– Vi ønsket å lage en film som fungerte for hele folket. Å få oppleve at eventyret så til de grader treffer på tvers av kjønn og generasjoner er som en drøm, sier produsent Frederick Peter Nicolai Howard i en pressemelding
– Dette er en fantastisk åpning for Tre nøtter til Askepott. Vi vet at julefilmer lever lenge på kinoene og gjør hele sju-åtte ganger åpningshelgen totalt, sier Christin Berg, programdirektør i Nordisk Film kino, i samme pressemelding.
Filmen har mottatt strålende kritikker og har allerede blitt utropt til en ny klassiker. Filmen er spilt inn i noen av de vakreste landskapene Norge har å by på. Her rir Askepott til ball over snødekte høyfjell med nordlyset som veiviser. Sammen med et stjernelag av skuespillere imponerer også debuterende Astrid Smeplass i rollen som Askepott.
– Det var et eventyr å få lage denne filmen med så mange gode folk. Jeg fikk boltre meg i flotte skuespillere, et nydelig manus og magisk natur. At eventyret fortsetter på denne måten er helt overveldende, sier regissør Cecilie Mosli.
Mosli har tidligere regissert flere episoder av Hollywood-serien Grey’s Anatomy, Emmy-vinnende Mammon, Frikjent, Kaptein Sabeltann og Hjerterått. Hun har også en lang, suksessfull karriere som skuespiller seg.
Facebook
RSS