• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMOMTALE

Tomorrowland – en unik Disney-film

Tomorrowland. Saken er hentet fra KINOMAGASINET 3•2015. Les magasinet nederst i artikkelen.
Tomorrowland – en unik Disney-film
Linn Tesli
20. mai 2015

TOMORROWLAND
Kinopremiere: 22.05.2015
Regissør: Brad Bird
Distributør: Walt Disney

Sjelden har det vært så mye hemmelighold rundt en Disney-film før lanseringen som rundt Tomorrowland.

Regissøren Brad Bird har allerede regissert både fartsfylte og humoristiske filmer.

Deriblant Mission Impossible – Ghost Protocol og på den andre enden av skalaen, Rottatouille (2007).

Den vant han Oscar for, som han også gjorde for The Incredibles (2004). Og ikke minst laget han (for Warner) den fantastiske The Iron Giant i 1999.

STORSLAGNE GLIMT

Nå er Bird aktuell med Disneys nysatsing, Tomorrowland: A World Beyond, først kjent som 1952. Filmen virker som et ambisiøst prosjekt, men det er umulig å vite helt sikkert hvor ambisiøst før man ser den. De ulike trailerne gir dog hint om noe storslagent. Det har vært mye hemmelighetskremmeri rundt innholdet.

Bird kan likevel fortelle litt om hans egen inspirasjon for historien, uten at det gjør oss så mye klokere rundt forståelsen for hva filmen faktisk omhandler.

– Jeg var ikke så veldig inspirert av gammel science fiction, men mer av hvordan synet på fremtiden var tidligere i kontrast med hvordan man ser på det nå, sier Bird.

FREMTIDSVISJON

I en offisiell dokumentarfilm fra Disney forteller Bird at filmen handler mer om selve reisen til karakteren, enn hvor de skal.

– Det er et mysterium med mye spenning, satt sammen på en veldig ny måte.

Manusforfatter Damon Lindelof sier at Tomorrowland dreier seg om premisset at det er vi selv som bestemmer hvordan fremtiden skal bli.

– Vi må selv foreta endringene som trengs, sier han.

CLOONEY I FRONT

Det vi vet er at foran på lerretet finner vi den godt etablerte George Clooney. Den berømte kjekkasen opptrer positiv til konseptet, ifølge reddit.com.

– Brad er en veldig bra fyr, med en vill fantasi. Med mindre jeg surrer det til så vil dette bli en veldig bra film, spøker Clooney i kjent stil.

Han er helt klart et trekkplaster for filmen i seg selv. Men det er likevel mer interessant at hans motpart spilles av den mindre kjente Britt Robertson.

Hun er mest kjent fra TV-serier som Under the Dome, Life Unexpected og The Lost Circle – hvorav de sistnevnte ikke overlevde mer enn en sesong.

Det er dog hennes ungdommelige, myke ansikt som pryder filmplakaten, ikke Clooney. Utvilsomt fordi filmen har «de unge voksne» (såkalt «young adult»-sjangeren) som målgruppe.

Det skal bli spennende å se hvordan Robertson måler seg mot sin berømte motspiller.

MORGENDAGENS LAND

Om filmens innhold vet vi at Frank Walker (Clooney) og Casey Newton (Robertson) reiser av gårde, til et eller annet sted i ukjent tid og rom, kalt Tomorrowland.

Casey Newton drømmer om å bli astronaut og hun er en forskerspire av noe slag. Frank Walker er et tidligere guttegeni på oppdrag for å redde verden, og Caseys rollefigur er så vidt man kan forstå, nøkkelen til å oppnå nettopp dette.

Et annet kjærkommet faktum er at vi finner Hugh Laurie (mest kjent fra TV-serien House), på rollelisten – som skurk.

Medprodusent og manusforfatter (sammen med Brad Bird), Damon Lindelof, avslører overfor Collider at de aldri vurderte noen andre enn Laurie i nettopp denne rollen.

– Vi trengte en som kunne være – A: Veldig, veldig smart. B: Veldig, veldig morsom. Og C: En som kunne måle seg opp imot George for å se hvem som er den beste forhenværende TV-doktoren, sier Lindelof.

Alt annet til side, så er dette i seg selv en «stand-off» det kan være verdt å få med seg.

ATTRAKSJONSBASERT

Filmen er for øvrig litt av et unikum. I motsetning til mange andre Disney-filmer er ikke Tomorrowland basert på et eventyr eller en fortelling. Derimot skal den være inspirert av en temaattraksjon, med samme navn, som du kan besøke i Disneyland.

Disney har som kjent hatt stor suksess med et lignende konsept fra park til film – Pirates of the Carribean.

Det uvisse skaper helt klart spenning rundt filmen, men dersom du er på utkikk etter små, grønne menn er ikke dette riktig film – da det ifølge Lindelof ikke vil fokuseres på utenomjordiske vesen.

Den første teaseren – lansert høsten 2014 – gjorde lite eller ingenting for å klargjøre filmens agenda, men den trigget definitivt nysgjerrigheten.

Den stilfulle klippingen gir deg akkurat nok smakebiter til at du gjenkjenner et snev av magien som kjennetegner Disney, med en moderne vri.

Og rett før lansering i mai ble det sluppet en trailer som gir enda mer innblikk i filmens kjerne, men dette er en av de sjeldne filmene man tilsynelatende må se for å forstå.

STORE FORVENTNINGER

Da er det bare å krysse fingrene for at Clooney ikke kludrer det til, men det er det vel ingen overhengende fare for at han gjør.

Det er heller ikke sikkert at filmen står og faller på hans prestasjoner, da det er den mystiske historien, og Birds ville fantasi som ser ut til å ha hovedrollene.

Likevel er det ikke til å stikke under en stol at Clooney høyst sannsynlig vil trekke et større publikum, enten du ønsker å løse mysteriet om Tomorrowland, eller ikke.

Det er i alle fall grunn til å tro at Bird har skapt noe helt nytt under giganten Walt Disney Studios sine vinger.

Skrevet av Linn Stokke

DISNEYS KOMMENTAR: – En innfløkt og komplisert historie

– Tomorrowland er en innfløkt og komplisert historie om to parallelverdener. De flettes sammen på en fantastisk måte. Verdenen er skapt av våre store oppfinnere, forteller Bård Stokke, markedssjef hos The Walt Disney Company Nordic.

Disney vil ikke dubbe denne på kino i Norge.

– Det er en film rettet mot «young adult»-gruppen. Det er mye hemmelig rundt den. Dette er en av de store satsingene til Disney. Det er deilig å kunne ha noe helt nytt og ikke bare konsepter alle kjenner til. Men det er samtidig skummelt, sier Inger Warendorph, Executive Director/Branch Manager hos Disney i Norge til KINOMAGASINET.

Skrevet av John Berge

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMOMTALE
20. mai 2015
Linn Tesli

Forfatter, frilansjournalist og oversetter.

Relaterte sakerKino
  • CinemaCon 2015: Disneys repertoar 29.04.2015
  • Filmåret 2015 fra Walt Disney 27.02.2015

Siste saker fra FILMOMTALE

Fra musikkmoro til skrekk

John Berge26. oktober 2022
Les mer

Endelig fikk «The Rock» drømmerollen

Matias Kjølstad21. oktober 2022
Les mer

Valgets kvaler

Per Mork19. oktober 2022
Les mer

Elvis for alle generasjoner

Torunn Sola11. juli 2022
Les mer

Thor den fjerde

John Berge11. juli 2022
Les mer

Maverick flyr igjen

John Berge2. juni 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Ny og gammel kjærlighet
Eastwoods neste blir en biografisk film