• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

FILMOMTALE

Sterkt om radikalisering

Don't Tell Me The Boy Was Mad. (Saken er hentet fra KINOMAGASINET 4•2016 SOM DU KAN LESE DIGITALT NEDENFOR!)
Sterkt om radikalisering
Per Mork
Per Mork
10. juli 2016

Don’t Tell Me the Boy Was Mad

Originaltittel: Une histoire de fou

Norgespremiere: 08.07.2016

Regissør: Robert Guédiguian

Distribusjon: Storytelling

Tid: 2 t. 14 min.

Don’t Tell Me The Boy Was Mad er basert på den sanne historien om journalisten José Antonio Gurriarán.

Gurriarán ble delvis lam etter et bombeangrep i Madrid i 1981.

Han skrev boken «La Bomba» om hva han fant ut. Det viste seg at bombeangrepet ble utført av Armenian Secret Army for the Liberation of Armenia. Ingen døde i angrepet, men ni ble såret, inkludert journalisten.

Radikalisering og politisk religiøs terror preger vår samtid og i dagens offentlige samtale er vi nå særlig opptatt av terrorbevegelser med utspring i islamske samfunn i Midtøsten.

Don’t Tell Me The Boy Was Mad kretser rundt hvordan i utgangspunktet fornuftige ungdommer kan ty til vold for sin overbevisning.

Den franske regissøren Robert Guediguians film Don’t Tell Me the Boy Was Mad, handler om radikalisering som fører til terrorisme for å oppnå hevn og politiske mål.

Filmen bidrar til å sette radikaliseringsprosesser i vår tid i et historisk perspektiv.

Filmen ble vist under Cannes filmfestival 2016, og vår egen Kosmorama Filmfestival i Trondheim.

The Hollywood Reporter så filmen der og forteller at filmen er detaljert i sin historiske beskrivelser av folkemordet mot armenerne.

Handlingen er lagt til Marseille på 1980-tallet. Bakteppet er det tyrkiske folkemordet på armenerne i perioden 1915-1920.

Vi møter en familie på tre generasjoner. Bestemoren overlevde folkemordet og sønnesønnen Aram ender opp med å ta til våpen for armenernes sak så mange år etter. Aram må rømme og slutter seg til armensk Liberation Army i Beirut, arnestedet for internasjonal revolusjon.

Selv om hendelsene i filmen har hendt er det viktig å fastslå at selve handlingsforløpet er pur fiksjon. Filmen er et episk drama, engasjerende og dramatisk, men spiller på et annet register enn spenningsfilmer ungdom vanligvis ser. Tempoet er ikke som i en James Bond-film!

Scenene fra 1921 er i sort/hvitt, mens 70- og 80-tallscenene er i farger.

TEKST: REDAKSJONEN OG KOSMORAMA

Saken er hentet fra KINOMAGASINET 4•2016 SOM DU KAN LESE DIGITALT HER:

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMOMTALE
10. juli 2016
Per Mork
Per Mork https://facebook.com/permork72

Grafisk designer og nettside utvikler.

Relaterte sakerKino
  • Om lanseringen av Don’t Tell Me The Boy Was Mad 10.07.2016

Siste saker fra FILMOMTALE

«Den største forbrytelsen»-regissøren om det å lansere storfilm mens flere storkinoer er stengt

Veronica Karlsen22. desember 2020
Les mer

Filmjubilanten: 35 år siden Back to the Future

Matias Kjølstad20. juli 2020
Les mer

Disney-Pixar med første åpent skeive figur i animasjonsfilm

admin24. februar 2020
Les mer

Flere miniteasere fra Super Bowl 2020: Black Widow og tre Disney+serier

Matias Kjølstad5. februar 2020
Les mer

Ane Dahl Torp roses i Sundance

admin29. januar 2020
Les mer

Kald mottakelse for nye Turist

admin28. januar 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne
    NYTT OM NAVN9. februar 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

NFI: Fem nye kinofilmer har fått tilskudd
Prøysen-klassiker klar til jul