
Flere annonsører – blant annet Telia, OBOS og Fabel – satser på samisk språkdrakt i forbindelse med kinofilmen Frost 2 som har premiere 25. desember på norske kinoer.
Reklamen på samisk blir vist i forbindelse med alle forestillinger med den samisk dubbede versjonen av nettopp Frost 2.
Frost 2 heter Jiknon 2 på samisk..
Frost 2 vil samtidig med den ordinære premieren også ha premiere på versjonen som er dubbet på samisk. Denne blir satt opp flere steder rundt om i Norge.
– Dette er historisk – og veldig bra. Vi setter stor pris på at annonsørene bidrar med reklamebudskap på samisk. Dette er annonsører som tar ansvar, sier markedssjef Christer Solberg i Media Direct Norge. MDN er størst på reklamesalg på kino i Norge.
Og dette skjer i FN-året for urfolksspråk. FNs Generalforsamling har vedtatt at gjennom året 2019 skal urfolksspråk få spesiell oppmerksomhet. Det eksisterer mellom 6.000 og 7.000 språk i verden i dag. Den arktiske regionen har oppnevnt sametingspresident Aili Keskitalo som sin representant i Unescos styringsgruppe for språkåret.

Markedssjef Christer Solberg (t.h.) og adm. direktør Ronny Lieblein (t.v.) hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©frost 2
– Annonsører blir stadig mer opptatt av ansvarlighet som kommersielle aktører. Det er også dette et godt bevis på. Dermed blir det en langt mer helhetlig samisk kino-opplevelse med Frost 2 for de som velger å se den samisk dubbede versjonen, sier Christer Solberg.
– Vi syntes det var naturlig å tilpasse reklamen vår til det samiske språk – siden filmen er dubbet på samisk. For oss er det viktig å være så relevant som mulig for de vi snakker til, legger Ingvild Stubhaug Steg markedssjef i Telia til.
I den samisk-dubbede Frost 2 er det Marianne Pentha, som koret for Keiino i Eurovision, som har stemmen til Elsa. Mari Boine låner stemmen til Yelena og Mikkel Gaup står bak stemmen til løytnant Mattias. Den nordsamiske dubbede versjonen har fått tittelen Jiknon 2.
– Her blir det samisk språkdrakt både i filmen og i reklamen før filmen. Dette står det respekt av, sier Christer Solberg i Media Direct Norge.
Og året som snart er omme, har vært nok et godt år for reklameomsetningen på kino. Om ikke lenge er 2019-tallene klare.
Det norske kinoreklamemarkedet i Norge landet i 2018 på 201 millioner kroner netto, og økte ifølge IRM med 15,7 prosent fra 2017 til 2018. Totalmarkedet vokste til sammenligning med 2,7 prosent i perioden.
Mediebyråforeningens Mediebarometer viste en kinoreklame-vekst på 28,1 prosent fra 2017 til 2018. Det skjedde i et marked som totalt vokste med 0,3 prosent.
– Annonsørene høster gode erfaringer med kino som reklamemedium. Folk som er på kino, får med seg reklamen – og kino har et attraktivt og ungt publikum. Derfor fortsetter veksten, sier Christer Solberg.
Dette er en nyhetssak basert på en pressemelding, og ikke journalistisk behandlet.
Facebook
RSS