• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Turning Red (Rød)

VOD : Turning Red

5
Karakter:

Konklusjon:

Pixars nyeste film Rød er et vidunderlig fargerikt eventyr fra begynnelse til slutt. Historien om Mei Lee er en meget rørende historie. Forvandlingen fra menneske til en svær rød panda oppleves som en fantastisk metafor for puberteten og å finne seg selv. Stemmeskuespillerne er glimrende og flere av dem har fengslende kjemi som gjør karakterene bedre. I tillegg har filmen, for det meste, fortryllende animasjon, meget morsom humor og ypperlig musikk. Dette er enda en utrolig god film fra Pixar for strømmetjenesten Disney+.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Turning Red (Rød)
Matias Kjølstad
20. mars 2022

FILMFAKTA

Vises på: Disney+
Norgespremiere: 11.03.2022
Originaltittel: Turning Red
Sjanger: Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie, Fantasy.
Skuespillere: Rosalie Chiang, Sandra Oh, Ava Morse, Maitreyi Ramakrishnan, Hyein Park, James Hong, Sasha Roiz, Jordan Fisher med flere.
Regi: Domee Shi
Manus: Julia Cho og Domee Shi
Produsenter: Lindsey Collins, Pete Docter og Dan Scanlon
Musikk: Ludwig Göransson, Billie Eilish og Finneas O'Connell
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 time 47 min
Produksjonsår: 2021
Distributører: Disney.
Aldersgrense: 9 år

HANDLING

En 13 år gammel jente ved navn Mei Lee forandrer seg plutselig til en svær rød panda når hun blir for engasjert. Fra å være en ganske så pliktoppfyllende datter, utforsker hun etterhvert en mer rebelsk side av seg selv.

Med Turning Red (Rød) gir Pixar oss enda en fantastisk film som kan nytes blant mye av det andre spennende i biblioteket til Disney+.

Rød handler om jenta Mei Lee som prøver å være den beste jenta for sine foreldrene. Dette kommer ofte i veien for den hun egentlig har lyst til å være, enten for seg selv eller sine venner. Dette er veldig relaterbart i dag, kanskje enda mer nå enn før i vårt stadig mer multikulturelle samfunn.

En dag får Mei Lee evnen til å forvandle seg til en rød panda hvis hun blir enten altfor glad, sint eller lei seg. Dette er briljant metafor for det å komme i puberteten og hvordan mange kan oppleve det, om ikke bokstavelig så kan det føles slik. Det er nye ting å vende seg til og noe som du kanskje likte å gjøre mye av før, kan du kanskje ikke gjøre etter puberteten og omvendt. Det er en tid for å finne ut hvem man faktisk er og stå for det. Starten på narrativet kan være noe masete, men det aspektet går over etter 10-15 min inn.

Den røde pandaen står også for flere av filmens beste morsomme øyeblikk. Ofte ser vi det på hvordan Mei Lee eller andre reagerer, gjerne på uforventet vis. En av mine favoritter er når hun skal klatre opp en branntrapp som selvfølgelig løsner fra veggen når Mei Lee holder seg fast i den som en rød panda.

Meilin Lees (spilt av Rosalie Chiang) første møte med sitt Panda-alter ego er en ganske morsom og setter noe av tonen for filmen.

Animasjonen i dette fargesprakende eventyr er fortryllende. Det er kanskje ikke overraskende siden dette er Pixar, et av de ledende studioene innenfor animasjon. Samtidig har denne mye sjarm i alle sine sterke farger og kule karaktermodeller som også er lette å kjenne igjen på lang avstand.

Filmen er hovedsakelig i bylandskap, men den får det til å se ekstremt vakkert ut i visse scener. I andre scener er det mat som står i fokus og den maten ser så ekte ut og så god ut at jeg skulle ønske det var i min munn. Filmen er også dypt inspirert av anime, japanske animasjonsserier, med mange gode trekk som anime-entusiaster vil kjenne igjen fort.

Jeg hadde elsket å få sett denne på kino, spesielt siden den ser veldig ut som den er laget for kino.

Men med korona og at Disney muligens har mindre respekt for Pixar enn før, og at Disney nå har sin egen strømmetjeneste, ble visst ikke det mulig.

Meilin Lee på party sammen med sine venner. Bakgrunnen i dette bildet er også veldig pen og de sterke karakterfargene gir en god kontrast.

Innimellom er det visse deler av filmen som ikke er like godt gjennomført. Jeg har skrytt av animasjonen, men noe av den er rett og slett ikke like velpolert som resten. Det er også noen karakterer som fra utseende å bedømme ser ut som de er tatt ut fra en helt annen film. De ser mer ut som karakterer fra en Barbie-film enn noe Pixar ville laget.

Men mye av dette kan nok ha med å gjøre at korona har tvunget flere til å jobbe hjemmefra med vanskeligheter de ikke er helt vant med. På den måten er det lett å overse visse feil når alt annet ser så bra ut fra før.

Når det gjelder karakterene er de veldig forskjellige fra hverandre. Mei Lee, er en spennende karakter både som panda og menneske. Rosalie Chiang kommuniserer Mei Lee’s følelser helt strålende. Mei Lees uskyldighet, blandet med alt tenåringskaoset og hvordan hun vokser gjør henne til en person som det er vanskelig å ikke bli glad i. Det trillet noen tårer mot slutten for å si det sånn ja.

En annen morsom scene var når Meilin og vennene hennes som tester ut hvor rolig hun klarer å holde seg og den var også veldig morsom.

Moren til Mei Lee er Ming, som blir spilt glimrende av Sandra Oh. Hun er meget dedikert til sin datter, men kanskje ikke alltid på den beste måten for Mei Lee. Dette er noe vi kan kjenne igjen i mange foreldres hverdag, men det blir fortsatt portrettet på en måte som gjør det interessant.

Hun har nok et mer lukket syn på livet til Mei og hvordan det burde være i begynnelsen. Men gradvis lærer vi mer om både hvem Mei er og hvem Ming var før og nå. Dette gjorde hennes karakterreise meget fengslende.

Scenen her hvor moren Ming (spilt av Sandra Oh) og faren Jin (spilt av Orion Lee) tester Meilins rolighet er meget god og viser på en spennende måte på hvordan dem som foreldre takler det.

Så kommer vi til Mei Lees trofaste venniner Miriam, Priya og Abby. De er filmens sanne representant for hvor viktig det er å ha venner i ditt liv. Alle trenger noen å støtte seg på her i livet og noen ganger er det rett og slett ikke bare nok med mamma og pappa, spesielt i disse tider. Hver av dem utstråler nettopp dette, både i stemmeskuespill og i hvordan karakteren er skrevet.

Jeg liker veldig godt hvor mye energi Abby har og hvor uinteressert Priya alltid høres ut, enda hun er helt med. Men min favoritt er nok Miriam, hun er den mest trofaste av dem og er villig til å gjøre alt for støtte sine venner. Hun er bare en så god venn.

Meilin sine venner -– mørkhudede Priya (spilt av Maitreyi Ramakrishnan), Miriam i grønt (spilt av Ava Morse) og Abby i rosa (spilt av Hyein Park), var noe av det beste med historien og ga en god driv i filmen.

Noe av det som binder Mei Lee og venninnene hennes sammen er deres forelskelse i det fiksjonelle guttebandet 4*Town. Sangene deres som originalt er laget av Finneas O’Connell og selveste Billie Eilish, setter et stort merke i filmen. Jeg merker at selvom dette ikke egentlig er min type musikk så er det fortsatt gode sanger med bra tekst som går inn på kjerneverdiene i filmen.

Bakgrunnsmusikken derimot er laget av svenske Ludwig Göransson som tidligere har laget musikk til både Star Wars-seriene The Mandalorian, The Book of Boba Fett, Marvel-filmen Black Panther og masse mer. Med hans første Pixar-film fortsetter han å gi musikk som passer til både stemningen i scenene samtidig som han gir det noe ekstra magisk ved seg, spesielt mot slutten. Hans musikk komplementerer også 4*Town-sangene ekstremt godt.

Pixar har jammen meg slått til stort med Rød! Jeg skulle nok gjerne ha likt å få sett dette på kino, men godt at den ihvertfall kom ut. Forhåpentligvis blir den ikke like lett glemt som mye av det andre på Disney+.

Relaterte sakerForsidenPandaPixarRødTurning Red
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
20. mars 2022
Matias Kjølstad https://www.facebook.com/matias.kjolstad

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Har studert bibliotek- og informasjonsvitenskap ved OsloMet. Jobber nå på Biblioteksentralen.

Relaterte sakerForsidenPandaPixarRødTurning Red

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Batman
Anmeldelse: Sonic the Hedgehog 2