• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMHISTORIKK

Realisme i film: hvor mye betyr det?

Ikonisk scene fra The Hangover (2009).
Realisme i film: hvor mye betyr det?
admin
13. august 2021

Realisme i Hollywood-filmer har lenge vært et ømt tema. Bør filmer representere virkeligheten mest mulig eller skal de ha høyest mulig underholdningsverdi?

I de fleste tilfeller virker de fleste enige om at man ser på film som underholdning, derfor er filmtriks og litt overdrevne kampscener stort sett godkjent.

Men selv om de fleste er enige om at det er greit at Hollywood overdriver litt med jevne mellomrom, så finnes det også en rekke filmer som viser en realistisk fremstilling av verden.

Vi skal derfor ta en nærmere titt på noen kjente scener som ikke bare er morsomme, men også ytterst realistiske.

Hva skal til for at en film virker realistisk?

For at en film skal fremstå realistisk er det primært muligheten til å kjenne seg igjen i handlingen som er viktig. En rekke filmer har klart å fange på film den kaotiske hverdagen som virkeligheten ofte omfatter.

Et godt eksempel på nettopp dette er The Hangover-filmen. Her blir vi med en håpløs samling menn på deres utrykningslag til Las Vegas.

 

Selv om de færreste av oss forventer å våkne opp med en løve på badet eller en hissig apekatt med bakrus, har filmen også sine øyeblikk. Spesielt når hovedpersonen spilt av Zach Galifianakis skal telle kort og vinne et spill mot huset. Han har verken spesielt høye matteferdigheter eller kunnskaper om kortspill, men klarer på magisk vis å ende opp med en saftig casinobonus, som du kan finne på sider som Casinotopplisten.com. Øyeblikket er godt reflektert av skuespilleren og det er ingen magi, ekstrem intelligens eller action. Det er rett og slett en tulling på byen som har griseflaks og snubler hjem med en saftig bonus.

Derfor er ikke flere filmer realistiske

 De fleste av oss går på kino eller ser en film for å koble av og slappe av. Derfor er det mindre viktig med realisme og høyere fokus på underholdning. Vi kan alle være enige om at det å kaste seg ut fra en skyskraper i tau, kjøre bil gjennom et hotell eller møte på romvesen er lite sannsynlig. I det minste håper vi det er lite sannsynlig, spesielt sistnevnte.

Men det er slik vi ønsker at filmene skal være. Hollywood har lenge vært kjent for veldig kreative løsninger og utviklet ny revolusjonerende teknologi en rekke ganger. Men selv om det med jevne mellomrom kommer en film som tar teknologien til nye høyder, er det sjeldent det publikum egentlig ønsker å se. Derfor har Hollywood i stor grad fortsatt i det samme sporet som alltid, og skapt det som selger kinobilletter.

Et utmerket eksempel på dette er Marvel-universet. Selv om Hollywood ofte tar oss med på nye eventyr i universet er oppskriften og historien alltid den samme.

Vi møter kjente og kjære superhelter, samt de nye og gamle superskurker. Det er akkurat slik vi ønsker det. Selv om de færreste av oss ønsker å innrømme det, er vi mennesker nemlig vanedyr av øverste klasse. Vi liker å tro vi skal bli overasket, men foretrekker at overraskelsene kommer i ordnede forhold.

Scarlett Johansson som Natasha Romanoff/Black Widow (hentet fra Marvel.com).

 

Realisme på film er en kunst

Noe av det vanskeligste en regissør kan gjøre er å skape en realistisk fremstilling av virkeligheten som fanger publikums oppmerksomhet. I de fleste tilfeller er rett og slett virkeligheten for kjedelig til at den tar seg godt ut på film. Noen få unntak kan oppstå, men de er stort sett å finne på mindre scener eller filmfestivaler fremfor det store lerretet i en kinosal. 

Hollywood har derfor delt seg i to. De tradisjonelle regissørene som følger den vanlige oppskriften og skaper filmer fylt med eksplosjoner, biljakter og action. På den andre siden av skalaen finner du nisjeregissørene som legger sin sjel i hvert prosjekt og anser hvert minutt av filmen som et kunstverk. Disse filmene vises sjeldent utenfor kunstneriske kretser, filmfestivaler og filmskoler.

Kort fortalt

Selv om det finnes flere eksempler på realisme i film, er det ikke noe de fleste legger mye oppmerksomhet på. Film er nemlig blitt et medium for mange der de kan koble av og nyte en god historie og da tar virkeligheten seg dårlig ut. Dette er mulig årsaken til at det stort sett er action, drama og superhelt filmer som topper listene på kino, foran dokumentarer og mer realistiske filmer. Vi tviler på at dette er noe som kommer til å endre seg med det første, men Hollywood har en lang og innholdsrik historie når det gjelder både ny og gammel teknologi. Derfor er det absolutt mulig at både innhold og format vil endre seg igjen nå som vi stadig omfavner mer digitale tilnærminger til filmverden

Relaterte sakerfilmFilmhistorikk
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMHISTORIKK
13. august 2021
admin kinomagasinet

Relaterte sakerfilmFilmhistorikk

Siste saker fra FILMHISTORIKK

De lystige skurkene i Sherwood-skogen

John Berge16. januar 2023
Les mer

Filmjubilanten: Con Air – en actionfest vi aldri glemmer!

Ole-Kristian Solberg30. desember 2022
Les mer

De beste filmene med innslag av casino og pengespill

John Berge29. desember 2022
Les mer

Filmjubilanten: 80 år siden Walt Disney fortryllet kinopublikum med Bambi

Ole-Kristian Solberg28. desember 2022
Les mer

Nå er jubileumsfeiringen av Bond i gang

John Berge22. september 2022
Les mer

Slik feires James Bond i den hemmelige agentens hjemland

John Berge2. august 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Det er tid for sommer-blockbustere!
Tidligere ble engelskspråklige filmtitler ofte oversatt til norsk. Hvorfor er det ikke slik mer?