
Om Eurodok
Den europeiske dokumentarfilmfestivalen Eurodok foregikk fra onsdag 9. mars til søndag 13. mars, og er Cinematekets egen dokumentarfilmfestival. Festivalen ønsker å fremme det beste innen ny, europeisk dokumentarfilm og måler temperaturen på Europa, både filmatisk og politisk. Eurodok feirer i år sitt 15-årsjubileum og har siden 2003 hatt et eget konkurranseprogram med pris for beste dokumentar. De siste tre årene har også publikum kunnet stemme frem sin favoritt til Publikumsprisen.
Den europeiske dokumentarfilmfestivalen Eurodok ble avsluttet søndag 13. mars, etter fem festivaldager på Cinemateket i Oslo. Ny publikumsrekord ble satt i 2016, den 15. festivalen på rad.
Eurodok har som mål å vise det beste av ny europeisk dokumentarfilm, et felt arrangøren mener får for lite oppmerksomhet.
Eurodok skal være et rom der ytringsfriheten står i fokus, og der vi måler temperaturen på Europa, både filmatisk og politisk. De siste årene har dokumentarfestivalen også hatt et spesielt fokus på ny norsk dokumentar.
23 dokumentarer sto på programmet under Eurodok 2016, og festivalen hadde nok en gang publikumsrekord med 3.160 besøkende. Gjennomsnittlig antall publikummere har aldri vært høyere. 105 per forestilling mot 88 som var tallet i 2015.
Årets Eurodok-pris gikk til dokumentaren Human, regissert av Yann Arthus-Bertrand. Den verdenskjente mesterfotografen rakk akkurat å komme hjem til den gode nyheten, etter å ha gjestet festivalen og pratet til en fullsatt og begeistret sal etter visningen av Human lørdag kveld.
– Filmen som får årets Eurodok-pris er en hyllest til livet og en mektig skildring av hva som forener oss som mennesker. Filmskaperne har samlet unike personlige historier til tusenvis av mennesker, og med et fantastisk visuelt språk tar de oss med på en reise verden rundt. Resultatet er en storslagen, vakker og ettertenksom historie med mange stemmer, som til sammen sier noe om hva det vil si å være menneske. Vi skjønner hvor små vi er. Hvor ubetydelige og betydelige vi er, på en og samme tid. Hvorfor vi hater. Hvorfor vi elsker. Vinnerfilmen engasjerer på et dypt menneskelig plan, sier juryen i sin begrunnelse.
– Det er fantastiske nyheter på min 70-årsdag!, sier Yann Arthus-Bertrand. Det er den første prisen Human vinner, og det er ekstra hyggelig at den kommer fra Norge, et land som gjør så mye for andre og som står som et symbol for så mange land, fortsetter han.
Filmen vil bli satt opp på norske kinoer i april måned.
Publikum stemte frem Kampen om fjordane til sin favoritt under årets festival. Vigdis Nielsens dokumentar handler om Synnøve Kvamme (22) som er villig til å gå i fengsel for å redde fjellene og naturen. Hun vil ikke ha «monstermaster» gjennom det vakre fjordlandskapet i Hardanger.
Hederlig omtale fra juryen gikk til Erik Gandinis dokumentar The Swedish Theory of Love:
– Filmen lykkes med å gi en fascinerende skildring av fremmedgjørende tilstander i dagens samfunn. I en tid der individualismen står sterkt, er stadig flere ensomme. På en lett tilgjengelig, underholdende og provoserende måte klarer filmen å problematisere viktige samfunnsspørsmål. Filmen retter blikket mot individualismens bakside og reiser mange viktige spørsmål om hva vi mister i vår jakt etter frihet og selvstendighet. Filmen kan være et verdifullt bidrag i den offentlige samtalen om hvor vi står og hvor vi er på vei.
Elleve filmer deltok i det europeiske konkurranseprogrammet. Årets jury har bestått av Benjamin Ree, journalist og dokumentarfilmskaper, Cecilie Bjørnaraa, filmskaper og produsent, og Sharam Alghasi, mediesosiolog fra Universitetet i Oslo og førsteamanuensis ved Høgskolen Kristiania.
Vinnerne av Eurodok-prisen og Publikumsprisen mottok et originalt kunstverk av den norske filmskaperen, musikeren og multitalentet Kim Hiorthøy.



Facebook
RSS