
Professor i medievitenskap er spent på hva som skjer når det for første gang på hundre år blir konkurranse om kinokundene i Oslo.
NRK har laget en sak i forbindelse med at ODEON Oslo åpner på Storo i Nydalen i hovedstaden torsdag 22. mars 2018.
– Publikumstallet i Norge har vært ganske stabilt de siste årene og spørsmålet er jo om taket er nådd, eller om det går an å løfte taket, det vil tiden vise. Jeg tror det blir rift om det kinopublikummet som allerede finnes, uttaler Ove Solum, professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo.
Kjeden har uttalt at de ønsker å tangere besøket som Colosseum kino har (600-700.000 besøkende pr. år) og helst slå dette på sikt.
Jannicke Haugen, administrerende direktør i Nordisk Film Kino, uttaler til NRK at kjeden gleder seg til å komme i gang med å konkurrere, fordi det har forberedt seg på en stund.
Haugen sier at hun ikke tror den nye kinoen vil gi utslag på hverken filmrepertoar eller billettpriser.
SF Kino/ODEON-sjefen, administrerende direktør Ivar Halstvedt, på sin side tror kundene vil komme langveisfra for å se spesielt filmene i IMAX-salen. Det bygger han på erfaringer kjeden har med IMAX-kinoen i Stockholm.
– Det vi så var at når vi hadde kundeundersøkelser, så satt folk seg i bilen og kjørte en time for å se film i IMAX fordi det var helt nytt, sier Halstvedt til NRK.no.
Facebook
RSS