
Juli måned 2016 var beste juli siden 2012 med 1.005.230 kinobesøk, melder bransjeorganisasjonen Film & Kino.
Dette er en økning i forhold til juli i 2015 på 13,9%.
Omsetningen er på 722 millioner kroner, mot 618 millioner kroner i samme periode i fjor. Det er nesten 17 % høyere omsetning.
Til tross for tidvis godt sommervær, fotball EM og musikkfestivaler av ymse slag har publikum funnet veien til kinoene.
Utviklingen for året fram til nå (pr. 31. juli 2016) viser en besøksøkning på 12,5% i forhold til samme tid i fjor, forteller adm. direktør Guttorm Petterson hos Film & Kino.
Totalt var det 1.972.418 besøk på kino i juni og juli.
Fylkesmessig har Oppland og Nord-Trøndelag den største oppgangen.
Dette skyldes i første rekke at Lillehammer Kino har gjenåpnet med flere saler (Oppland) og at Kimen Kino i Stjørdal har åpnet (Nord-Trøndelag).
Et helt halvt år topper listene både for juni og juli og for året til nå og trekker fortsatt mange besøkende.
Det samme gjør i høy grad Istid: På kollisjonskurs, som er nr. to for sommeren og klatrer på listene.
Norske filmer er det dårlig med i sommer, men Birkebeinerne, Solan og Ludvig: Herfra til Flåklypa (premiere til jul 2015), dokumentarfilmen Mannen fra Snåsa og barnefilmen Gråtass – Gøy på landet m.fl. bidrar til en norskandel på 14,0% så langt i 2016.
– Sommeren er tradisjonelt en vanskelig tid å få folk inn i kinomørket, sier Guttorm Petterson.
– Men i år har filmtilbudet vært jevnt godt og værutsiktene såpass usikre at folk i høy grad har funnet veien til kinoene. Kino er åpenbart et kultur- og underholdningstilbud som tåler det meste av konkurranse, godt drevet av dyktige fagfolk som hele tiden utvikler kvaliteten på tilbudet, sier han i en pressemelding.
Facebook
RSS