
Hvor glad er unge mennesker i å gå på kino? De elsker det, ifølge amerikanske kinoannonsørers nettverk, National CineMedia (NCM).
NCM gjennomførte våren 2016 en konferanse hvor de solgte reklame på samme måten som TV-selskapene gjør. Salgene baseres på kommende filmer og TV-serier, og ett av temaene på konferansen var kinomediets fremtid.
Andy England er NCMs nye administrerende direktør, og han fortale i denne forbindelse at den såkalte «millenniumsgenerajonen» går på kino i større grad enn før, og at han har statistikken som beviser det.
NCM hatt fokus på å erobre områder som de amerikanske TV-selskapene har feilvurdert.
NCM har gjennomført grundige og omfattende undersøkelser rundt temaet «Millenniumsgenerasjonen og film».
Det er verdt tiden å lese rapporten «Now Showing: Millenials´Movie Going Experience» i sin helhet. Rapporten er basert på en felles studie med Omnicom Media Group sitt Annalect og CivicScience.
Studien så på Milleniumsgenerasjonens kinovaner og er primært rettet mot annonsører, men gir også god innsikt for filmstudio og fremvisere.
Millenniumsgenerasjonen utgjør den største gruppen kinogjengere og er en generasjon det satses stort på i filmproduksjonen.
Presentasjonen ble åpnet av Cliff Marks, NCMs nytilsatte president. Marks er en veteran i selskapet og utfordret TV-selskapene ved å hevde at Milleniumsgenerasjonen tilhører kinoene og deres annonsører fremfor NBC, ABC, CBS, FOX eller noen av de andre TV- selskapene.
«NCM er det primære filmvalget i helgene og når over 700 millioner kinogjengere hvert år. Den virkelig store nyheten er likevel at kinogjengerne fra Millenniumsgenerasjonen økte med over 16 % i 2015, og har allerede i år økt med ytterligere 8 %. Vi er primærvalget for Milleniumsgenerasjonen. Dette gjelder en hvilken som helst uke i en hvilken som helst måned i året. Ingen andre enn NCM kan levere et engasjert Milleniumspublikum med det nivået på fast basis.»
Marks fortalte også at samarbeidet mellom NCM og Audience Entertainmend og Time Play vil lanseres på 500 skjermer «snart». De planlegger videre en utvidelse til 1.000 skjermer i «nær fremtid». Dette er tydelig et forsøk på å fange Milleniumsgenerasjonen via deres favorittdings – smarttelefonen.
Statistikk om Milleniumsgenerasjonens kinovaner og meninger
Ved å bryte ned de detaljerte funnene i studien, ble det fastslått at film spiller en stor rolle i Milleniumsgenerasjonens liv. De som sier at de «liker» film eller blir påvirket av film, utgjør 62 %.
• Hele 38 % har endret sosial, politisk eller miljøvernmessig standpunkt etter å ha sett en film.
• En tredje gruppe på 35 % går så langt som å kalle film en lidenskap eller svært viktig.
• Merkevarer er viktig for dem, men kanskje ikke i den graden du ser for deg. Likevel er det slik at de som først er opptatt av merker, er svært opptatt av dem. Det er der uttrykket «fanboys» kommer fra.
Millenniumsgenerasjonen og premierekvelder på kino
Som Movios nylige funn viser, kommer Millenniumsgenerasjonen i større antall på premierkvelder.
Paul Dergarabedian, senior medieanalytiker for comScore, påpekte raskt de sterke salgsresultatene for 2015 og hvorfor det ser rosenrødt for 2016 og 2017 også.
«De planlagte filmene for perioden fra fjerde kvartal i 2016 og ut tredje kvartal i 2017 vekker, ifølge comScores PreAct service, allerede engasjement i sosiale media. Dette er en viktig indikator for at markedsføringskampanjene for disse filmene effektivt skaper engasjement blant de potensielle kinogjengerne. Dette impliserer fortsatt solid oppmøte på kinoene i fremtiden.»
Paul Dergarabedian fortsatte med å bekrefte at «veksten er ikke et avvik, men en langvarig trend. Interessant er at den absolutt største motivasjonen for å gå på kino ikke var det å kunne snakke om filmen på sosiale media etterpå, men det å kunne komme ut av huset». Denne begrunnelsen satt 40 % av de spurte som primærårsaken til å velge kino.
Neste på listen var det å kunne nyte film på et stort lerret med fantastisk lyd (37 %), virkelighetsflukt (14 %) og kun 10 % sa det var for å ha kunne diskutere filmen med venner etter å ha sett den. Det å komme vekk fra foreldrene er fortsatt den største årsaken når det gjelder kinofilm og Milennumsgenerasjonen.
Umiddelbar tilfredsstillelse spiller en stor rolle for å motivere Millenniumsgenerasjonen.
Kanskje kinoene burde være bekymret for at kun 17 % ønsker å se filmer som kun fungerer i kinoformat, uavhengig av om det er på grunn av filmen eller kinoene? Det synes å være enda mindre støtte (6 %) for sjanger/merkevare, selv om undergruppen Generasjon Z, 25 % av Millenniumsgenerasjonen, mener at kino er et flott sted for et stevnemøte.
Til slutt er trailere, enten på kino eller på YouTube, viktigere enn onlineanmeldelser for Millenniumsgenerasjonen. Noe som ikke er overraskende, er at sosiale media spiller en rolle, med 53 % av respondentene som bruker sosiale media til å dele anbefalninger om film. Hele 51 % bruker sosiale media mens de ser film! Facebook (med 22 %) og YouTube (med 18 %) er de største sosiale mediapåvirkerne, foran Twitter, Instagram og «andre», hvor alle er i de lavere en-siffer tallene. Alle tallene blir satt sammen til et sett av «Overordnede implikasjoner og Læring» (Overall Implications & Learnings) for kino, distrbutører, annonsører og merker.
NCM og statistikk
NCM bygger ikke på følelser, men er et samlingspunkt mellom annonsører og kinopublikum, et selskap basert på tall og statistikk ifølge NCMs økonomisjef Bennett Fogel. Som en del av selskapets endring til et state-of-the-art premium video plattform, har de utviklet et helt nytt software inventar verktøy. I tillegg har de lansert sitt første Data Management Plattform laget for kinoer sammen med the Nielsen Marketing Cloud. Andre måter NCM ser etter innflytelse på Big Data er:
• CinemaAudience Targeting Optimizer (CATO),
• Data Management Platform (DMP),
• Cinema Accelerator
Sammen hjelper disse verktøyene med et kvantifisert selskapsløft (quantifying business lift), som kort sagt betyr at man nøyaktig vet hvilken innflytelse en kampanje har.
«NCM vil sette ditt merke, din annonse, foran et publikum bestående av Millenniumsgenerasjonen, som ser det beste innholdet som er tilgjengelig. I tillegg vil vi støtte deg som annonsør med tall (data) og digital markedsføring», avsluttet administrerende direktør Andy English hele seansen med. Gitt NCMs fornyede sans for mål og mening med Millenniumsgenerasjonen, kan det være at den feilslåtte sammenslåingen med Screenvision var det beste som kunne skjedd NC.
Opprinnelig publisert hos CelluloidJunkie.com. Gjengitt med tillatelse.
Oversatt fra engelsk av Anne-Marte Vaagan for KINOMAGASINET.





Facebook
RSS