• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

LESERINNLEGG

Leserinnlegg: Storskjermen på trend-listen

Bjørn Erling Ottersen er adm. direktør i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Leserinnlegg: Storskjermen på trend-listen
admin
3. februar 2015

Tross stor nedgang i kinoreklamemarkedet i 2014, tror adm. direktør Bjørn Erling Ottersen på et mye bedre år i 2015. «Det er grunn til optimisme i kinomarkedet», skriver han i dette leserinnlegget.

Mediebransjen har i dag et stort fokus på mobile små skjermer. Man har lett for å glemme den største skjermen av dem alle. Nå tror TNS Gallup med flere på et kraftig oppsving for kino.

Det mangler ikke på artikler om den mobile reklame-veksten og den store økningen i bruk av mobilt innhold og små skjermer. Det hersker ingen tvil om at den mobile kommunikasjonsbølgen er kommet for å bli, og at veksten skal fortsette.

Undertegnede jobber som administrerende direktør i Media Direct Norge som selger kinoreklame. Ikke akkurat en liten og mobil reklamebærer på skjerm. Derimot en stabil kanal med lange tradisjoner, ikke så mobil, men med en digital skjerm i enorme størrelser og med fantastisk lyd – og bildekvalitet.

Fjoråret vil ikke bli husket som noe stort kino-år, men det vil derimot det året som vi nettopp har startet. Storfilmene står nemlig i kø, på alle kinoer i vårt langstrakte land. Her vil det bli innhold for enhver smak.

TNS Gallup følger de fleste mediekanaler, med sine offisielle mediemålinger. Erfaringen og kompetansen er stor. Det er derfor verdt å lytte til dem når de kommer med sine råd og vink. Nylig publiserte TNS Gallup artikkelen «10 medietrender som vil prege hverdagen din i 2015».

På punkt nummer 2 i oppstillingen står det følgende å lese: «Du vil gå mer på kino». I den forbindelse skriver TNS Gallup:

«De siste par årene har norske kinoer hatt nedgang i antall besøkende. Laber produksjon fra Hollywood får mye av skylda. Kinoåret 2015 blir sannsynligvis et vendepunkt. Både amerikanske og norske storfilmer står i kø. Det kommer til å bli en tøffere konkurranse om kinopublikummet enn på mange år. I fjor ble det solgt ca. 11 millioner billetter i Norge. Her er noen grunner til at besøkstallet i 2015 trolig blir betydelig høyere: Fifty Shades of Grey (februar), Mad Max: Fury Road (mai), Jurassic World (juni), Terminator: Genisys (juli), Bølgen (august), James Bond Spectre (november), Star Wars Episode 7: The Force Awakens (desember)».

TNS Gallup følger medieutviklingen mer enn de aller fleste. Det er verdt å merke seg at kino er tilbake på trend-listen. Instituttet tror at godt innhold trekker det norske folk til kinoer over hele landet. Det tror i høyeste grad også jeg og mange andre.

Det at digitale og mobile medier er i sterk vekst, betyr ikke nødvendigvis at mer tradisjonelle medier blir borte. Mange spådde radioens død da TV kom for fullt. Med internetts inntog har mange spådd den tradisjonelle TV-ens død. Og med Netflix og HBO har noen trodd at kinoens tid er over.

Disse spådommene har slettes ikke slått til. Kinoen er høyt elsket i det norske folk. Kinoopplevelsen er særegen – og kan ikke erstattes, bare forbedres og utvikles år for år.

Og når det i år forventes godt over 12 millioner kinobesøk i Norge – og en vesentlig oppgang fra 2014 – så er det grunn til å tro at også reklamemarkedet på kino vil peke oppover. Kinoreklame er en primæraktivitet hvor reklamen er en viktig del av selve filmopplevelsen. Kinoreklamen blir lagt merke til – samt ikke minst husket i lang tid.

En fersk undersøkelse fra MeetingPoint og Ipsos MMI viser at kinoreklame har en svært sterk påvirkningskraft og erindring hos det norske folk. En test utført av de nevnte to aktører viste at reklamefilmer på kino hadde 3,6 ganger sterkere reklameerindring enn for TV-reklame. Reklamefilmen er nemlig en del av kino-opplevelsen, og slettes ikke noe forstyrrende element.

Også IRM spår vekst hos kino som reklamebærer i 2015. Riktignok en liten vekst på 0,4 prosent til 132 millioner NOK. Med den film-menyen som kino som mediekanal presenterer i år, tror vi på en større vekst enn det.

Vi i kino-bransjen tror med god grunn på et løft i kinoreklamen dette året. «Content is king» og i år står norske og internasjonale storfilmer i kø. Det er grunn til optimisme i kinomarkedet – og det er gode argumenter for at reklamemarkedet på kino skal nærme seg 150 millioner NOK.

Det tradisjonelle blir fornyet og modernisert – og kino er igjen godt oppe på trendlisten hos de som følger mediemarkedet mer enn masse.

Bjørn Erling Ottersen
Adm. dir.
Media Direct Norge AS

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
LESERINNLEGG
3. februar 2015
admin kinomagasinet

Relaterte sakerKino
  • Fra minst til størst innen kinoreklame 27.02.2014
  • Fra Media Direct til Oslo Kino 22.06.2014

Siste saker fra LESERINNLEGG

Aldersgrensene på kinofilm følger utviklingen i samfunnet

admin10. november 2021
Les mer

Medietilsynet mener at statlig forhåndskontroll av kinofilm bør avvikles

admin6. juli 2021
Les mer

Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.

John Berge16. januar 2021
Les mer

Tor Fosse ber «noen» om å «redde kvalitetsfilmen»

John Berge17. januar 2019
Les mer

Martin vil ikke ha lyset på så tidlig etter at filmene er ferdigspilte

admin8. oktober 2018
Les mer

Når verdener kolliderer – kino, Kina og Netflix

martin22. juni 2018
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Mens vi venter på kinoåret 2015
Popcorn Time er ikke en lovlig tjeneste