• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

LESERINNLEGG

Leserinnlegg: Kinoreklame på offensiven

Bjørn Erling Ottersen trer av adm. direktør i Media Direct Norge AS (MDN).. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Leserinnlegg: Kinoreklame på offensiven
admin
29. juni 2015

Mens tradisjonelle mediekanaler sliter med svikt både på brukerinntekter og reklameinntekter, så kan kinomarkedet i Norge hittil i år oppsummeres med vekst. Den gode, gamle kinoen viser muskler i et mediemarked i endring.

Vi har ingen grunn til å slå oss på brystet og si at kinoen er vinneren i mediemarkedet. Derimot kan vi trygt formidle at kino markerer seg med fremgang i det såkalte medielandskapet.

Som TV og andre innholdsorienterte mediekanaler, er vi avhengige av å ha et attraktivt innhold for å få folk til kinosalene landet rundt. Mens fjoråret kunne betraktes som et moderat kino-år, så var det stilt høye forventninger til det året vi snart er midt inne i. I år skulle både norske og internasjonale filmer vise seg fra sin beste side, med ekstra trykk på andre halvår.

Og allerede før første halvår er passert, kan kinomarkedet vise til vekst i brukerinntekter og besøk. Ifølge Filmweb var det en vekst i kino-omsetningen i Norge på hele 6,0 prosent, fra 472 til 500 millioner NOK, pr. 22.06.15 sammenlignet med tilsvarende periode i 2014.

Antall kinobesøk har også økt, med 1,3 % fra 4,88 til 4,94 millioner besøk i den tilsvarende perioden, men bransjen har alvorlige planer om å øke tallene ytterligere i sommer og til høsten. Da står et meget sterk film-program på menyen.

I fjor var det Hobbiten: Femhærerslaget som ble den mest sette kinofilmen i Norge, med Børning på en god andreplass. I år er det Fast & Furious 7 som hittil topper med 422.044 besøk (Filmweb 22.06.15). med Fifty Shades of Grey (Filmweb 22.06.15) med 321.515 besøk på plass nummer to.

Men det halvåret som vi nå står foran, er det grunn til å ha ekstra høye forventninger til. Da står nemlig filmer som Bølgen, Spectre, Star Wars Episode 7: The Force Awakens, The Hunger Games: Mocking Jay Part 2 på film-menyen. Det er grunn til å tro at vi får et meget sterkt annet halvår når det gjelder antall solgte kinobilletter og brukerinntekter. I fjor landet kinobesøket i Norge på 11,1 millioner besøkende, noe som var 700 000 færre enn året før. I år kan det bli vekst.

Også kino som reklamebærer er på offensiven. Etter årets fem første måneder, viser reklameomsetningen til Mediebarometret fra organisasjonen Mediebyråene en opptur for kino på 12,0 prosent. Det vil si at kino som mediekanal øker markedsandelen fra 0,5 til 0,6 prosent hos mediebyråene. Dette skjer i et marked som totalt øker med 1,2 prosent. Det er kun internett som kanal som kan vise til en sterkere vekst enn det kino som reklamebærer presterer. Samtidig vet vi at mye omsetning av kinoreklame også foregår utenfor mediebyråene.

Selv hadde vi i MDN, som er den største aktøren for kinoreklame-salg i Norge, en økning på 4,9 prosent i reklameomsetningen i årets fem første måneder. Økningen er hentet fra det nasjonale annonsørmarkedet. Den var nemlig på hele 17,8 prosent etter fem måneder av 2015. MDN ligger an til en økning på 6 til 7 prosent i første halvår i år, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

For mens nettselskapene sliter med å få leserne til å se reklamen, med blokkeringstjenester som stadig flere laster ned, så er og blir kino en primæraktivitet, også i forhold til reklamebudskap. Reklamen er en viktig del av kinoopplevelsen – og det viser også gjentatte årlige erindringsundersøkelser. Folk får med seg reklamen på kino – og de husker den. Her er ingen blokkeringsmuligheter. Ja, reklamen er en viktig del av kinokulturen.

Selv om kino ikke kan kalle seg noen ny mediekanal, så skjer utviklingen hurtig. Både lyd og bilde er blitt kraftig forbedret de senere årene. Det samme har kinosalene. Når det gjelder innholdet, øker kvaliteten både på de norske og de internasjonale filmene. Med stadig utvikling og ajourføring vil derfor kino forbli en moderne mediekanal.

Og det er også gjort mye i forhold til markedsføring ovenfor annonsører og mediebyråer inneværende år. Vi får stadig bedre undersøkelser, både på bruk og reklame-effekt. Dessuten har det kommersielle kinomarkedet fått en nyvinning i år, nemlig «Gullfilmen» som premierer de beste reklamefilmene vist på norske kinoer, med konkurrentene Capa Kinoreklame og Media Direct Norge som arrangør. Stabburets Grandiosa-film «Ekte kjærlighet» vant årets første «Sølvfilm». Og snart er årets andre sølv-film klar.

Visst har medie-Norge mange tøffe utfordringer for tiden – og kino som mediekanal har også sine. Men i det stille vokser faktisk kinomarkedet, anført av stadig sterkere filmer, også reklamefilmer.

Derfor går vi et nytt halvår ekstra lyst i møte!

Bjørn Erling Ottersen
Adm. dir. Media Direct Norge (MDN)

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
LESERINNLEGG
29. juni 2015
admin kinomagasinet

Relaterte sakerKino

Siste saker fra LESERINNLEGG

Aldersgrensene på kinofilm følger utviklingen i samfunnet

admin10. november 2021
Les mer

Medietilsynet mener at statlig forhåndskontroll av kinofilm bør avvikles

admin6. juli 2021
Les mer

Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.

John Berge16. januar 2021
Les mer

Tor Fosse ber «noen» om å «redde kvalitetsfilmen»

John Berge17. januar 2019
Les mer

Martin vil ikke ha lyset på så tidlig etter at filmene er ferdigspilte

admin8. oktober 2018
Les mer

Når verdener kolliderer – kino, Kina og Netflix

martin22. juni 2018
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Popcorn Time er ikke en lovlig tjeneste
Leserinnlegg: En fremtidsrettet filmpolitikk