• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

LESERINNLEGG

Leserinnlegg: Kino er den «hemmelige» medievinneren

Ronny Lieblein er administrerende direktør i Media Direct Norge. Foto: Media Direct Norge
Leserinnlegg: Kino er den «hemmelige» medievinneren
admin
28. juni 2016

Det som har kommet i skyggen av det meste innen reklamebransjen i 2016 er den store og positive utviklingen innen kino som reklamebærer.

Til nå i år har det stort sett handlet om negativ omsetningsutvikling og programmatisk reklamekjøp.

Men kino som mediekanal hadde en sterk fart i både reklamemarkedet og i antall besøkende i fjor. Kanalen var blant medievinnerne i 2015. I 2016 har kanalen i stillhet blitt en av de største vinnerne – og vekstvinneren blant de tradisjonelle mediene.

I årets fem første måneder hadde kino som reklamebærer en vekst på hele 59,4 prosent, ifølge Mediebyråforeningens reklame-tall. Bare sosiale medier hadde en større vekst, pluss salgsmetoden, det er nemlig ikke en egen kanal eller et eget format, programmatisk. Og dette skjedde i et totalmarked som ble redusert med 0,9 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Ikke det at kino er blant de største reklamebærerne i Norge. I fjor, ifølge IRM, omsatte kino for 138 millioner kroner. Men veksttakten er svært god, bedre enn de aller fleste kanaler for kommunikasjon.

I 2015 opplevde kinobransjen en stor opptur. Antall kinobesøkende økte fra 11,1 til 12 millioner fra 2014 til 2015. Reklameomsetningen økte i henhold til Mediebyråforeningen med 30,3 prosent, mens IRM-tallene viste en økning på 5,8 prosent. Og det i et reklamemarked som hadde en negativ utvikling.

Når man opplever en slik opptur, vet man samtidig at neste år vil bli en utfordring. Da handler det nemlig om å måle seg mot året som er passert. Og det gjør vi i 2016. Resultatene har ikke latt vente på seg. Trenden er fremdeles positiv, både når det gjelder publikumstall og reklameomsetning.

Etter årets fire første måneder, hadde norske kinoer solgt 4,19 millioner billetter, ifølge tall fra Film & Kino. Tilsvarende etter fire måneder i 2015 var på 3,82 millioner. I skrivende stund er kinobesøket kommet opp i 5 487 080, som er 11 prosent foran fjoråret på samme tid.

Tall på filmnivå fra Filmweb viser at «Deadpool» er den mest sette kinofilmen hittil i 2016 med 312.695 besøk per 22. juni. På andreplass i samme periode følger «Jungelboken» med 271.718 solgte billetter. På tredjeplass kommer «Birkebeinerne» med 270.687. Og norske filmer hevder seg også i år, med «Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa» med en niendeplass blant de mest sette i Norge i år, mens «Birkebeinerne» ligger på bronseplass.

Det er mange forklaringer på at nettopp kino er «hottere» enn på lenge, både som innholdsleverandør av filmer og som reklamebærer.

For det første er filmbransjen inne i en god periode når det gjelder produksjon av nye og gode filmer. En ting er amerikanerne og den internasjonale filmindustrien. En annen ting er at det skjer svært mye spennende på vårt hjemmemarked. Vi er nemlig avhengige av topp innhold for å få nordmenn på kino. Det beste er når internasjonale filmer konkurrerer på kinotoppen med norske filmproduksjoner. Det har vi sett de siste par årene.

En annen årsak er selve kinoopplevelsen. Salene er blitt mer moderne. Stolene mer behagelige å sitte i – og den digitale lyden har gjort kino til en ny opplevelse.

Og som reklamebærer er også kino blitt mer attraktiv enn før. Kino treffer først og fremst en ung og urban målgruppe, som er vanskelig å nå for mange mediekanaler. Og kino er et medium hvor folk har fokus, en primæraktivitet. Folk fokuserer på storskjermen når man først har kommet inn i kinosalen. Og annonsørene har for lengst oppdaget at kinoreklame selger varer og tjenester.

Samtidig øker kvaliteten på kinoreklamen. En ting er at stadig flere filmer som først og fremst blir laget for TV også benyttes på kino. Men vi ser også at det blir laget stadig mer god reklame målrettet kun mot kinolerretet.

Og det er grunn til å være kino-optimist også for resten av året. Mange store filmer har premiere i tiden som kommer. Som «Independence Day – Resurgence», «Istid: På kollisjonskurs», «Ghostbusters», «Jason Bourne», «Captain Fantastic», «Star Trek Beyond», «The Legend of Tarzan», «Gråtass gir gass», «Bridget Jones Baby», «Kongens nei», «Børning 2» og mye mer.

Vi gleder oss over at kino fremdeles er på offensiven – for andre år på rad. Men ingen trær vokser inn i himmelen.

Likevel er det lov til å vise sin begeistring etter halvgått 2016.

Ronny Lieblein

Adm. dir. Media Direct Norge

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
LESERINNLEGG
28. juni 2016
admin kinomagasinet

Relaterte sakerKino

Siste saker fra LESERINNLEGG

Aldersgrensene på kinofilm følger utviklingen i samfunnet

admin10. november 2021
Les mer

Medietilsynet mener at statlig forhåndskontroll av kinofilm bør avvikles

admin6. juli 2021
Les mer

Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.

John Berge16. januar 2021
Les mer

Tor Fosse ber «noen» om å «redde kvalitetsfilmen»

John Berge17. januar 2019
Les mer

Martin vil ikke ha lyset på så tidlig etter at filmene er ferdigspilte

admin8. oktober 2018
Les mer

Når verdener kolliderer – kino, Kina og Netflix

martin22. juni 2018
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Leserinnlegg: En fremtidsrettet filmpolitikk
Betraktninger fra en Amanda-jury-veteran