• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

LESERINNLEGG

La oss få til 3D på kino skikkelig denne gangen

Digital kinoprojektor fra Sony. Arkivbilde: John Berge, KINOMAGASINET ©
La oss få til 3D på kino skikkelig denne gangen
David Hancock
11. juni 2017

Det er fortsatt håp for 3D-formatet på kino også de neste ti årene.

Det er fort gjort å glemme at den digitale konverteringen av kinoindustrien ble sparket i gang av 3D, spesifikt filmen Avatar.

3D formatet tilbø en inntektskilde som ikke eksisterte noe annet sted.

Et tiår senere er 3D det dominerende formatet og 87.000 av verdens 163.000 kinoskjermer kan nå tilby 3D.

Nesten 40.000 av disse skjermene er i Kina – en ivrig forbruker av 3D, som med rette kan kalles 3D-ens hjemland.

Cara Delevingne satte seg ned og så på traileren for Valerian and the City of a Thousand Planets i 3D under CinemaCon 2017. Foto: Getty Images for CinemaCon

Den totale inntekten fra 3D-kinoer er ikke like dominerende som antallet lerreter kontra lerreter uten 3D, hvor 3D bare sørger for rundt 20 % av de totale inntektene.

Trenden nå om dagen er at studioer konverterer vanlige filmer til 3D, spesifikt for det kinesiske markedet, uten nødvendigvis å utgi dette i andre land.*

Kvaliteten på 3D-filmer er ofte nøkkelproblemet fordi visse filmer konverteres for sent og for raskt, og at dette ikke rettferdiggjør den dyrere billettprisen.

Et annet historisk problem er lysstyrken. Noen kinoer viser 3D-filmer med lysstyrke 2 (2D standarden er styrke 14) og dette har gjort forbrukerne skeptiske.

Bruken av lasere som lyskilde for prosjektorer (både RGB og laser fosfor) vil gjøre sitt for det problematiske lysstyrkeproblemet som 3D sliter med, men så blir det opp til produsenter og distributører å stille med innhold med høy kvalitet.

David Hancock, leder av Film og kinoavdelingen hos IHS Screen Digest. Foto: IHS Screen Digest.

Oversikten over titler som skal slippes på 3D er fortsatt lang og studioene holder trofast fast ved teknologien, selv om wow-effekten har avtatt noe.

Jeg tror det er på tide å snakke om en potensiell fornying av 3D på kino.

3D har ikke fungert i TV-markedet og det finnes flere teknologier i kinomarkedet som kan tilby en oppslukende opplevelse uten 3D (HDR, 4D, seter med bevegelse), multiskjerm-formatet, Atmos-lyd, VR). 

Men faktumet er at 3D allerede er tilgjengelig på kinoer og vi vet godt at 3D kan levere fantastiske opplevelser, når det gjøres skikkelig.

Å se Avatar, Gravity eller Life of Pi i 3D gjorde definitivt filmene enda bedre og forbedret opplevelsen for forbrukerne.

Det kommende tiåret vil by på årlige Star Wars– og Avatar-filmer og dette bør brukes som lanseringsplattform for fornying av 3D.

Visse filmer har vist at 3D kan forbedre og berike filmopplevelsen, men kun når det gjøres skikkelig. Det er en risiko for at formatet dør en sakte død fordi det ikke brukes nok, i stedet for å bli brukt skikkelig i de riktige filmene.

Jeg vil heller se en opprettholdbar 3D-bransje som utgir færre titler som heller sees på som milepæler på verdensbasis heller enn et høyt antall konverterte 2D-filmer som hverken fanger oppmerksomheten eller lommebøkene til publikum.

LED-skjermer gjør seg gjeldende som et alternativ til lerret i kinosalen

Publisert på KINOMAGASINET i samarbeid med IHS Technology. (Tidligere Screen Digest).

Oversatt av David Gusfre.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
LESERINNLEGG
11. juni 2017
David Hancock

Direktør, Kino, IHS Markit

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra LESERINNLEGG

Aldersgrensene på kinofilm følger utviklingen i samfunnet

admin10. november 2021
Les mer

Medietilsynet mener at statlig forhåndskontroll av kinofilm bør avvikles

admin6. juli 2021
Les mer

Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.

John Berge16. januar 2021
Les mer

Tor Fosse ber «noen» om å «redde kvalitetsfilmen»

John Berge17. januar 2019
Les mer

Martin vil ikke ha lyset på så tidlig etter at filmene er ferdigspilte

admin8. oktober 2018
Les mer

Når verdener kolliderer – kino, Kina og Netflix

martin22. juni 2018
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

En kinosjefs dom over Passengers
Høyt skum i Hællæwood da Fredrikstads kinosjef var statist