• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
    • Anmeldelse: Eiffel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

LESERINNLEGG

La oss få til 3D på kino skikkelig denne gangen

Digital kinoprojektor fra Sony. Arkivbilde: John Berge, KINOMAGASINET ©
La oss få til 3D på kino skikkelig denne gangen
David Hancock
11. juni 2017

Det er fortsatt håp for 3D-formatet på kino også de neste ti årene.

Det er fort gjort å glemme at den digitale konverteringen av kinoindustrien ble sparket i gang av 3D, spesifikt filmen Avatar.

3D formatet tilbø en inntektskilde som ikke eksisterte noe annet sted.

Et tiår senere er 3D det dominerende formatet og 87.000 av verdens 163.000 kinoskjermer kan nå tilby 3D.

Nesten 40.000 av disse skjermene er i Kina – en ivrig forbruker av 3D, som med rette kan kalles 3D-ens hjemland.

Cara Delevingne satte seg ned og så på traileren for Valerian and the City of a Thousand Planets i 3D under CinemaCon 2017. Foto: Getty Images for CinemaCon

Den totale inntekten fra 3D-kinoer er ikke like dominerende som antallet lerreter kontra lerreter uten 3D, hvor 3D bare sørger for rundt 20 % av de totale inntektene.

Trenden nå om dagen er at studioer konverterer vanlige filmer til 3D, spesifikt for det kinesiske markedet, uten nødvendigvis å utgi dette i andre land.*

Kvaliteten på 3D-filmer er ofte nøkkelproblemet fordi visse filmer konverteres for sent og for raskt, og at dette ikke rettferdiggjør den dyrere billettprisen.

Et annet historisk problem er lysstyrken. Noen kinoer viser 3D-filmer med lysstyrke 2 (2D standarden er styrke 14) og dette har gjort forbrukerne skeptiske.

Bruken av lasere som lyskilde for prosjektorer (både RGB og laser fosfor) vil gjøre sitt for det problematiske lysstyrkeproblemet som 3D sliter med, men så blir det opp til produsenter og distributører å stille med innhold med høy kvalitet.

David Hancock, leder av Film og kinoavdelingen hos IHS Screen Digest. Foto: IHS Screen Digest.

Oversikten over titler som skal slippes på 3D er fortsatt lang og studioene holder trofast fast ved teknologien, selv om wow-effekten har avtatt noe.

Jeg tror det er på tide å snakke om en potensiell fornying av 3D på kino.

3D har ikke fungert i TV-markedet og det finnes flere teknologier i kinomarkedet som kan tilby en oppslukende opplevelse uten 3D (HDR, 4D, seter med bevegelse), multiskjerm-formatet, Atmos-lyd, VR). 

Men faktumet er at 3D allerede er tilgjengelig på kinoer og vi vet godt at 3D kan levere fantastiske opplevelser, når det gjøres skikkelig.

Å se Avatar, Gravity eller Life of Pi i 3D gjorde definitivt filmene enda bedre og forbedret opplevelsen for forbrukerne.

Det kommende tiåret vil by på årlige Star Wars– og Avatar-filmer og dette bør brukes som lanseringsplattform for fornying av 3D.

Visse filmer har vist at 3D kan forbedre og berike filmopplevelsen, men kun når det gjøres skikkelig. Det er en risiko for at formatet dør en sakte død fordi det ikke brukes nok, i stedet for å bli brukt skikkelig i de riktige filmene.

Jeg vil heller se en opprettholdbar 3D-bransje som utgir færre titler som heller sees på som milepæler på verdensbasis heller enn et høyt antall konverterte 2D-filmer som hverken fanger oppmerksomheten eller lommebøkene til publikum.

LED-skjermer gjør seg gjeldende som et alternativ til lerret i kinosalen

Publisert på KINOMAGASINET i samarbeid med IHS Technology. (Tidligere Screen Digest).

Oversatt av David Gusfre.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
LESERINNLEGG
11. juni 2017
David Hancock

Direktør, Kino, IHS Markit

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra LESERINNLEGG

Aldersgrensene på kinofilm følger utviklingen i samfunnet

admin10. november 2021
Les mer

Medietilsynet mener at statlig forhåndskontroll av kinofilm bør avvikles

admin6. juli 2021
Les mer

Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.

John Berge16. januar 2021
Les mer

Tor Fosse ber «noen» om å «redde kvalitetsfilmen»

John Berge17. januar 2019
Les mer

Martin vil ikke ha lyset på så tidlig etter at filmene er ferdigspilte

admin8. oktober 2018
Les mer

Når verdener kolliderer – kino, Kina og Netflix

martin22. juni 2018
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Barbariske Arnold
    FILMJUBILEUM21. juni 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)
    ANMELDELSE26. mai 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap
    KINOBRANSJEN3. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Barbariske Arnold
    FILMJUBILEUM21. juni 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

En kinosjefs dom over Passengers
Høyt skum i Hællæwood da Fredrikstads kinosjef var statist