• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    • Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

CINEEUROPE

JMJ vil at Børning 3 skal bli en tysk suksess

John M. Jacobsen fra Filmkameratene AS. Foto: Per Mork, KINOMAGASINET ©
JMJ vil at Børning 3 skal bli en tysk suksess
Rolf Einar Hammerås
Rolf Einar Hammerås
11. juni 2018

John Martin Jacobsen er en norsk filmprodusent. Han er leder i produksjonsselskapet Filmkameratene har vært produsent for mer enn tretti norske filmer. Jacobsen har mottatt flere utmerkelser for sitt arbeid.
Fødselsdato: 27. desember 1944 (alder 73 år pr. sommeren 2018), Oslo

BARCELONA: Norges mest suksessrike filmprodusent, John M. Jacobsen, fikk sjansen til å fortelle om sine erfaringer under den første panelsamtalen under CineEurope 2018. – Uten offentlige penger ville det ikke vært norske filmer, sa han.

Temaet var «europeiske filmer», hvis markedsandel generelt i Europa (med noen unntak, f.eks. Frankrike, og Norge, for å nevne noen land) – er lav.

Kan f.eks. en «europeisk film» lykkes i andre land? Det tror Jacobsen.

Faktisk lager han nå Børning 3 med sikte på det tyske markedet:

– For fem år siden gjorde vi noe ingen trodde var mulig. Vi laget Norges første bilfilm, som ble en stor suksess, så laget vi en oppfølger, en enda større. Nå skal vi forsøke noe ingen har gjort før, vi skal la bilene kjøre fra Norge til Tyskland. Kan vi lage en norsk film som også blir en suksess også i Tyskland? Det er vårt mål, fortalte Jacobsen.

Det blir en tredje runde med svidd gummi og mer Knutsen & Ludvigsen

Anmeldelse: Børning 2

Jacobsen fortalte også om bakgrunnen sin, da han som femtenåring fikk jobb på en kino, og som 17-åring sluttet på skolen for å jobbe for Universal Pictures’ norgeskontor.

Han debuterte som filmprodusent med Prima Veras saga om Olav den hellige (1983). Siden har han holdt på, og er kjent for suksesser som Veiviseren (Ofelaš) (1987), Håkon Håkonsen (1990), Izzat (2005), Max Manus (2008), Trolljegeren (2010), Børning (2014), m.v.

Fra venstre: Isabel Davis, Head of International, British Film Institute, John M. Jacobsen, Producer and CEO, Filmkameratene AS, Anna Marsh, Executive Vice President Global Distribution, StudioCanal og Asger Flygare Bech-Thomsen, CEO, Nordisk Film Cinemas. Foto: Rolf Hammerås, KINOMAGASINET.no ©

Nordmannen ble bedt om å beskrive hva en europeisk film er. Han svarte:

– Europeisk innhold er ikke en amerikansk film filmet i Europa finansiert av europeiske penger. En europeisk film reflekterer europeisk kultur, språk og bakgrunn.

John M. Jacobsen i Filmkameratene. Foto: John Berge

 

– Hvordan definerer du en filmsuksess, ville moderator David Hancock fra IHS vite.

Jacobsen svarte:

– Jeg er enkel av meg. Jeg liker å sette publikum først. Vi må passe på de først. Når vi har sikret en solid base av entusiasme for lokale filmer, så kan vi også lage de små. Har vi ikke det store publikummet, vil vi over tid miste politisk støtte. Hvorfor skal de støtte noe ingen er interessert i. Norge er et interessant eksempel. Den våte drømmen da jeg startet var å få ti prosent markedsandel. De første ti årene klarte vi aldri det. I år har vi sjansen til 30 prosent markedsandel. Dette er fordi det norske støttesystemet til en viss grad er rettet mot filmer med potensiale til å nå stort publikum. Det viser at det er mulig. Etter min mening kan kommersiell suksess også gi liv til artistisk suksess. Kommersielle suksesser er ikke nødvendigvis enkle filmer.

Her er skipsingeniøren som skal lede Nordisk Film Kino videre

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
CINEEUROPE
11. juni 2018
Rolf Einar Hammerås
Rolf Einar Hammerås

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra CINEEUROPE

CineEurope tror på høsten

John Berge19. februar 2021
Les mer

Kinobransjen samlet i Barcelona

John Berge17. juni 2019
Les mer

CineEurope 2018, dag 4: Entertainment One

Rolf Einar Hammerås14. juni 2018
Les mer

CineEurope 2018, dag 3: Walt Disney

Rolf Einar Hammerås14. juni 2018
Les mer

CineEurope 2018, dag 3: STX

Rolf Einar Hammerås14. juni 2018
Les mer

CineEurope 2018, dag 3: Paramount Pictures

Rolf Einar Hammerås13. juni 2018
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Jones … Indiana Jones. Her er det vi vet om Indiana Jones 5.
    FILMPRODUKSJON15. april 2021
  • Ny trailer: The Hitman’s Wife’s Bodyguard
    TRAILER15. april 2021
  • Petterson: «Gjenåpne Oslo-kinoene»
    KINODRIFT15. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Sandneseren Kristine (29) er ny kinosjef i landbrukskommunen Ås
    NYTT OM NAVN23. mars 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Jones … Indiana Jones. Her er det vi vet om Indiana Jones 5.
    FILMPRODUKSJON15. april 2021
  • Ny trailer: The Hitman’s Wife’s Bodyguard
    TRAILER15. april 2021
  • Petterson: «Gjenåpne Oslo-kinoene»
    KINODRIFT15. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

CineEurope 2018, dag 1: StudioCanal
CineEurope 2018, dag 1: Sony Pictures