• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

CINEEUROPE

JMJ vil at Børning 3 skal bli en tysk suksess

John M. Jacobsen fra Filmkameratene AS. Foto: Per Mork, KINOMAGASINET ©
JMJ vil at Børning 3 skal bli en tysk suksess
Rolf Einar Hammerås
11. juni 2018

John Martin Jacobsen er en norsk filmprodusent. Han er leder i produksjonsselskapet Filmkameratene har vært produsent for mer enn tretti norske filmer. Jacobsen har mottatt flere utmerkelser for sitt arbeid.
Fødselsdato: 27. desember 1944 (alder 73 år pr. sommeren 2018), Oslo

BARCELONA: Norges mest suksessrike filmprodusent, John M. Jacobsen, fikk sjansen til å fortelle om sine erfaringer under den første panelsamtalen under CineEurope 2018. – Uten offentlige penger ville det ikke vært norske filmer, sa han.

Temaet var «europeiske filmer», hvis markedsandel generelt i Europa (med noen unntak, f.eks. Frankrike, og Norge, for å nevne noen land) – er lav.

Kan f.eks. en «europeisk film» lykkes i andre land? Det tror Jacobsen.

Faktisk lager han nå Børning 3 med sikte på det tyske markedet:

– For fem år siden gjorde vi noe ingen trodde var mulig. Vi laget Norges første bilfilm, som ble en stor suksess, så laget vi en oppfølger, en enda større. Nå skal vi forsøke noe ingen har gjort før, vi skal la bilene kjøre fra Norge til Tyskland. Kan vi lage en norsk film som også blir en suksess også i Tyskland? Det er vårt mål, fortalte Jacobsen.

Det blir en tredje runde med svidd gummi og mer Knutsen & Ludvigsen

Anmeldelse: Børning 2

Jacobsen fortalte også om bakgrunnen sin, da han som femtenåring fikk jobb på en kino, og som 17-åring sluttet på skolen for å jobbe for Universal Pictures’ norgeskontor.

Han debuterte som filmprodusent med Prima Veras saga om Olav den hellige (1983). Siden har han holdt på, og er kjent for suksesser som Veiviseren (Ofelaš) (1987), Håkon Håkonsen (1990), Izzat (2005), Max Manus (2008), Trolljegeren (2010), Børning (2014), m.v.

Fra venstre: Isabel Davis, Head of International, British Film Institute, John M. Jacobsen, Producer and CEO, Filmkameratene AS, Anna Marsh, Executive Vice President Global Distribution, StudioCanal og Asger Flygare Bech-Thomsen, CEO, Nordisk Film Cinemas. Foto: Rolf Hammerås, KINOMAGASINET.no ©

Nordmannen ble bedt om å beskrive hva en europeisk film er. Han svarte:

– Europeisk innhold er ikke en amerikansk film filmet i Europa finansiert av europeiske penger. En europeisk film reflekterer europeisk kultur, språk og bakgrunn.

John M. Jacobsen i Filmkameratene. Foto: John Berge

 

– Hvordan definerer du en filmsuksess, ville moderator David Hancock fra IHS vite.

Jacobsen svarte:

– Jeg er enkel av meg. Jeg liker å sette publikum først. Vi må passe på de først. Når vi har sikret en solid base av entusiasme for lokale filmer, så kan vi også lage de små. Har vi ikke det store publikummet, vil vi over tid miste politisk støtte. Hvorfor skal de støtte noe ingen er interessert i. Norge er et interessant eksempel. Den våte drømmen da jeg startet var å få ti prosent markedsandel. De første ti årene klarte vi aldri det. I år har vi sjansen til 30 prosent markedsandel. Dette er fordi det norske støttesystemet til en viss grad er rettet mot filmer med potensiale til å nå stort publikum. Det viser at det er mulig. Etter min mening kan kommersiell suksess også gi liv til artistisk suksess. Kommersielle suksesser er ikke nødvendigvis enkle filmer.

Her er skipsingeniøren som skal lede Nordisk Film Kino videre

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
CINEEUROPE
11. juni 2018
Rolf Einar Hammerås

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra CINEEUROPE

To planlagte bransjemesser i 2021

John Berge23. mai 2021
Les mer

CineEurope tror på høsten

John Berge19. februar 2021
Les mer

Kinobransjen samlet i Barcelona

John Berge17. juni 2019
Les mer

CineEurope 2018, dag 4: Entertainment One

Rolf Einar Hammerås14. juni 2018
Les mer

CineEurope 2018, dag 3: Walt Disney

Rolf Einar Hammerås14. juni 2018
Les mer

CineEurope 2018, dag 3: STX

Rolf Einar Hammerås14. juni 2018
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Anmeldelse: Memory
    ANMELDELSE10. mai 2022
  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

CineEurope 2018, dag 1: StudioCanal
CineEurope 2018, dag 1: Sony Pictures