• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

VOD (KLIKKEFILM)

Hvordan fastsettes egentlig prisen på Netflix?

Netflix tilbyr per i dag et streamingtilbud til 89 kroner per måned i Norge. Montasje: Per Mork. ©KINOMAGASINET
Hvordan fastsettes egentlig prisen på Netflix?
Katrine Wang Svendsen
22. april 2015

Det er ikke mange år siden Netflix var et nytt fenomen i Norge. TNS Gallups undersøkelser viser at omkring 30% av norske husstander nå er abonnenter på Netflix. Men hvorfor varierer månedsprisen fra land til land?

For den lille prisen av 89 kroner per måned får man i Norge tilgang til en rekke TV-serier og filmer på Netflix. Her finnes en god blanding av både gammelt og nytt, og det er sjangre som kan fenge for både små og store. Netflix er med andre ord ett ålreit tilbud for hele familien.

Så kan man spørre seg selv: «Hvordan har Netflix kommet fram til at 89 kroner er rett pris i Norge?» For det er nemlig slik at prisen varierer fra land til land.

Én av de største utfordringene for film- og fjernsynsbransjen er den store mengden ulovlige nedlastninger. Den siste tiden har det også vært mye prat om tjenesten Popcorn Time. Popcorn Time er en gratis streamingtjeneste som er bygget opp av piratkopier. Dette er en stor økonomisk trussel for film- og fjernsynsmarkedet.

Netflix ser på statistikker for hvert enkelt land de opererer i. De ser for eksempel på statistikker for piratvirksomheten i hvert enkelt land, og ut i fra disse tallene utarbeides en pris som passer det gjeldende markedet. Dette virker både logisk og taktisk smart. Er brukere vant til å kunne skaffe seg filmer og TV-serier uten noen kostnad, hvorfor skal de da begynne å betale for å se det samme? Da må i alle fall prisene være moderate.

Da Netflix startet i Norge, i oktober 2012, var abonnementsprisen 79 kroner per måned. I dag er den altså 89 kroner for nye kunder. Dette er en lav pris i rike Norge, og er en bra avtale hvis man tar i betraktning hvor mange filmer og serier som er tilgjengelig døgnet rundt.

Bruken av denne tjenesten øker, og Netflix må ha gjort noe riktig da de har nådd ut til omkring 30% av norske husholdninger. Netflix bruker altså statistikker over ulovlig nedlastning for å bekjempe den.

Til tross for Netflix-tjenestens lave pris, kan man tidvis høre klaging på at det tar for lang tid før nye TV-serier er tilgjengelig på streamingtjenesten. Flere brukere mener for eksempel at ventetiden på publisering av nye sesonger av og til er for lang, og blir dermed utålmodige.

Noe vi kan se gjennom tjenestens utvikling er tilgangen på originale serier. Her har vi blant annet Lillyhammer i samproduksjon med NRK, House of Cards, Orange is the New Black, Bloodline, Better Call Saul og Marvels Daredevil for å nevne noen.

Netflix har også produsert underholdning for barn, samtidig som noen TV-serier har fått nye sesonger etter å ha blitt plukket opp av Netflix.

Å kunne tilby originale serier ser ut til å være en viktig del av Netflix sitt tilbud, men et annet grep er å kunne tilby nye episoder så fort som mulig. Det siste bidraget her er den populære serien fra Canada, Orphan Black.

Etter at Orphan Blacks to første sesonger har blitt publisert på Netflix som en samlet pakke, blir episodene i tredje sesong tilgjengelig på løpende bånd kun én dag etter visning i USA, og det er ikke å forakte.

Det er tydelig at Netflix jobber for å tilfredsstille brukernes behov, noe som til slutt bør bli fordelaktig for Netflix selv.

Det virker som om Netflix har et solid grep om markedet, samt en framtidsrettet holdning i et film- og fjernsynslandskap som er i stadig endring.

Relaterte sakerTeknologiVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
VOD (KLIKKEFILM)
22. april 2015
Katrine Wang Svendsen https://www.facebook.com/catbeist

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET og kinosjef hos Nordisk Film Kino Hønefoss.

Relaterte sakerTeknologiVOD
  • Er toppen nådd for Netflix? 18.02.2015
  • Netflix-effekten 30.09.2014

Siste saker fra VOD (KLIKKEFILM)

Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix

John Berge26. januar 2023
Les mer

Nå er SkyShowtime her og tjenesten er «grisebillig»

John Berge22. september 2022
Les mer

Paramount+ slo på stortromma og inviterte til norsk kinopremiere på sin nye storsatsing, The Offer

Anne Helen Houg28. april 2022
Les mer

Rekordmange strømmefilmpremierer i 2020 og 2021

John Berge12. april 2022
Les mer

Lover å restaurere nærmere 350 norske filmklassikere

admin17. mars 2022
Les mer

Teasertrailer: Obi-Wan Kenobi

John Berge10. mars 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Er toppen nådd for Netflix?
«ParrotPlay» vil løse streamingkaoset