
Kinomagasinet.no så dagens lys 26. april 2013. Nå runder vi dermed seks år som nettside.
Som magasin har vi eksistert enda litt lengre. Der startet vi på sensommeren 2012, riktignok med et annet navn (High-def), som ble endret til Kinomagasinet halvannet år senere, i januar 2014. Magasin og nettsted ble på en måte «slått sammen», men samtidig har det vært to noe ulike produkter, tross likt navn de siste fem årene.
Mens www.kinomagasinet.no har bransjen som hovedmålgruppe, men med mye interessant forbrukerstoff (anmeldelser, filmnyheter), er det trykte magasinet et rent forbrukerrettet blad.
I anledning jubileet har vi sett litt på tallene.
Det viser seg at vi har publisert 4.460 saker (inkludert denne) på disse seks årene. Det gir et på hele tolv (!) saker pr. dag, noe vi selv også ble overrasket over. Det er mer enn selv vi trodde. Ja, for å skryte litt av oss selv, vet vi at vi er effektive og lager mye stoff, men at det var så mye, var over all forventning.
Av disse 4.460 sakene er 68 prosent av dem, nemlig 3.015 stykker, skrevet av redaktør John Berge.

Journalist Rolf Einar Hammerås (t.v.) og redaktør John Berge (t.h.) i KINOMAGASINET er som vanlig på plass under CinemaCon. Det er sjette gang fagbladet dekker messen. I 2019 takket være støtte fra Sundlings og Skeie. Foto: KINOMAGASINET.no ©
– Det har vært veldig moro å bygge opp Kinomagasinet disse seks årene, og det motiverer stadig når det skjer så mye spennende i bransjen, sier Berge.
– Nå ser jeg frem til enda bedre bildekvalitet på DCP-ene i form av High Dynamic Range og at vi kanskje får en Dolby Cinema her til lands. Dolby Atmos har også vært et stort løft, og selvsagt sittekomforten på stadig flere kinoer.
I jubileumsåret har Kinomagasinet innført enda mer stoff, nå fra NTBs kulturavdeling, og det er kommet til flere dyktige frilansskribenter.
Blant staben finner vi også kinoansatte, herunder Katrine Wang Svendsen, kinosjef hos Nordisk Film Kino Hønefoss og Kenneth Paulsen, som jobber som teknisk ansvarlig hos ODEON Sarpsborg. Andre profilerte frilansere er ikke minst Christian Høkaas, som er redaksjonsassistent, med mastergrad i filmvitenskap på NTNU i 2018.
– Jeg vil benytte anledningen til å takke disse, og alle de andre frilanserne som er med anno 2019, eller har vært med før, for den enorme skrivegleden de viser, sier Berge.
Nettstedet slår stadig nye leserrekorder. Avengers: Endgame-anmeldelsen har nå snart 800 Facebook-klikk inne på nettsiden, og inne på Facebook-sidene til Kinomagasinet er den spredt til rundt 18.000 mennesker.
– Helt fantastiske tall. Denne anmeldelsen, en av de få spoilerfrie, har «gone viral» som det heter. Vi har ikke brukt en øre i å markedsføre saken og delte den endatil på nattestid, et ugunstig «Facebook»-tidspunkt. Vi er svært glade for den enorme responsen anmeldelsen har fått, som selvsagt også ytterligere øker interessen for vårt magasin, sier redaktør.
Berge benytter også anledningen til å takke alle enkeltpersoner i kinobransjen som har gitt av sin tid, råd og støtte, i forbindelse med driften av fagnettstedet.
Han vil også spesielt takke de firmaene som har annonsert og kjøpt andre produkter fra JB Forlag (som eierselskapet heter), det være seg spesialutgaver av magasinet, egne magasiner eller designtjenester.
I anledning vårt vesle seksårsjubileum har vi spurt noen kinosjefer hva de mener om oss.
Geir Martin Jensen hos Aurora kino IKS gratulerer oss med dagen og uttaler:
«Kinomagasinet har blitt en viktig plattform for meg å følge med på hva som skjer i kinobransjen.»

Geir Martin Jensen. Foto: John Berge.
Jørgen Søderberg Jansen, som er kinosjef i Fredrikstad og leder i Norske kinosjefers forbund, sier det kjennes som vi alltid har hatt Kinomagasinet her.
– De som har kommet til i bransjen de siste årene tar det nok som en selvfølge at vi har et magasin som følger bransjen vår tett. Jeg er nesten i ferd med å ta det som en selvfølge selv. Samtidig husker jeg fortsatt at det ikke er så lenge siden hverdagen var annerledes. Landsmøtene i Film & Kino diskuterte jevnlig at kinoene ønsket med bransjestoff i organisasjonens eget magasin – som senere ble Cinema og et mer rendyrket filmblad – uten at det skjedde stort. De av oss som leste Release * så med misunnelse på hvordan videobransjen fikk belyst bransjespørsmål av både positiv og negativ karakter.
– Jeg gleder meg over at jeg hver dag kan lese gode artikler om kolleger, konkurrenter, filmskapere og leverandører. Produktiviteten er imponerende. Gratulerer med de seks første, lykke til med de seks neste! sier Jansen.
(* Release, videobransjens fagblad, ble drevet av John Berge fra 2000 til 2012.)

Kinosjef Jørgen Søderberg Jansen i Fredrikstad Kino. Foto: John-Håkon Asker, KINOMAGASINET ©
– Det er spesielt interessant de mange nyhetene som presenteres fra de mange mindre kinoene, som gjenspeiler vår egen kinobransjes struktur og egenart, sier Halstvedt, og gratulerer oss med dagen.

Ivar Halstvedt. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Kinosjef Steinar Johansen fra KinoCity Drammen (Nordisk Film Kino) mener at Kinomagasinet er gode på å følge aktuelle saker i bransjen, og er en viktig bidragsyter for både store og små kinoer.
– Det er også viktig med en aktør som ser bransjen med et litt kritisk skråblikk, mener Johansen, og stiller seg i rekken av gratulanter.
Arild Kalkvik, adm. direktør i Trondheim kino og styreleder i KinoNor og Film & Kino, sier dette:
– Kinobransjen er tjent med å ha et nyhetsorgan som Kinomagasinet.no, hvor en kan hente nyheter som er relevant for bransjen.
– Hva setter du mest pris på?
– Jeg synes at Kinomagasinet har vært flinke til å formidle lokale kinorelaterte saker.
Facebook
RSS