• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

VIDEOBRANSJEN

Filminfo stiller seg uforstående

Bjarne Næss eier Filminfo AS, som drifter en av verdens største filmdatabaser, Filmlex. Basen feirer 25-årsjubileum i 2013. Foto: John Berge, VIDEOMAGASINET ©
Filminfo stiller seg uforstående
Per Mork
14. mai 2013

At NVHF’s Forlag AS mottar nærmere 440.000 for releaseplaner også i 2013, når tjenesten koster 60.000 kroner årlig fra Filminfo AS, stiller daglig leder Bjarne Næss seg uforstående til.

I søknaden til Film & Kino, datert 8. januar 2013, skriver Kjell E. Fosseng at ønsket beløp for releaseplaner i 2013 er på 49.000 kroner per måned, som ville ha tilsvart nærmere 600.000 kroner per år.

Men i 2013 har NVHF’s Forlag AS fått innvilget et noe lavere beløp: 36.400 kroner per måned – for det Film & Kino kuriøst nok kaller «statistikkverktøyet Releaseplaner».

Dette er en egen bevilgning, som ikke inkluderer driftstøtten til selve nettsiden release.no eller utgivelsen av bladet Release.

Filminfo AS har en avtale med NVHF’s Forlag AS om at de skal ha 60.000 kroner per år for å gi informasjon til Releaseplaner til Release i 2013.

Avtalen ble forhandlet frem høsten 2012, da NVHF’s Forlag AS innså at deres eget prosjekt med releaseplaner ikke ville la seg realisere, opplyser Bjarne Næss.

Da hadde NVHF’s Forlag AS allerede brukt 1,2 millioner kroner av offentlige midler, gitt av Film & Kino fra midler samlet opp fra videosalg i Norsk kino- og filmfond, på et releaseplanprosjekt det ikke ble noe av.

Overfor Dagsavisen svarer Kjell E. Fosseng at overskytende beløp på 376.000 kroner (som er differansen mellom innvilget beløp på 436.800 og de 60.000 som forlaget betaler Filminfo) i 2013 «går til bearbeidelse av data og å lage et søkeverktøy på egen server.»

Bjarne Næss i Filminfo AS sier til VIDEOMAGASINET at han ikke kan forstå at NVHF’s Forlag AS trenger så mye penger for å hente data via Filminfos server.

– www.filmbasen.no, som jeg kjenner spesielt, kunne ha gjort dette for en brøkdel av prisen, påstår Næss.

– Kjell E. Fosseng sier til Dagsavisen som forklaring at dataene må bearbeides og søkeverktøyet må lages. Er dette en stor, fortløpende kostnad?

– Dette er en engangskostnad. Det ble gjort i fjor hos dem med god hjelp av vår dataekspert Aage F. Johansen, og det må ha vært nok penger i fjorårets bevilgning fra Film & Kino, som ikke kom JM Data til gode, til å dekke denne kostnaden, svarer Næss.

– Kjell E. Fosseng sier at hans lenge planlagte releaseplaner – støttet av Film & Kino med rundt 1,2 millioner kroner til NVHF’s Forlag AS og hans programmerer Sveindal Consulting AS – skulle bli langt bedre og enklere enn JM Data sine. Har du en kommentar til dette?

– Hva er problemet? Innlogging f.eks. er noe man selv velger. Filmbasen.no har valgt Facebook som godtatt innlogging. Man bestemmer selv hvilket nivå man ønsker for å «hindre» innsyn. Man kan holde det helt åpent om man ønsker.

– Burde Film & Kino undersøkt selv kostnadsbildet og heller bedt om en anbudsrunde på releaseplaner både fra dere i Filminfo, JM Data System AS og NVHF’s Forlag AS før de støttet NVHF’s Forlag AS med slike store beløp?

– Absolutt. Film & Kino er godt kjent med vår eksistens og er abonnent på FilmLexPP. Vi har holdt på i 25 år og har også erfaring med statistikk, som jeg utførte for videobransjen i ca. 15 år og vår filmdatabase inkluderer releasedatoer. Det er ganske utrolig at ikke våre ressurser har vært verdt å vurdere. Vi er tross alt Europas ledende filmdatabase, noe våre samarbeidspartner i Storbritannia, West10 har bekreftet.

Redaktør John Berge i VIDEOMAGASINET forteller at hans nettsteder – herværende www.videomagasinet.no og www.high-def.no i 2012 og i 2013 får releaseplandata – nøyaktig de samme som var på release.no i alle år – fra nettopp JM Data System AS.

Dataene leveres, som de gjorde på release.no, gratis – men nå til Berges firma, JB Forlag. Det er dermed ikke behov for støttemidler til å vise releaseplaner med søkefunksjon og uten innlogging.

– Jeg betalte 12.000 kroner av egen lomme for programmeringsjobben, for å få vist dataene fra JM Datas server på mine nettsider. Releaseplanene, som jeg kaller Utgivelser, har søkefunksjon og krever ikke innlogging, akkurat det som NVHF’s Forlag AS ønsket å oppnå med sine prosjekterte, men ikke realiserte releaseplaner. Det er ingen løpende driftsutgifter med å vise releaseplanene på www.videomagasinet.no og www.high-def.no. Når feeden fra JM Data er satt opp, løper den fortløpende og uten noen nye kostnader for bearbeidelse av data eller søkeverktøy, sier Berge.

som drifter en av verdens største filmdatabaser Daglig leder i JB Forlag, John Berge. Foto: Per Mork, VIDEOMAGASINET ©
Relaterte sakerBlu-rayDVD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
VIDEOBRANSJEN
14. mai 2013
Per Mork https://facebook.com/permork72

Grafisk designer og nettside utvikler.

Relaterte sakerBlu-rayDVD

Siste saker fra VIDEOBRANSJEN

Slutt på videogram-registrering hos Medietilsynet

John Berge11. januar 2022
Les mer

Nolan mener Tenet-lanseringen brukes som unnskyldning av studioene

Gitte Johannessen6. november 2020
Les mer

Kun tre butikker blir igjen i Platekompaniet

admin22. juli 2019
Les mer

Spåmannen Kim fikk helt rett

John Berge1. november 2018
Les mer

Klart for Norges største videobutikk i Filmens hus

John Berge17. september 2017
Les mer

Fysisk video gir fortsatt mer inntekter enn strømming

John Berge22. juli 2017
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Film & Kino med millionstøtte til gratistjeneste
Paramount og Fox starter fellesnordisk selskap