• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Filmanmeldelse: Pride

Pride får terningkast fem av KINOMAGASINETs anmelder.

: Pride

5
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Filmanmeldelse: Pride
admin
30. desember 2014

FILMFAKTA

Regi: Matthew Warchus Skuespillere: Bill Nighy, Dominic West, Paddy Considine, Andrew Scott, Imelda Staunton, George MacKay, Joseph Gilgun, Ben Schnetzer, Chris Overton, Faye Marsay, Freddie Fox, Jessica Gunning, Joshua Hill, Lisa Palfrey, Liz White, Monica Dolan, Menna Trussler Sjanger: Komedie / Drama Kinopremiere: 25.12.2014 Manus: Stephen Beresford Nasjonalitet: Storbritannia Språk: Engelsk Produksjonsår: 2014 Lengde: 2 t. Produksjonsselskap: Pathe, BBC Films, Proud Films, BFI, Canal Plus, Cine Plus, Calamity Films Musikk: Christopher Nightingale Distribusjon: Arthaus Aldersgrense: 7 år Egnethet: Ungdom / Voksen Begrunnelse: Enkelte dramatiske scener gjør at denne filmen får 7-årsgrense.

HANDLING

Året er 1984 og Margaret Thatcher styrer Storbritannia med jernhånd. Gruvearbeiderne streiker og mange familier sliter med å få endene til å møtes. I London bestemmer en gjeng med homofile seg for å samle inn penger til gruvearbeidernes familier. De identifiserer seg med gruvearbeidernes kamp mot overmakten og etablerer aktivtistgruppen «Lesbians and Gays Support the Miners». De samler inn penger, men har store problemer med å finne noen som ønsker å ta i mot. Til slutt får de kontakt med et gruvesamfunn i Wales og setter seg i den fargerike minibussen for selv å overlevere donasjonen. Det blir en kulturkollisjon uten like.

Pride er et nydelig drama fra 80-tallets Storbritannia, som fanger tidsånden på perfekt vis. Her er historie, skuespill, scenografi, kostymer og musikk i skjønn forening.

Pride sirkler rundt 20-årige Joe (spilt av George MacKay) som reiser fra Bromley til London for å være med i sin første Gay Pride-parade.

Året er 1984, og stedet er Storbritannia. Margareth «Iron Lady» Thatcher er ved makten. Livet er hardt, og folk flest er fortsatt langt unna å akseptere homofile som likemenn. Joe – som ikke har kommet ut av skapet ennå – roter seg inn i en liten gruppe aktivister som tar navnet LGSM: Lesbians and Gays Supporting the Miners.

Men der de fleste filmer ville konsentrert seg om Joe, viser regissør Matthew Warchus at han kommer fra Broadway musikk/teater-arenaen, og han takler lett de mange trådene, som han vever sammen på finurlig vis.

Mange av rollene i filmen blir vist like stor oppmerksomhet, som for eksempel paret Gethin og Jonathan (Andrew Scott og Dominic West). Også Imelda Staunton og Bill Nighy – som spiller Hefina og Cliff – er med og bærer hele plotet på sine skuldre. Her hjelper det selvsagt på med veteranskuespillere som Bill Nighy og Dominic West. Men minst like viktig er de dyktige nykomlingene, som akkurat nå er relativt ukjente, men som spås en lysende fremtid i filmverdenen.

Det er såvisst et ensemble som drar hele filmen sammen, men aller mest imponerende er innsatsen til det amerikanske stjerneskuddet Ben Schnetzer, tidligere kjent for sin innsats i The Book Thief.

I Pride spiller han protagonistkarakteren Mark, som kan beskrives som den viktigste av mange viktige figurer i historien, med en upåklagelig tidstypisk aksent.

Britene gjør vanligvis denne typen filmer bra. Jeg vil trekke frem Billy Elliot (2000) og The Full Monty (1987) som kjente og gode eksempler på dette.

Suksessen ligger i å blidgjøre publikum med velkjente feel-good-formler, nesten på grensen (og ofte over) for hva som regnes som klisjeer, men samtidig er ikke disse øyboerne redde for å blande inn seriøse og mørksindige temaer som nettopp AIDS og det å bli utstøtt eller forlatt.

Nettopp her synes jeg regissør Warchus gjør en god jobb, og han trykker på de rette knappene – for å bruke en annen klisjé. Disse virkemidlene blir ytterligere forsterket av fine overganger, tett klipping og et obligatorisk åttitalls lydspor verdig en kolorittfilm fra samme tiår.

For å være ærlig, hadde jeg forventet en nisjefilm, og de har en tendens til å være meget forutsigbare, men her tok jeg kraftig feil.

Pride forteller ikke bare om den politiske og samfunnsmessige realiteten i denne tidsepoken, men makter å gjøre det med en lett og ledig tone, lun humor og en karakterutvikling som gjør at man bryr seg.

Handlingen i Pride er nesten for absurd til å være sann, men skal være inspirert av historiske hendelser. Om det var nøyaktig som i filmen, er egentlig ikke så nøye. Man går fra å gapskratte til å tørke en tåre, og man tenker gjerne at dette er skikkelig håndverk. God regi, stødig klipping, og en solid innsats fra et kobbel skuespillere som alle er så ulike av vesen at det er utrolig hvordan de kan jobbe sammen. Jeg tror kanskje det er nøkkelen til spenningen i visse scener, som når Joe konfronteres med sin familie og deres reaksjon på hans livsvalg.

Selvsagt er det greit å få en påminnelse om hvor ekle vi mennesker kan være mot hverandre av og til, og når man ser tilbake er det lett å se hvordan samfunnet har endret seg og sine holdninger. Mange vil si at Pride er langt fra perfekt, og har tatt sine historiske friheter, men det er uansett en fordømt underholdende film.

Filmen ble sett hos Aurora kino Fokus i Tromsø.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
30. desember 2014
admin kinomagasinet

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Girlhood
Filmanmeldelse: The Imitation Game