• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Dette er de beste kinoene i 2021

Renee Katrin Bjørstad fra Aurora kino Narvik fikk markedsprisen. Foto: Sigurd Moe Hetland. ©
Dette er de beste kinoene i 2021
admin
9. desember 2021

Flere fagjuryer har bestemt at kinoene i Narvik, Stjørdal og Bryne er landets beste i 2021.

Ifølge en pressemelding var det under et bransjetreff for film- og kinobransjen i Oslo tirsdag 7. desember 2021 at tre gjeve priser delt ut, til den kinoen som i 2021 har gjort mest for å få ungdom på kino, til den kinoen som i år har hatt det beste og mest gjennomførte markedsopplegget og til årets kino i teknikk og design.

Alle prisene har vært vurdert av juryer basert på innsendt materiale. Noen kinoer fikk også hederlig omtale.

UNGDOMSPRISEN: Kimen kino, Stjørdal og Gro Langnes

Kinoen har definert en klar målgruppe som de henvender seg til. De har skapt et tydelig og godt konsept som det er enkelt for andre å la seg inspirere av.
«Etter skoletid-kino» gjennomføres en gang i måneden og henvender seg til ungdom mellom 13 og 19 år. Her har de en sosial lounge og gratis energipåfyll (nudler, frukt, energibar) en time før visning, deretter viser de en aktuell film til kun 80 kroner.

Konseptet blir godt markedsført i SOME via både Facebook og snap, og de har gode lokale samarbeidspartnere og ambassadører som er med på å spre budskapet; Foreldreutvalg, kommunen, fritidsklubben, ungdomshelsesøster, ungdomskontakten, ungdomsdiakonen samt ungdomsarbeidere.Konseptet har også fått omtale i lokale medier.

De har nå også startet et samarbeid med markedsklassen på en lokal videregående skole, som har fått i oppgave å kartlegge og komme med forslag på hvordan kinoen kan komme i kontakt med ungdommen direkte.

Gro Langnes er senterleder for Kimen Kino i Stjørdal, som driftes av Trondheim Kino AS. Her er Langnes inne i en av de nye salene. Foto: Lars Sørnes, Stjørdalens Blad. (Gjengitt med tillatelse).

MARKEDSPRISEN: Aurora kino Narvik og Renee Katrin Bjørstad

Kinoen har en klar og tydelig strategi for SOME og det er flust av innlegg på både Facebook og Instagram. I perioder hvor de var helt stengt eller ikke hadde filmer å vise, promoterte de egne ansatte i stedet og klarte dermed å skape engasjement rundt kino til tross for virus. De har hatt et vell av aktiviteter og arrangementer, og juryen sitter igjen med følelsen av at de har benyttet seg av alle muligheter som har vært tilgjengelige til å gjøre noe ekstra ut av kinobesøket. Barnas supertorsdag gjennom sommeren, festpremierer, Halloween helg, Kinoklubb arrangementer, filmfestival, ponnyriding, Pride markering, regissører og skuespillerbesøk, samt mye, mye mer.
Både den store skolekinodagen og den store kinodagen ble gjennomført til tross for koronatiltak og tilpasning, med både aktiviteter og godt besøk.
Kinoen har også vist masse egeninnsats ved å selv sy kostymer og male rekvisitter til eventer.

KINOSJEF I NARVIK FRA 1. DESEMBER 2015: Renèe Katrin Bjørstad. Foto: Privat. (Gjengitt med tillatelse.)

TEKNIKK OG DESIGNPRISEN: Bryne Kino og Erlend Serigstad
Teknikk- og designprisen sees i et vidt begrep, der det legges til grunn bl.a. sal med gode komfortable stoler, projeksjon på stort lerret, med godt bilde og god lyd, attraktiv kiosk og skjermer i foaje og fellesområder, og billettsystemer og andre integrerte digitale løsninger som er sentrale for administrasjon og drift av kinoen.

Årets vinner har utmerket seg på mange måter når det gjelder å søke de beste løsninger og kvaliteter for en god kinoopplevelse.
Kinosjefen er en klar og tydelig stemme på ikke bare det leverandører og Film og Kino kan kommer med av løsninger for å lage gode kinoer og saler, men har en enorm kinoteknisk kompetanse, vilje og evne til å hele tiden søke det beste.

Da de bygget ny kino ble grensen for investering i kinoteknisk utstyr flyttet, spesielt mht til projektorer og lyd. Vi har kanskje aldri opplevet noen som har satset så mye på filmopplevelsen.
Kinoen har fått veldig stor oppmerksomhet på denne satsingen, og kinosjefen er en av de mest kompetente kinosjefene på teknisk utstyr og løsninger.

Salene har Dolby Atmos med flere høyttalere per meter enn noen annen kino (kanskje i hele verden?). De har 2 saler med 6P RGB laserprojektorer, og har nettopp kjøpt nytt lerret i den største salen, av samme type som brukes for grading av film.

Kinoen har satset på høy sittekomfort, bl.a. med reclinere i flere saler og er de første i Skandinavia med en gjennomført lounge-løsning i en hel kinosal. Kinoen var først ute med selvbetjente kasser i kiosken, og har skaffet bransjen verdifull erfaring på dette området. De har også satset på skjermer i foajéen, bl.a. med en LED-skjerm som dekker et hjørne ved inngangen til kinoanlegget.

Erlend Serigstad fra Bryne kino og Jørgen Stensland fra Film & Kino. Foto: Sigurd Moe Hetland. ©

Relaterte sakerForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
9. desember 2021
admin kinomagasinet

Relaterte sakerForsidenKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Varsler mulig Kampen om Narvik-utsettelse
Også Universal-filmer får 45 dagers kinovindu