
Her redegjør daglig leder Vibeke Skistad for distribusjonsstrategien for Karpe Diems nye film, Adjø Montebello.
Den skal vises på ca. 140 norske kinoer fra torsdag 7. til søndag 10. desember 2017.
Les mer om akkurat dette her:
Begrunnelsen er i hovedsak at vi selger forestillingene/billettene som et konsertopplegg. At vi til fansen kommuniserer: «Du må være der når det skjer, hvis ikke går du glipp av det, så løp og kjøp!».
Vi kunne spredt visningene over flere uker, og f.eks hatt én visning hver dag i de store byene, og kanskje et par i uken på mindre kinoer. Noen steder ville vi kun fått et par visninger i løpet av flere uker, fordi det antakelig ikke er marked for flere på mindre steder. Istedet velger vi å trøkke på i en kort periode, for å følge «konsertoppskriften», slik Karpe ønsket. Og konserter kjøres jo ikke over flere uker på ett enkelt sted.
Man kan definere dette like bredt som en norgesturné rent oppsetningsmessig, vi kunne brukt lengre tid på distribusjonen, men tanken har hele veien vært at dette skal være en komprimert og annerledes lansering.
Det at vi gjør dette over hele landet, på kort tid – og kommunisere at det er denne datoen/denne helga som gjelder – gjør at vi også letter trøkket på saler rundt om i kino-Norge, og i tider med både Star Wars: The Last Jedi og Den 12. mann, er dette smart. Og mottas veldig godt blant kinoene.

Fra en av Karpe Diems konserter i Oslo spektrum 20., 21. og 22. april 2017. Foto: akam1k3
Det at Karpe Diem nyter en enorm popularitet akkurat nå, og at det er en film som er nærmere konsert enn spillefilm, gjør at vi kan være vågale og satse på denne lanseringsstrategien. I motsetning til de fleste norske spillefilmer, som antakelig ikke ville lykkes med denne strategien. Slik sett er det vanskelig å sammenligne med andre prosjekter, nettopp fordi dette ikke ligner andre. Og nettopp fordi vi har med et band i medvind å gjøre, kan vi tillate oss dette. Oppsummert tenker vi altså at for akkurat dette filmprosjektet kan vi gjøre det på denne måten, og få til et fantastisk Karpe-trøkk i kinosaler rundt om i landet.
Vi merker også en enorm positivitet blant kinoene. De har ymse erfaringer med alternative type filmer/musikk-/eksperimentfilmer, og gir tydelig uttrykk for at de verdsetter denne måten å lansere på.
I større byer har f.eks noen programsjefer snakket om å kanskje kjøre filmen på samtlige kinoer, evt samtlige saler premieretorsdagen, og veldig bredt også i helgen, så dette blir veldig morsomt! Nå skal vi fylle salene så godt vi kan og la fansen kjenne på den ultimate kinofølelsen.
Akkurat denne lanseringsmodellen har ikke vært forsøkt tidligere, og det er lassevis med ny mark å pløye og mange morsomme utfordringer, men med nettopp Karpe-prosjektet har vi troen på at det fungerer.

Filmplakat for Adjø Montebello.

Vibeke Skistad, daglig leder i distribusjonsselskapet Euforia. Foto: Ragna Søberg, KINOMAGASINET ©
Facebook
RSS