• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Derfor vil Euforia og Karpe Diem vise Adjø Montebello kun fire dager på kino

Kinoansvarlig Morten Haagensen hos Oppdal kulturhus (midten) sammen med Karpe Diem, Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid (t.v.) og Chirag Rashmikant Patel (t.h.). Foto: Sigurd Moe Hetland.
Derfor vil Euforia og Karpe Diem vise Adjø Montebello kun fire dager på kino
admin
14. november 2017

Her redegjør daglig leder Vibeke Skistad for distribusjonsstrategien for Karpe Diems nye film, Adjø Montebello.

Den skal vises på ca. 140 norske kinoer fra torsdag 7. til søndag 10. desember 2017.

Les mer om akkurat dette her:

Fire dager med kinovisninger av Karpe Diems Adjø Montebello

Begrunnelsen er i hovedsak at vi selger forestillingene/billettene som et konsertopplegg. At vi til fansen kommuniserer: «Du må være der når det skjer, hvis ikke går du glipp av det, så løp og kjøp!».

Vi kunne spredt visningene over flere uker, og f.eks hatt én visning hver dag i de store byene, og kanskje et par i uken på mindre kinoer. Noen steder ville vi kun fått et par visninger i løpet av flere uker, fordi det antakelig ikke er marked for flere på mindre steder. Istedet velger vi å trøkke på i en kort periode, for å følge «konsertoppskriften», slik Karpe ønsket. Og konserter kjøres jo ikke over flere uker på ett enkelt sted.

Man kan definere dette like bredt som en norgesturné rent oppsetningsmessig, vi kunne brukt lengre tid på distribusjonen, men tanken har hele veien vært at dette skal være en komprimert og annerledes lansering.

Det at vi gjør dette over hele landet, på kort tid – og kommunisere at det er denne datoen/denne helga som gjelder – gjør at vi også letter trøkket på saler rundt om i kino-Norge, og i tider med både Star Wars: The Last Jedi og Den 12. mann, er dette smart. Og mottas veldig godt blant kinoene.

Fra en av Karpe Diems konserter i Oslo spektrum 20., 21. og 22. april 2017. Foto: akam1k3 

Det at Karpe Diem nyter en enorm popularitet akkurat nå, og at det er en film som er nærmere konsert enn spillefilm, gjør at vi kan være vågale og satse på denne lanseringsstrategien. I motsetning til de fleste norske spillefilmer, som antakelig ikke ville lykkes med denne strategien. Slik sett er det vanskelig å sammenligne med andre prosjekter, nettopp fordi dette ikke ligner andre. Og nettopp fordi vi har med et band i medvind å gjøre, kan vi tillate oss dette. Oppsummert tenker vi altså at for akkurat dette filmprosjektet kan vi gjøre det på denne måten, og få til et fantastisk Karpe-trøkk i kinosaler rundt om i landet.

Ved å «snu på flisa» og tenke annerledes og langt mer «hektisk, heftig og begeistret» hva gjelder lansering, tror vi denne filmen har langt, langt bedre forutsetninger for å gjøre det bra på kino. Vi ønsker at den oppleves som en «stort lerret-film», som gir noe i nærheten av konsertopplevelsen. Publikum – og kinoene – kan bare glede seg, for dette blir enormt kult.

Vi merker også en enorm positivitet blant kinoene. De har ymse erfaringer med alternative type filmer/musikk-/eksperimentfilmer, og gir tydelig uttrykk for at de verdsetter denne måten å lansere på.

I større byer har f.eks noen programsjefer snakket om å kanskje kjøre filmen på samtlige kinoer, evt samtlige saler premieretorsdagen, og veldig bredt også i helgen, så dette blir veldig morsomt! Nå skal vi fylle salene så godt vi kan og la fansen kjenne på den ultimate kinofølelsen.

Akkurat denne lanseringsmodellen har ikke vært forsøkt tidligere, og det er lassevis med ny mark å pløye og mange morsomme utfordringer, men med nettopp Karpe-prosjektet har vi troen på at det fungerer.

Filmplakat for Adjø Montebello.

 

Vibeke Skistad, daglig leder i distribusjonsselskapet Euforia. Foto: Ragna Søberg, KINOMAGASINET ©

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Vis kommentarer (3)
FILMLANSERING
14. november 2017
admin kinomagasinet

Relaterte sakerForsiden
  • 20 Euforia-filmer gratis til Get-kundene 19.09.2017

Siste saker fra FILMLANSERING

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Ukens premierefilmer på kino: 10. november 2017
Montebello-filmen til Karpe Diem slår selv Star Wars i raskt forhåndssalg