
KINOMAGASINET dekker CinemaCon 2022
CinemaCon 2022 foregår i Las Vegas 25. – 28. april. Runar Lien, kjent fra sin jobb hos Skeie Seating, er akkreditert som bransjejournalist og dekker arrangementet for KINOMAGASINET.
Med unntak av «light»-versjonen i august i 2021, med nesten bare nord-amerikansk deltagelse, er CinemaCon endelig i gang etter to års COVID 19-fravær.
Las Vegas virker å være tilbake i god gammel form. Det gjør også årets deltagere som virker oppriktig glade for å være i gang igjen og for å møte gamle kjente.
I motsetning til CineEurope i november 2021, der trade show-delen var på 75 % av normalen, melder representanter for CinemaCon at trade show vil ligge på 90 % når det gjelder antall utstillere.
Dag 1 – mandag 25. april 2022 – var som vanlig «International Day», og gjennomgangstonen var ikke overraskende lanseringsvinduet og gjenoppbyggingen av kinoindustrien.
Første delen av dagen var fransk-dominert med bl.a. Alejandro Ramírez Magaña, CEO, Cinépolis, Laura Houlgatte, CEO, UNIC, Richard Patry, CEO, French Theater Owners Association med Julien Marcel, CEO, The Boxoffice Company som moderator.

Frankrike er definitivt «annerledeses-landet» – også innenfor kino. Foto: Runar Lien, KINOMAGASINET.no ©
Richard Patry tok oss gjennom den unike franske filmlanseringsmodellen, der det aller meste er lovregulert i Frankrike.
Fra to års (!) eksklusivt kinovindu før 1984, til ett år (!) i 1984, seks måneder i 1990 og til dagens vindu, som er fra 2009 (!) – på fire måneder.
Frankrike er på mange måter annerledeslandet i Europa når det gjelder kino med ikke mindre enn 35-40 % fransk innhold og kun 45-50 % amerikansk.
Det er åpenbart at det franske lovregulerte kinomarkedet er proteksjonistisk tilpasset for hegne om nasjonalt innholdet på kinoene. Men Frankrike er det landet som går mest på kino. 67 millioner franskmenn går på kino hele 3,2 ganger i året.
Med de siste års diskusjoner rundt lanseringsvinduet og stadig endringer i eierskapsstruktur hos studioene er det klart at salen sitter litt lengre frem på stolene for å høre hvordan de får det til i Frankrike med så høyt besøk, høyt nasjonalt innhold og med et lovbestemt lanseringsvindu.
Laura Houlgatte, CEO, fra UNIC hadde sin vanlige «state of the union» med gjennomgang av ståa i hos de europeiske kinoene, hvordan de enkelte territoriene har kommet seg gjennom år 1 og 2 av COVID-19-pandemi, og hvordan det ser ut i dag. Fra totalt $ 42,38 mrd. box office globalt i 2019, til $ 12 mrd. og $ 21 mrd. i 2020 og 2021 til forventet $ 33,28 mrd. i 2022. Med andre ord. Det ser ut som kinoene vil være 80 % friskmeldt ved utgangen av 2022.
Som vanlig er det også i 2022 en norsk delegasjon i Las Vegas, med både leverandører, kinoer og representanter fra bransjeorganisasjonen Film & Kino til stede. De får alle gleden – i likhet med KINOMAGASINETs mann (undertegnede) – av å få med seg presentasjonene fra Sony, Warner, Paramount, Neon, Universal, Disney og Lionsgate. Alle disse leverer vi selvsagt grundige rapporter fra.
I tillegg vil Paramount og Universal ha egne spesialvisninger av hhv. Top Gun: Maverick (med kinopremiere i Norge 25. mai) og The Black Phone (med kinopremiere i Norge 24. juni).
CinemaCon 2022 avsluttes torsdag 28. april med CINEMACON «BIG SCREEN ACHIEVEMENT AWARDS» der bl.a. Robert De Niro kommer for å motta Cinéma Verité Award. Dette er for øvrig De Niros første besøk på CinemaCon, kan The Hollywood Reporter melde.
Les rapportene her!
(Oppdateres fortløpende som de legges ut).
SONY PICTURES:
Facebook
RSS