• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Å vende tilbake

Å vende tilbake får terningkast fem av KINOMAGASINETs anmelder Ann Mari Nettum.

: Å vende tilbake

5
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Å vende tilbake
Ann Mari Nettum
27. februar 2015

FILMFAKTA

Regi: Henrik Martin Dahlsbakken
Skuespillere: Åsmund Høeg, Ingar Helge Gimle, Fredrik Grøndahl, Lia Boysen, Isabel Christine Andreasen
Sjanger: Drama
Kinopremiere: 27.02.2015
Manus: Henrik Martin Dahlsbakken
Nasjonalitet: Norge
Språk: Nor/Sve
Produksjonsår: 2015
Lengde: 1 t og 15 min
Produksjonsselskap: FilmBros
Distribusjon: Storyseller Distribution AS
Aldersgrense: 11 år
Egnethet: Ungdom/Voksen
Begrunnelse: Denne filmen har en tematikk som kan virke forstyrrende på barn under 11 år.

HANDLING

Far i familien, Einar (Ingar Helge Gimle) vender hjem til Norge etter å ha tjenestegjort som offiser i Afghanistan. Den eldste sønnen, Oscar (Åsmund Høeg), har tatt mye ansvar for lillebroren Fredrik (Fredrik Grøndahl) og moren Anna (Lia Boysen) mens faren var borte da moren stort sett er sengeliggende.

Hjemkomsten blir ikke som forventet, og faren opptrer fraværende i møtet med sønnene. Einar reiser raskt ut på jakt, men kommer ikke hjem tol avtalt tid. Da bestemmer de to unge sønnene seg for å dra ut og lete etter faren.

Å vende tilbake er en sår og helhetlig film om menns psykiske helse.

Filmens utgangspunkt er da faren til Oscar og Fredrik skal komme hjem fra militært arbeid i Afghanistan. Men hendelsesforløpet blir annerledes enn jeg hadde forventet. Stemningen hjemme, både blant moren, faren og guttene, er svært ordinær. Atmosfæren er lavmælt, og denne hverdagslige holdningen til at faren kommer hjem framstår som merkverdig, og jeg blir nysgjerrig på hvor dette vil føre. Det er tydelig at det her bygges opp til noe.

Faren vil helst unngå å snakke om opplevelsene i Afghanistan, og hans rastløse kropp lengter etter å dra ut i skogen på jakt rett etter hjemkomsten.

Filmen er spilt inn blant annet i Jotunheimen, og byr på flotte bilder av storslått, norsk natur skutt på 35mm film.

Hele filmen består av lange scener. Til å begynne med var dette noe uvant, i og med at veldig mye populærkultur består av mange elementer i rask rekkefølge. Men etter hvert blir dette en behagelig rytme. Enda viktigere framstår klippingen da man ser filmen, dens handling og budskap som helhet. Scenenes lengde skaper en følelse av oppriktighet, og klipperytmen skaper god sammenheng med filmens tema.

Også filmens lyddesign legger seg i samme tempo som klippingen. Fra starten av er også dette noe uvant, og innimellom savner jeg noe musikk eller annen lyd. Også det at filmen i seg selv ikke er proppfull av ord skapte en del stillhet. Men da jeg i ettertid ser hvor filmen tar oss med, og hva slags budskap filmen vil gi, er stillheten helt klar riktig, og jeg anser det mer som et forsterkende virkemiddel.

Å vende tilbake er Henrik Martin Dahlsbakkens spillefilmdebut, og han har stått for både manus og regi selv. Filmen vitner om en regissør som bruker sin filmstemme for å ta opp viktige emner. Han drar vanskelige ting fram i lyset med ett ønske om forandring.

De filmatiske virkemidlene er på plass, og virker svært gjennomtenkt, og de fleste av filmens ingredienser samsvarer godt med filmen som helhet.

Det psykologiske aspektet, og da spesielt menns mentale helse, er helt klart denne filmens viktigste budskap. Den skildrer hvordan en familie blir forandret totalt grunnet psykiske lidelser eller problemer, og viser også hvordan dette kan ekspandere hvis man ikke snakker og bearbeider. Men også ungdommelige emner, som vanskelige framtidsvalg blandet med press fra ulike hold, får sin plass i filmen.

I Å vende tilbake er også skildringen av brorskapet mellom Oscar og Fredrik essensiell. Forholdet brødrene innimellom inneholder både hat, kjærlighet, irritasjon og omsorg. Mellom alle disse følelsene er det skjøre skiller, og på ett lite øyeblikk kan en situasjon endre karakter fullstendig.

Skuespillermessig imponerer Fredrik Grøndahl, som spiller yngstebroren Fredrik. Grøndahl er svært ung, men har allerede flere filmroller på samvittigheten. Hans første filmrolle var i 2008 i Erik Poppes film DeUsynlige, og allerede da hadde han en bemerkelsesverdig tilstedeværelse. Dette har bare blitt forsterket på disse sju årene, og i Å vende tilbake klarer han å gi meg som seer wow-opplevelser med ett par av sine replikker. På et godt vis klarer Grøndahl å være både stolt og sårbar på samme tid.

Å vende tilbake er en stillferdig film som rommer svært mye. De store, dramatiske ”italienske” følelsene med hyling og skriking uteblir, men det er nettopp dette kler filmen; dette er en norsk families store utfordringer. Her vises det hvordan nettopp fortengelse og fortielse kan være rot til ekstremt mye vondt.

Stor takk til Storyseller Distribution AS for forhåndsvisning.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
27. februar 2015
Ann Mari Nettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerKino
  • Slik blir den norske filmvåren 2015 13.02.2015

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Kingsman: The Secret Service
Anmeldelse: Kvinner i for store herreskjorter