• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Wendyeffekten

Wendyeffekten var ikke like effektfull som ønsket. Terningkast to fra KINOMAGASINETs anmelder!

: Wendyeffekten

2
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Wendyeffekten
Katrine Wang Svendsen
16. september 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 11.09.2015
Originaltittel: Wendyeffekten
Genre: Komedie
Skuespillere: Linn Skåber, Morten Ramm, Christian Skolmen, Jon Øigarden, Kristofer Hivju, Nils Jørgen Kaalstad, Bjarte Tjøstheim, Jan Fares, Kåre Conradi, Hege Schøyen, Mariann Hole, Nicolaj Kopernikus
Regi: Ole Endresen
Nasjonalitet: Norge
Språk: norsk
Produksjonsselskap: Norsk Superfilm
Distribusjon: SF Norge
Produksjonsår: 2015
Lengde: 1 t. 21 min.
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Denne filmen inneholder flere volds- og drapsskildringer. Da disse foregår innenfor et parodisk univers får filmen 12-årsgrense.

HANDLING

Bølers skyggeside har sitt eget velsmurte økosystem, hvor enhver kriminell har sin funksjon. Men plutselig fordufter likviditeten fra systemet, og markedet står på randen av tidenes crack. I et miljø som skriker etter intravenøs cashflow, jakter alle på den mystiske bankieren - den eneste som har fingeravtrykket som kan åpne slusene igjen.

Ole Endresens tredje spillefilm har mye potensiale, men klarer ikke bygge et godt nok plott eller engasjerende karakterer.

Det hele startet i et dramatisk og konkurransepreget idrettsmiljø, sentrert rundt sporten curling. Deretter var det større problemer og ikke minst bisarre situasjoner i det korrupte travmiljøet. Denne gangen har Ole Endresen brakt publikum inn i det økonomisk ustabile samfunnet på Bøler i filmen Wendyeffekten.

Ole Endresen står bak både manus og regi av Wendyeffekten, og hans historikk antyder at norsk komedie er hans spesialitet. På CVen er blant annet serier som Ut i vår hage, Team Antonsen og Etaten. Av filmer har han gitt ut Kong Curling (2011), Jakten på Berlusconi (2014) og nå er den «vanskelige tredjefilmen» Wendyeffekten ute.

Filmen starter med en presentasjon av Bøler i Oslo. Det tar ikke langt tid før filmen har gitt tilskuerne en overfladisk presentasjon av dens karakterer. Det er mye som skjer, karakterer som har stort potensiale og en historie som ved starten ser ut til å kunne fungere godt. Det er poker, svindel, vaskeri som front, korrupsjon blant skurkene og et nettbrett med hemmelig informasjon. Dette kan blir bra! Dessverre holder ikke filmen det den ser ut til å love av historie og komikk.

Jeg mistenker at Endresen har et forbilde i mange filmer og ikke minst til filmen Snatch, en film som forøvrig er utrolig god. I Jakten på Berlusconi kunne dette blant annet sees godt i foto og klipp, samt i historien. I Wendyeffekten ser det ut til å være de mange karakterenes mer eller mindre tilfeldige innblanding med hverandre, som tilsynelatende reflekterer Guy Ritchies krim-komedie fra 2000.

En scene hvor Øygarden løper inn i et bingo-lokale for å rane det, er også mistenkelig lik en lignende scene i Snatch. Det er ingen penger på bingoen, eller som det sies i Snatch: … all bets are off. Kort fortalt er rammen god og mulighetene mange. Uheldigvis blir karakterene for flate til å engasjere tilskuerne i handlingen, og vi mangler den éne karakteren som tilskuerne virkelig bryr seg om.

Wendy er hora og vi får ikke vite så mye mer enn det. Morten Ram er tilbake som økokrimagenten Finn Krøvl, ikke fult så morsom som i Endresens forrige film og det er vanskelig å se om karakteren er den samme eller ny, men med samme navn. Det samme gjelder Atle Antonsen som svinger innom, men han har en helt annerledes rolle enn sist film.

Det er dog en glede å se finnene som også var med i Endresens tidligere film. Spilt av Jouko Ahola og Carl-Kristian Rundman, returnerer de to i rollene som pengeinkrevere med noe voldelige tendenser og en forkjærlighet for bil. Det er morsomt, med noen uforutsette slap stick-øyeblikk, men så blir det dessverre med det – også her.

Og slik er forøvrig en reke av filmens karakterer. De blir etablert nok til at man forstår historien, men jeg savner dybde som antagelig ville gjort meg mer engasjert i historien som en helhet. Kristofer Hivju har – og utfører – filmens desidert beste rolle, som Kingpin av Bøler. Hivju har noen magiske uttrykk, bevegelser og et rødt øye som passer perfekt inn i en skrekkfilm. Hans karakter sier også minimalt i filmen, og det er kanskje dette som gjør han til en noe mer tydelig karakter. Det han gjør og det han sier er motivert av filmens historie.

Jeg må også nevne filmens to asiatiske skuespillere, en mor som ikke snakker norsk og hennes unge datter som oversetter gloser moren kjefter. Disse to er og forblir særdeles morsomme sidekarakterer og asiatisk gneldring er til å bli redd av, samtidig som den norske oversettelsen er like morsom.

Til tross for mangler, er det visuelle i Wendyeffekten oftest godt gjennomført. Vi ser gode etablerende bilder over Bøler og ikke minst et vakkert bilde av Svenn og Sylfest som ser på en statue i måneskinn. En rekke tradisjonelle utsnitt supleres med noen tette håndholdte klipp – noe som ofte er i Endreses filmer. Helheten over foto virker solid og gjennomtenkt, sammen med gode settinger som blant annet Wendys leilighet som bygger opp hennes identitet noe mer enn hva Linn Skåber selv får tillatelse til å gjøre.

Også lyden i Wendyeffekten er positivt overaskende. Etterforskningen av det kriminelle miljøet har et dunkel, mystisk og noe noir-inspirert musikkmotiv som spilles gjentagende i flere scener og situasjoner. Takk til Johannes Ringen for et godt bidrag her og gjennom filmen. Også filmens effektlyder er overaskende godt gjennomført. Vi bringes igjen tilbake til Hivju som omtrent knekker opp alle ledd i kroppen. Det er synd det ikke var en film som var mer sentrert rundt Hivju.

Det er elementer som er godt gjennomført i Wendyeffekten. Situasjoner gjør at jeg absolutt trekker på smilebåndet, men på en annen side så tar jeg meg selv i å dette ut av det som skal være en enkel historie. Interessen forsvant underveis og jeg måtte konsentrere meg om å erindre hva filmen egentlig handlet om.

Plottet i seg selv blir for tynt og ikke godt nok knyttet opp mot filmens karakterer og deres engasjement i situasjonen på Bøler. Med svake karakterer faller det hele noe sammen, som har resultert i et noe strengt terningkast. Selv tror jeg at noen færre karakterer, mer fyll i karakterenes personlighet og en tettere tilknytning til hverandre, ville skapt en bedre totalitet. Det skal dog alltid sies at humor er og vil for alltid være subjektiv.

Sist er det viktig å nevne at det er et avsluttende klipp etter filmens rulletekst. Her er finnene tilbake og snakker om tiden i «bransjen». De nevner også at det er på tide å tenke på noe nytt. For meg er dette muligens en hilsen fra Endresen selv om at dette var en slags usammenhengende triologi som skulle gjennomføres, nå er det på tide å gjøre noe nytt og annerledes.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
16. september 2015
Katrine Wang Svendsen https://www.facebook.com/catbeist

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET og kinosjef hos Nordisk Film Kino Hønefoss.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Gift
Anmeldelse: Maze Runner: Ildprøven