• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Vox Lux

KINOFILM : Vox Lux

3
Karakter:

Konklusjon:

Vox Lux føles som tre deler som ikke helt passer sammen, og de klarer heller ikke å stå hundre prosent på egne bein. Resultatet blir en miks av noe interessant og noen veldig dårlige valg, både når det gjelder skuespillet og regien.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Vox Lux
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
29. mars 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 29. mars 2019
Sjanger
: Drama, Musikal
Skuespillere: Natalie Portman, Jude Law, Christopher Abbott
Regi: Brady Corbet
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 54 min.
Distribusjon: Tour De Force
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Enkelte brutale drapsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

I ung alder befinner Celeste seg i sentrum av en ubeskrivelig tragedie. Hun overlever, og i kjølvannet av tragedien skriver hun en sang med søsteren som umiddelbart finner gjenklang hos en sørgende nasjon. Godt hjulpet av søsteren (Stacy Martin) og en musikkagent (Jude Law), går Celeste fra å være et offer til en internasjonal popsensasjon. Den voksne Celeste (Natalie Portman) får dog erfare at det er utfordrende å skulle kombinere et privatliv med rollen som popdiva i et stadig mer komplekst samfunn.

Vox Lux er noe helt annet enn hva traileren forespeiler.

Sjelden har jeg følt at en trailer har misledet meg slik denne gjorde. Jeg forventet en skildring av en popstjerne med stjernenykker, noe vi forsåvidt får se, men denne filmen handler egentlig om så mye mer.

Vox Lux er delt inn i tre markante og veldig forskjellige deler, kalt akt 1, akt 2 og finale. Disse tre aktene skiller seg såpass mye fra hverandre at de nesten kan plasseres i hver sin sjanger, selv om det er en tydelig råd tråd gjennom det hele, nemlig Celeste.

I første akt møter vi Celeste som 14-åring hvor hun opplever skoleskyting på så nært hold det lar seg gjøre og fortsatt kunne snakke om det etterpå. Denne delen av filmen er sterk, men er allikevel filmet på en måte som skaper distanse til det «gory», uten at det skaper en distanse til alvorsgraden av en slik hendelse. Celeste blir etter dette «oppdaget» når hun synger en sang sammen med søsteren sin, til minne om ofrene. Herfra blir vi dratt med i en hurtig montasje av hennes fremgang som artist i en ung alder.

Jeg likte denne første akten best, fordi den virker ekte og som den prøver å fortelle noe uten å presse det frem. Dessverre blir noe av opplevelsen spolert av stive samtaler og middelmådig skuespill sammen med noen litt for lange (og for mange) innklippsbilder av skyskrapere og New Yorks skyline. Musikken som ligger under dialogen er også med på å forsterke det klisjefylte til et nivå som nesten er plagsomt.

Det er først i andre akt at vi møter Natalie Portman som Celeste. Nå er Celeste 31 år og en fullverdig popstjerne på høyde med Lady Gaga, Rihanna og alle de andre. I denne delen av filmen fokuseres det hovedsakelig på hennes liv utenfor scenen. Søsteren har fått rollen som oppdrager av hennes datter Albertine (spilt av Raffey Cassidy som også spilte Celeste som ung). Her legges hele livet hennes frem, gjennom Portmans overdrevne rolletolkning og slitsomme dialekt.

Mesteparten av handlingen kommer frem gjennom dialog, noe som er uheldig da dette kanskje er filmens svakeste element. For av til kan filmen friste med noen spennende totalbilder og god bruk av sakte film. Limet mellom de to aktene er manageren spilt av Jude Law, som på en grei måte klarer å vise en eldre utgave av den noe eksentriske manageren vi møter i første akt.

Finaledelen av Vox Lux er desidert den dårligste. Den viser Celeste som artist på scenen, og her benyttes et lydbilde som sannsynligvis skal vise lyden slik den oppleves på scenen, men det er hverken vakkert eller effektfullt. Denne delen er også altfor lang og fisler ut i ingenting.

Regissør Brady Corbet forsøker å fortelle noe med denne filmen, men nøyaktig hva sliter jeg litt med å forstå. Måten å fortelle historien på er både inspirerende og forvirrende på samme tid. For innimellom dukker det opp en fortellerstemme (Willem Dafoe) som forklarer ting filmen ikke eksplisitt viser, men som er essensielle for å forstå handlingen. Denne voice-overen minner om og har visse likhetstrekk med hvordan Wes Anderson bruker voice-over i sine filmer, men her er det gjort uten det vimsete og humoristiske.

Alt i alt fungerer ikke Vox Lux helt, men det er enkelte ting som viser et visst potensiale hos filmskaperne.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
29. mars 2019
Bjørn-Harald L. Sønsthagen https://www.facebook.com/laivaren?fref=ts

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Til daglig medielærer med master i filmvitenskap.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Lords of Chaos
Anmeldelse: Britt-Marie var her