• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

KINOFILM : The Quiet Girl

5
Karakter:

Konklusjon:

The Quiet Girl er en vakker, klok og Oscar-nominert irsk film som fortjener et stort publikum.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
Terje Thomassen
15. mars 2023

FILMFAKTA

Norgespremiere: 17.03.2023
Originaltittel: An Cailín Ciúin
Sjanger: Drama
Skuespillere: Carrie Crowley, Andrew Bennett, Catherine Clinch, Michael Patric
Regi: Colm Bairéad
Nasjonalitet: Irland
Aldersgrense: 6 år
Språk: engelsk/irsk/gælisk
Produksjonsår: 2022
Distributør: Selmer Media

HANDLING

Cáit er en 9-åring som vokser opp i en fattig, irsk familie. Handlingen er lagt til den irske landsbygda året 1981. Denne sommeren skal Cáit bo hos familie et stykke unna hjemstedet, på den veldrevne gården hos Eibhlín og Seán, et ektepar som bærer på en hemmelighet. Cáit får noen uker med oppmerksomhet og varme som får både henne og ekteparet til å blomstre.

Denne irske filmen ble først vist på festivaler i 2022, og vant en rekke priser. I januar 2023 fikk den en vel fortjent Oscar-nominasjon for beste utenlandske film.

Cáit (Catherine Clinch), ni år gammel, vokser opp i en familie som ikke er i stand til å se henne. Ettersom hun gjør lite ut av seg, så blir hun satt nederst på rangstigen i sin familie. Faren (Michael Patrick) drikker opp store deler av lønnen, har manglende empati, og er ute av stand til å foreta seg noe særlig fornuftig på grunn av sin hang til alkoholen. For ham er barnas behov for mat og omsorg bare en byrde som står i veien for nok en fyllekule på puben, for hans gambling og utroskap. Moren til Cáit (Kate Nic Chonaonaigh) er gravid igjen, hun har gjennom filmen et trist og tomt drag over ansiktet, og har nok med å prøve å skrape sammen nok mat til barna. Handlingen finner sted på den irske landsbygda, på starten av 80-tallet, og det er ingen lystig og fin tilværelse for noen av barna i familien. Den introverte jenta, som blant annet får blir oversett av læreren sin fordi hun ikke er i stand til å lese avsnitt i et godt tempo, har ingen lyspunkter i hverdagen.

Det er noe malerisk og vakkert som bringer tankene hen på interiørmalerier av Harriet Backer. Vi ser inn i de dunkle og triste rommene hun vokser opp i, og etter hvert de lysere og mer hjemmekoselig rommene hos slektningen hun skal tilbringe sommeren med. For familien skal igjen øke i antall, og den eldre slektningen til mor sier med glede ja til besøk på gården sin. Mønsterbruket til Eibhlín (Carrie Crowley) og hennes mann, Seán (Andrew Bennett), ligger en god kjøretur unna Cáit sitt hjem. Hun får høre av sine foreldre at det blir godt å få sendt henne av sted, og hun får heller ingen beskjed om hvor lenge hun må bli der. Det blir en mutt biltur med hennes far. Den eneste gangen han prater er når han plukker opp en lite fornøyd elskerinne langs veien, som lurer på hva slags skapning som sitter i baksetet. Vel, det er hun som alltid stikker av sier han. For Cáit sin eneste glede i tilværelsen har vært å søke ut i naturen for å finne sjelefred.

Når «Da», som han kalles, avleverer Cáit på den veldrevne gården til Eibhlín og Seán, har han ikke annet ønske enn å returnere så fort som mulig. Han husker ikke engang å ta ut Cáit sine klær fra bagasjerommet.

Er denne filmen bare elendighet, blir man trist og lei av hele suppa? Nei, for denne historien er vakkert filmet av Kate McCullough, og har tilhørende melankolske og medrivende filmmusikk av Stephen Rennicks. Og så får den stillferdige Cáit sakte, men sikkert, noen sommeruker med omsorg og pleie, hun blomstrer slik det var ment at hun skulle. For jenta er, spilt meget overbevisende av Catherine Clinch, en meget gløgg og oppvakt 9-åring.

Cáit (Catherine Clinch) får omsorg og oppmerksomhet fra Eibhlín (Carrie Crowley).

Colm Bairéad, regissøren av The Quiet Girl, forelsket seg i en langnovelle skrevet av den anerkjente forfatteren Claire Keegan. Keegan har vunnet mange priser for sine noveller, og det var den 85 sider lange novellen Foster som regissøren bet seg merke i, og som han etter hvert bearbeidet manuset til.

I filmen veksler skuespillerne på å snakke engelsk og irsk. Og når Cáit møter Eibhlín på gården, etter kjøreturen, slår disse to over fra å snakke engelsk til å bruke det keltiske språket. Dette fungerer meget bra synes jeg, for det åpner seg en helt ny verden for jenta som kommer fra en dysfunksjonell storfamilie. Språkskiftet er med på å sette tonen for dette. Regissøren Colm Bairéad hadde en egen leserunde med de tre skuespillerne som danner filmens sentrale trekløver, og her har han også gjort en utmerket jobb, for dette er gode skuespillere. Det skulle ikke forundre meg om Colm Bairéad liker filmene til Terrence Malick, for eksempel The Thin Red Line fra 1998. Måten han vever inn den flotte irske naturen med Cáit sin lykkerus er ren filmatisk poesi, noe også Malick behersker.

Eibhlín sier til Cáit at her i huset har man ingen hemmeligheter, men ekteparet bærer på en sorg. Seán, mannen i huset holder seg først i bakgrunnen, men det har sine grunner. Han vil også spille en veldig viktig rolle for Cáit sin oppblomstring. I en av de avsluttende naturskjønne scenene sitter han og Cáit på stranden og ser utover sjøen, et stemningsfullt øyeblikk er det, og to lyspunkter der ute i nattemørket blir til tre. Cáit har funnet et hjem, men vil dette vedvare? Det vil man bare finne ut om man inntar kinosetene så raskt man kan.

Her har vi en filmperle servert på en gripende måte, på sitt tilsynelatende stillferdige vis.

Det er førsteklasses mannskap på alle plan, ingen svake ledd, og jeg vil gi filmen en sterk femmer på terningen.

Nå fikk vi akkurat vite at All Quiet on the Western Front (Im Westen nichts Naues, 2022) ble tildelt Oscar for beste utenlandske film.

Vår varme gratulasjoner både til vinneren, og til den sterke kandidaten fra Irland!

 

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
15. mars 2023
Terje Thomassen

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
Anmeldelse: The Dam