
KINOFILM : Tre nøtter til Askepott
FILMFAKTA
Skuespillere: Astrid Smeplass, Thorbjørn Harr, Ellen Dorrit Petersen, Bjørn Sundqvist, Kristoffer Hivju. Nader Khademi, Cengiz Al, Anne_Marit_Jacobsen, Jonis_Josef, Ingrid Giæver. Sjur_Vatne_Brea, Nasrin Khusrawi>
HANDLING
En norsk nyskapning av den tsjekkiske filmen Tre nøtter til Askepott fra 1973 av Václav Vorlícek. Askepott treffer prinsen tilfeldig ute på ridetur med den kjære hesten sin. Hun finner kjærligheten ved hjel av tre magiske nøtter.
Da jeg satte meg i kinosalen denne gangen så startet jeg meget strengt for her var fallhøyden stor.
Den originale Tři oříšky pro Popelku1973 ligger mitt hjerte nær, slik den gjør hos de aller fleste nordmenn. Ville Cecilie Mosli klare å gjenskape julemagi med filmen sin? Joda det gjorde hun virkelig! Jeg savnet ikke engang Knut Rise sin dubbing av alle stemmene.
Dette er debutfilmen til den erfarne TV-regissøren bak blant annet Mammon (2014) – som også har en solid skuespillerkarriere på tvers av film, TV og teater.
Hun har gått helhjertet inn for å gi oss en magisk opplevelse i en kombinasjon av tradisjon, estetikk og bærekraft. All pels på skjermen er brukt og her finnes ingen plast. Hver istapp er laget av en glassblåser.
.
Astrid Smeplass har den samme naturlige nabojentesjarmen som tsjekkiske Libuše Šafránková hadde i originalfilmen så her ble det gjort et varp når det kom til å innynde seg hos publikum. Hun kan til og med ha en tanke kvassere glimt i øyet når hun tuller og tøyser med den råkjekke prinsen som spilles av Cengiz Al – kjent fra Alle utlendinger har lukka gardiner (2020) Kjemien mellom ham og Astrid kjennes veldig naturlig.
Det går ikke an å ikke la seg imponere av den onde stemoren i denne filmen. Ellen Dorrit Petersen – kjent fra blant annet Blind (2014). Hun gir en imponerende vemmelig tolkning av denne rollen. Man får frysninger av henne!
Askepott er et vakkert eventyr, men det er mange elementer i det som det lekes med her. Historien er fornyet og gjort relevant for dagens unge generasjon og den er gjort så inkluderende som mulig, slik at barn i alle farger, kjønn og sosial bakgrunn kunne se seg selv i den, samtidig som man har beholdt kjerneeventyret. Det handler om natur, feminisme, klassekonflikt, å bryte fri og oppfylle en drøm. Og mest av alt er det nok å være deg selv. Da var selvfølgelig et sentralt element den arktiske settingen.
Det var ikke så vanskelig å kjenne igjen omgivelsene fra Maihaugen på Lillehammer når man ser omgivelsene som Askepott, stemoren og stesøsteren bor i. Nydelige gamle bygninger og vakker utsikt!
Filmen er virkelig en salme til Norges naturlige skjønnhet, og den kombinerer på en smart måte det magiske med middelalderske elementer og norsk tradisjon.
Det var heller ikke så vanskelig for meg å forstå at de hadde reist til et av de baltiske landene for å filme slottet. Slike slott har vi ikke her til lands og helt riktig – det ligger i Litauen. Produksjonsdesigner Siri Langdalener er en av de mest erfarne i Norge og viser sin rike kunnskap om norsk middelalder og den arktiske atmosfæren samtidig som den fransk litauisk-baserte kostymedesigneren Flore Vauville bruker norske autentiske materialer og tradisjoner.
Nordlyset ble filmet i Nord-Norge og deretter integrert vakkert i filmen. Gaute Storaas har laget den majestetiske og «viking- aktige» musikken til filmen. Man virkelig føler den arktiske stemningen som man ser på skjermen. Jeg ønsker (nesten) å se denne filmen like mange ganger som jeg har sett originalen. Og det er jo ikke rent få.
Facebook
RSS