• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Trainwreck

Trainwreck får terningkast fem av KINOMAGASINETs anmelder.

: Trainwreck

5
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Trainwreck
Stina Ueland
14. august 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 14.08.2015
Sjanger: Komedie
Regi: Judd Apatow
Manus: Amy Schumer
Skuespillere: Amy Schumer, Bill Hader, Tilda Swinton, Brie Larson, Colin Quinn,
Musikk: Jon Brion
Produksjonsselskap: Universal, Apatow
Distribusjon: United International Pictures
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2015
Lengde: 125 min
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Denne komedien har en seksualisert dialog og innhold som kan virke støtende på barns normer. Filmen får derfor 12-årsgrense.

HANDLING

Magasinskribenten Amy er glad i menn, men hennes forhold med disse mennene begrenser seg til one-night-stands og korte forhold. En dag får hun i oppdrag å skrive en sak om sportslegen Aaron, og hun ender opp med å falle for han. Hun står nå foran en utfordring. Hun må enten avslutte forholdet, eller gi opp en livsstil som har blitt en stor del av henne.

Med Trainwreck har Judd Apatow regissert enda en strålende komedie!

Vi er nok mange som kjenner en person som lever et tilsynelatende hemningsløst liv med mannfolk/kvinnfolk og alkohol i store mengder. Hun/han gjør narr av ekteskap og kjærlighet, og monogami er helt fjernt for denne personen. I Trainwreck møter vi en slik person, magasinskribenten Amy.

Amy (Amy Schumer) bor i New York, og jobber som skribent for magasinet S’Nuff, der det blir skrevet saker som «De ti styggeste kjendis-ungene under seks år», «Endrer hvitløk smaken på en manns sperm?», og «Du er ikke homo, hun er bare kjedelig». Amy ser ikke ut til å ha noe problem med disse støtende og høyst umoralske sakene, for de gir henne muligheten til å leve den livsstilen hun ønsker, en livsstil bestående av menn og alkohol.

En dag blir hun tildelt ansvaret for å skrive en sak om sportslegen Aaron (Bill Hader), og hun ender opp med å bli forelsket i ham. Amy må nå velge mellom kjærligheten eller livsstilen som har blitt en så stor del av henne.

Dette høres kanskje ut som en typisk romantisk komedie, full av oppbrukte klisjeer og kjedelige karakteren, men Trainwreck er langt fra en slik film. Dette er en original og veldig morsom komedie, med romantiske undertoner. Romantikken tar aldri over komedien, og latteren sitter derfor løst gjennom hele den 125 minutter lange filmen.

Judd Apatow har laget enda en flott komedie, på høyde med Knocked Up og Forgetting Sarah Marshall.

Siden The 40 Year Old Virgin har Apatow skrevet sine egne manus. Trainwreck representerer en endring i Apatows filmer, for denne gangen har han gitt manusansvaret til Amy Schumer, filmens hovedrolleinnehaver. Og dette var absolutt ikke et dårlig valg. Manuset er bra skrevet, med interessante karakterer, god dialog og mye appellerende humor.

Filmen gjør på mange måter narr av filmsjangeren romantisk komedie, samtidig som den omfavner den. Dette fører til mange genuint morsomme øyeblikk.

Dette er Amy Schumers første hovedrolle i en film, men hun består overgangen fra fjernsyn til film med glans. Med Trainwreck har hun prestert å vise oss det som åpenbart er en versjon av seg selv, en versjon som ikke er helt sikker på hvem hun er, eller hva hun skal gjøre med livet sitt. Og hvem av oss har vel ikke vært denne personen en gang i løpet av livet?

Med et humoristisk blikk viser Schumer hvordan det er å være en singel, smart og seksuell person i dagens samfunn, uten å legge skjul på noe som helst.

Trainwreck kategoriseres som en komedie, men det er også flere aspekter som gir filmen et dramatisk preg. Temaer som liv og død blir tatt opp, og man blir vitne til karakterer som filosoferer over de større tingene i livet. Filmen åpner med et tilbakeblikk, der man ser ni år gamle Amy få en leksjon av sin far om at «monogami er feil». Dette øyeblikket er morsomt, men også litt trist, og vi forstår fort hvem som er «skyld» i Amys usunne syn på parforhold.

Amys forhold til sin far, flott spilt av Colin Quinn, blir viet en del oppmerksomhet i filmen, og resulterer i flere både morsomme og bevegende øyeblikk. Filmens evne til å blande dramatikk med komedie, uten at det føles tvungent eller overveldende, er en av dens største styrker.

Som med de fleste filmene fra Judd Apatow, er Trainwreck litt for lang. Med sine 125 minutter beveger filmen seg over den vanlige spilletiden for komedier, og mot de siste femten minuttene begynte jeg såvidt å merke at filmen ble litt lang. Men når det er sagt, er det ingen av scenene i filmen som føles unødvendige, og jeg velger derfor å ikke la dette aspektet gå for mye ut over mitt helhetsinntrykk av filmen.

Humoren i Trainwreck er herlig morsom, med et hint av romantikk, i ekte Apatow-stil. Dette er humor med en tematikk som vi alle kan kjenne oss igjen i. Det er dette, kombinert med en flott og ekte skuespillerprestasjon fra Amy Schumer, som gjør Trainwreck til en av de beste komediene jeg har sett på lenge!

Jeg kan anbefale Trainwreck på det varmeste.

Stor takk til Trondheim Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
14. august 2015
Stina Ueland https://www.facebook.com/stina.ueland

Redaksjonsassistent i KINOMAGASINET med master i filmvitenskap fra NTNU.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Pixels
Anmeldelse: Bølgen