• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    • Anmeldelse: Villmenn
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Toy Story 4

KINOFILM : Toy Story 4

3
Karakter:

Konklusjon

Til tross for en godt fortalt historie og karakterutvikling for Woody, er Toy Story 4 en skuffende oppfølger til en film som hadde den perfekte avslutningen. Verket er teknisk og visuelt flott, men oppleves som et irrelevant side-eventyr som glemmer karakterene vi likte så godt.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Toy Story 4
Christian Høkaas
4. september 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 06.09.2019
Sjanger: Eventyr, animasjon
Skuespillere: Tom Hanks, Tim Allen, Keanu Reeves, Patricia Arquette, Christina Hendricks, Jordan Peele, Keegan Michae-Key, Tony Hale, Annie Potts
Norske stemmer: Sven Nordin, Anders Bye, Cathrine Bang Norum, Siri Nilsen, Hans Marius Hoff Mittet
Regi: Josh Cooley
Nasjonalitet: USA
Originalspråk: Engelsk/Norsk
Lengde: 1 t. 40 min.
Produksjonsår: 2019
Produksjonsselskap: Pixar
Distribusjon: The Walt Disney Company Nordic
Aldersgrense: 6 år
Begrunnelse: Filmen har kortvarige scener med dukker som fremstår noe truende og nifse. Da stemningen er gjennomgående lett og humoristisk får filmen likevel 6-årsgrense.

HANDLING

Woody (Tom Hanks) har alltid vært trygg på sin plass i verden og sin oppgave – å ta vare på sitt barn, enten det er Andy eller Bonnie. Så når Bonnies nye hjemmelagde leke, Gaffen, erklærer seg selv som søppel og ingen leke, tar Woody på seg å vise Gaffen hvorfor han burde omfavne det å være en leke. Woody ender opp på en omvei som inkluderer gjensyn med hans gamle venninne Bo Peep (Annie Potts). Bak hennes skjøre porselens ytre skjuler det seg en eventyrlysten jente som er vant med å klare seg selv. Mens Woody og Bo innser at de nå lever veldig ulike liv som leker, skjønner de snart at det er større utfordringer som venter.

Teknisk god, men unødvendig.

«Hva skal de gjøre i en firer?»

Det har vært rart å tenke på hvordan fortellingen om de levende lekene fra den hjertevarmende filmtrilogien skulle fortsette. Annonseringen av en oppfølger stusset mange – meg selv inkludert.

Det er et nydelig (og filmhistorisk) øyeblikk når Toy Story (1995) begynner og vi trer inn i den levende fantasien til Andy. Guttungen som leker med Woody, Potato Head, T-Rex, Slinky, Hamm og alle de andre ikoniske leketøyene. I trilogien kommer nykommere inn i rekkene, mens andre forsvinner. Før eller siden er leketiden over, og i Toy Story 3 (2010) må Andy til slutt gi fra seg de kjære figurene til Bonnie når han flytter ut fra barndomshjemmet sitt. «So long, partner,» sier Woody som en siste replikk når Andy kjører vekk.

Ni år etter en tårevåt finale fortsetter fortellingen. Woody, Buzz og de andre lekene trives godt hos den unge jenta Bonnie. Woody innser at ting er ikke slik som de var før «i gamle dager». Bonnie har ikke det samme forholdet til Woody som Andy hadde. En dag plukker hun opp en spork (kjøkkenredskap som er en blanding av gaffel og skje. På engelsk er det en kombinasjon av spoon og fork).

Hun pynter kjøkkenredskapet med noen øyne, piperensere og plastelina. Til leketøyenes overraskelse har Bonnie gitt liv til noe som anses som «søppel». Dette redskapet – som Bonnie har kalt for «Forky» («Gaffen» på norsk) – er hennes nye favorittleke. Men når Bonnie reiser på en familieferie, greier Woody og «Forky» å skille lag. Da oppdager Woody hans gamle flamme, Bo Peep. Hun lærer ham om hvor stor verdenen egentlig er utenfor barnerommet.

Det som definitivt vekket interessen for en potensiell firer i Toy Story-franchisen var de eksistensielle spørsmålene den begynte å stille. Da filmens teasertrailer ble lansert i november 2018 stilte den nettopp spørsmålene: «Hvorfor er vi i live?»

Filmen tar spørsmålene et skritt videre fra da Buzz Lightyear innså at han ikke var en romvokter, men et leketøy. Eller da de brøt noen universelle leketøysregler for å skremme Sid – den ondskapsfulle nabogutten. Hvorfor har noen leker liv og andre ikke? Hvorfor kan noen snakke og andre ikke? Endelig blir de litt store temaene belyst! Forky er kanskje søppel. Men Bonnie gir ham et liv idet øyeblikket hun anser hennes kreasjon som et leketøy.

Etter den massive suksessen til Toy Story 3, var historien om Andy over. Men leketøysfigurene levde videre gjennom diverse kortfilmer. Toy Story of Terror!, Toy Story that Time Forgot, Partysaurus Rex, Hawaiian Vacation og Small Fry. Partysaurus Rex fokuserer utelukkende på Rex og hans møte med baderomslekene i hjemmet til Bonnie. Toy Story of Terror! er gjengen på eventyr hvor de møter på andre bortkomne leker på et motell. Det er varierende kvalitet på de, men de er artige, spennende og underholdende eventyr. Enkelt og greit. Årsaken til at jeg nevner disse kortfilmene er rett og slett fordi Toy Story 4 burde heller høre hjemme der.

Les intervjuet med regissøren av film nummer fire her:

Toy Story-regissøren: – Slutten på treeren var perfekt

Med en gang man legger til 4 bak tittelen insinuerer man en fortsettelse. Når de forrige tre filmene er av et 10/10-kaliber, så har man mye å måle seg opp med. Men alt ved Toy Story 4 er bare et side-eventyr. De metafysiske spørsmålene druknes idet vi møter Bo Peep, og retter snuten mot Woodys karakterutvikling. Dette er heldigvis meget godt skrevet, da det går ut på lojalitet til sin eier og filmens tematikk om trofasthet. Men grunnmuren av hele denne franchisen hviler ikke utelukkende på Woody. Det verste den gjør er det den gjør mot karakterene.

Buzz Lightyear er redusert til en tullebukk. Mange år med karakterutvikling har gått vest. Resten av gjengen er satt på reservebenken. Potato Head, som alltid hadde en replikk på lur, merkes av bortgangen til stemmeskuespilleren Don Rickles. Det er alltid trist når en prominent karakter skyves til side av slike grunner. Istedenfor møter vi nye leker møter på veien. Slik som bamsene (der komikerduoen Keegan Michael-Key og Jordan Peele briljerer) eller Duke Caboom (Keanu Reeves). Ingen har tilknytning til de tidligere filmene og føles – i likhet med kortfilmene – som «små og artige skapninger langs veien» på eventyret, som har noen vitser på lur og ingen emosjonell verdi som de allerede veletablerte karakterene sitter inne med hos publikumet. Dukken Gabby Gabby er i det minste den mest fascinerende nykommeren og bringer noe spennende inn i Toy Story-universet, men ingen av de nye er minneverdige.

Mange kritikere har gitt ros til den sterke kvinnelige karakteren Bo Peep, som ikke lenger er den skjøre porselensdukken på rommet til Andy. Det er veldig bra. Men den sterke kvinnerollen hun innehar skyver vekk en annen sterk kvinnelig karakter: Jesse.

Det er her Toy Story 3 har et større grep på karakterene. Den illustrerer hvordan 75 % av Andys leker har forsvunnet, én etter én, og man sitter igjen med den harde kjernen. Til tross for at nye karakterer introduseres i barnehagen, så er det den harde kjernen som organiserer en komplisert flukt, som sitter alene i klisteret, og som havner i den mest dramatiske scenen i trilogien. Den harde kjernen mister så mye tredimensjonalitet i Toy Story 4 at de er redusert kun til en funksjon i fortellingen. De er bare tilstede.

Toy Story 4 tar oss kanskje med på nye lokasjoner. Det er et karneval, som byr på gode og visuelle kameraføringer. Likevel er det litt for mye repetisjon av fortellerstrukturer og idéer. Det er scener vi har sett tidligere i trilogien som ikke har like stor emosjonell vekt igjen i seg. Toy Story 4 kunne like gjerne vært en Toy Story at the Carneval-TV-spesial. Men det har dessverre ikke like stor rekkevidde eller like stor merkevare.

Animasjonen er det ingenting å utsette på. Kombinasjonen av støv og rust er fotorealistisk, og det er en regnscene man bare vil se om og om igjen for hvor fantastisk flott det ser ut. Komponist Randy Newman er selvsagt tilbake og gjør en strålende innsats i kombinasjonen av nye og gamle musikalske leitmotifs.

Filmen er verdt kinobilletten for animasjonsfans. Den er verdt å se for de eksistensielle spørsmålene og Woodys historie (selv om noen aspekter av det er problematisk). Jeg lo og ble underholdt, men det skal enda mer til for å få meg rørt (og jeg er en kar som endte i tårer av de tidligere filmene).

I Toy Story-universet er dette som et svakt sidespor. Det er samme følelse mange satt med da de kom ut med en fjerde Indiana Jones-film i 2008, etter at vi så helten ri inn i solnedgangen på slutten av Indiana Jones og det siste korstog. Det er gøy å se Harrison Ford igjen, og man kommer kanskje ut av kinosalen med et glis, men nå som det har gått et tiår, kan vi virkelig si at vi trengte filmen?

De eksistensielle spørsmålene er satt til side og man sitter med en film som tross alt er hjertevarmende og godt fortalt, men likevel føles ut som en «cash grab». Trengte vi en Toy Story 4? Rent kunstnerisk sliter jeg med å se det, med unntak av noen retninger jeg likte godt i filmen. Det tok mange manusforfattere for å sette sammen denne filmen, og den ble også utsatt helt fram til 2019. Hvis jeg tar på meg selgerhatten skjønner jeg utmerket godt hvorfor vi har alle disse karakterene pakket inn i filmen. Den originale gjengen må med, for da kan de også selges i leketøysbutikkene. Samt flerfoldige nye figurer vi ikke har sett før. Alle Toy Story-filmene har generert stort leketøysalg, men av alle fire til sammen føltes denne mest ut som en leketøysreklame med en emosjonell glasur på toppen.

Relaterte sakerForsidenPixarToy Story 4Video
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
4. september 2019
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Fullførte en mastergrad i filmvitenskap på NTNU i 2018.

Relaterte sakerForsidenPixarToy Story 4Video

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Rutete Ninja 2

Joachim Eikeri14. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Memory

Jon Smeland Olsen10. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness

Magnus Meling5. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel

Joachim Eikeri4. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Villmenn

Joachim Eikeri21. april 2022
Les mer

Anmeldelse: Den blinde mannen som ikke ville se Titanic

Anne Helen Houg6. april 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    ANMELDELSE14. mai 2022
  • KINOMAGASINETs vårutgave
    KINOBRANSJEN13. mai 2022
  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Memory
    ANMELDELSE10. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Villmenn
    ANMELDELSE21. april 2022
  • Trailer: Thor: Love and Thunder
    TRAILER18. april 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    ANMELDELSE14. mai 2022
  • KINOMAGASINETs vårutgave
    KINOBRANSJEN13. mai 2022
  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Memory
    ANMELDELSE10. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Angel Has Fallen
Anmeldelse: Sir