• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Willoughbys (VOD, Netflix)

VOD : The Willoughbys

5
Karakter:

Konklusjon

The Willoughbys er en vakkert utført animasjonsfilm som våger å gå dypt inn i vanskelige temaer. Filmen har en god atmosfære, fantastisk musikk av Mark Mothersbaugh. The Willoughbys skiller seg ut i kategorien familiekomedie. Det er en film barn og voksne burde se sammen. Anbefales.

Eksterne lenker

Anmeldelse: The Willoughbys (VOD, Netflix)
Joachim Eikeri
Joachim Eikeri
10. mai 2020

FILMFAKTA

Lansert: 22.04.2020 på Netflix.
Sjanger: Animasjon
Regissører: Kris Pearn, Cory Evans, Rob Lodermeier
Medvirkende: Will Forte, Maya Rudolph, Alessia Cara, Terry Crews
Land: Canada, USA, UK
Språk: Engelsk, norsk.

HANDLING

Fire søsken klekker ut en plan på hvordan de skal kvitte seg med sine forferdelige foreldre.

The Willoughbys er filmen hvor barna til noen forferdelige, selvopptatte og egosentriske foreldre planlegger hvordan de endelig kan bli foreldreløse. Ja, du hørte riktig. Og dette er en av de nye animerte familiekomediene fra Netflix.

The Willoughbys er sannelig en noe mørk og annerledes familiefilm. Spørsmålet er om den fungerer som en film for barn? Den har en del satire, men kommer dette i veien for handlingen for den gitte målgruppen?

For å finne ut av dette valgte jeg å se filmen med mine to barn, henholdsvis tre og seks år gamle. Hun på tre uttrykte at hun likte filmen, men om hun fikk med seg så mye av hva som egentlig skjedde, tviler jeg på. Han på seks derimot skjønte veldig mye mer enn det jeg i utgangspunktet hadde trodd.

Sønnen min lo der filmskaperne nok ønsket han skulle, og viste tydelig, da jeg stilte spørsmål underveis, at han forstod historien. Så filmen, tross et såpass alvorlig tema, kan sees av alle uten at det nødvendigvis fører med seg noen varige mén. Historien kan minne om noe Roald Dahl kunne funnet på. Slemme voksne, dype temaer, men allikevel plassert i et barnevennlig landskap. Filmen er da også basert på en bok skrevet av Lois Lowry.

The Willoughbys': The Twisted Animated Film Drowns Its Emotion In ...

Animasjonen er nydelig og karakterene er kreativt satt sammen.

De slemme foreldrene har dessuten også dybde. Det er med andre ord mer med dem enn bare den åpenbare ondskapen. De er stormende forelsket i hverandre. De ønsker hverandre alt godt. Det er bare det at barna ikke passer inn i deres egosentriske hverdag. Så i et paradoks, resultert av foreldrenes dype kjærlighet, har de fått disse barna, uheldigvis for dem – foreldrene, altså. Denne kontrasten fungerer bra. Deres varme ovenfor hverandre er i stor kontrast til deres rene ondskap ovenfor barna.

Barna og fortelleren (Katten).

Absurde greier, men jeg og seksåringen lo gjennomgående. Også av de mørkeste vitsene. For det er det mye av her. Det er også mye familiekritikk av forskjellige type familier, og satire som ikke direkte er så originalt, men det er allikevel til ettertanke og en fin anledning til å ta opp en rekke temaer med barna.

OBS! Stor spoiler i neste avsnitt. Ikke les om du vil bli overrasket når dere ser filmen selv.

Foreldrene i denne filmen er onde. De vil ikke ha barna og de går til og med så langt at de tydelig viser at de ikke hadde brydd seg om barna døde. Foreldrene får en grusom skjebne, vel, en de fortjener, og barna får det de fortjener.

Allikevel var det veldig vanskelig for seksåringen min å skjønne hvorfor ikke de «ekte» foreldrene bare kunne bli snille til slutt. Han mente det beste måtte jo være at de tok grep og skjønte hva de hadde gjort galt. Dette ledet til en samtale om at ikke alle er snille og ikke alle kan endre seg. Med andre ord, du kan få noen dype, men fine samtaler rundt vanskelige temaer om du er investert i filmopplevelsen og snakker med barna underveis gjennom filmen. Men ikke for mye snakk underveis, da. Vi ser tross alt film, hehe.

Musikken, av Mark Mothersbaugh, er stemningsfull og rett og slett innmari fengende. Stemmene er helt på sin plass. Det er klart at jeg egentlig ville ha hørt Ricky Gervais som fortelleren, men de norske stemmene fungerer utrolig godt. (Man kan alltid se den med originaltale etter at barna har lagt seg.)

Visuelt er filmen nydelig. Den er gjort i både dataanimasjon og med stop-motion. Sistnevnte teknikk gjør at den skiller seg ut fra mange av de andre filmene i kategorien som er ute nå. Karakterene minner meg om de jeg har sett i en rekke Tim Burton- filmer, noe som gir en ekstra mørk følelse til det hele. Karakterdesignet er utført av Craig Kellman, og minner det om andre ting, så er det nok fordi han også står bak fDreamWorks Animations Madagascar, Sony Pictures Animations Hotel Transylvania samt Metro-Goldwyn-Mayers The Addams Family.

Jeg lo, barna lo og kanskje du kommer til å le? Filmen skiller seg ut fra mye annet i sjangeren.

Jeg vil ikke nødvendigvis anbefale den som enkel/lett underholdning for barna, men mer en film du burde se sammen med dem. Ser barna filmen alene tror jeg det er en del ubesvarte spørsmål de vil sitte igjen med. Muligens.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
10. mai 2020
Joachim Eikeri
Joachim Eikeri https://www.facebook.com/joe.eik

Frilans journalist og anmelder for KINOMAGASINET.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Alle utlendinger har lukka gardiner (VOD, Blockbuster)
Anmeldelse: Charlie’s Angels (VOD, Viaplay)