• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Wife

KINOFILM : The Wife

4
Karakter:

Konklusjon

Glenn Close bærer The Wife på sine utrolig dyktige skuldre. Godt samspill mellom Close og Jonathan Pryce gjør filmen til et drama som spiller på mange følelser, og bidrar til å skape filmens autentisitet.

Eksterne lenker

Anmeldelse: The Wife
Torunn Sola
Torunn Sola
26. november 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 23.11.2018
Originaltittel: The Wife
Sjanger: Drama
Skuespillere: Glenn Close, Jonathan Pryce, Christian Slater, Max Irons
Regi: Björn Runge
Nasjonalitet: USA, Sverige, England
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 40 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: SF Norge
Aldersgrense: 6 år
Begrunnelse: Enkelte følelsesutbrudd og en dramatisk scene gjør at denne filmen får 6-årsgrense.

HANDLING

Joan Castleman (Glenn Close) er en meget intelligent, fremdeles slående vakker kvinne og en perfekt oppofrende kone. De siste førti årene har hun brukt til å støtte opp under sin ektemann Joes (Jonathan Pryce) litterære karriere og har samtidig gitt slipp på sine egne drømmer og ambisjoner. Hun har sett en annen vei til hans mange sidesprang og bortforklart de med hans sjarmerende personlighet og humoristiske sans.
Deres skjebnefulle pakt har resultert i et ekteskap med ujevne kompromisser og har nå fått Joan til å nå bristepunktet. Samme kvelden Joe skal motta Nobelprisen i Litteratur, selve kronjuvelen i et langt og suksessrikt forfatterskap, bestemmer Joan seg for å fortelle verden deres store hemmelighet.

The Wife er et godt karakterdrevet drama, hvor den fantastiske Glenn Close overbeviser som den selvoppofrende konen.

I filmens åpning får Joe (Jonathan Pryce) en telefon tidlig på morgenen. Det er Nobelkomiteen i Sverige. Før samtalen går videre insisterer Joe at konen må få høre på den andre telefonlinjen. Når hun er på plass gratulerer Nobelkomiteen Joe med Nobelprisen i Litteratur. Sett fra utsiden virker Joe og Joan (Glenn Close) å ha det perfekte ekteskap, men etter beskjeden fra Nobelkomiteen begynner det tilsynelatende forbilledlige ekteskapet å slå sprekker.

The Wife er en adapsjon av romanen fra 2003 med samme navn skrevet av Meg Wolitzer. Filmen fletter dens 1990-talls narrativ med tilbakeblikk fra 1950- og 1960-tallet, når hovedkarakterene først møttes. I 1958 er Joan en lovende litteraturstudent, og Joe hennes professor. Tilbakeblikkene fungerer godt som tilleggsinformasjon til hovedfortellingen, og det tildeles passe med tid til denne delen av historien.

Det illustreres hvordan den talentfulle forfatterspiren Joan sliter med å godta forventningene av kvinner på dette tidspunktet, og hva kvinner egentlig kunne oppnå i en mannsdominert verden. Sympatien for Joan bygges vellykket opp og bitterheten mot Joe får større forståelse.

1990-talles Joan fremstår som den perfekte, støttende ektefellen. I mediesirkuset rundt Nobelprisen befinner hun seg hele tiden i bakgrunnen av hennes genierklært ektemann. Hun passer på at ektemannen tar pillene på rett tidspunkt, at han ikke har smuler i skjegget og holder jakken hans når han er opptatt med pressen. Joan fremstår som den arketypiske kvinnen i ordtaket ”bak en hver vellykket mann står en sterk kvinne”. Til og med når han vitser om at Joan heldigvis ikke skriver, klarer hun å påtvinge et smil.

The Wife hadde ikke vært den samme uten legendariske Glenn Close. På formidabelt vis klarer hun med få gester og sine kaleidoskopiske, uttrykksfulle øyne vise mangfoldige følelser. Joan nekter å males som et offer, fordi hun i følge seg selv, er mye mer interessant enn det. Slik oppleves hun også, men sin lavmælte fremtoning og mystikk. Etter å være den selvoppofrende konen i førti år begynner dette tydelig å tære på henne, med stor forståelse.

Forholdet mellom Joan og Joe oppleves autentisk og mye kan krediteres skuespillerne. Samspillet og kjemien mellom Jonathan og Glenn er svært overbevisende. Både kjærligheten og frustrasjonen dem i mellom virker troverdig. Jonathan Pryce gjør en hederlig innsats i rollen som den selvgode og narsissistiske Joe, men blir overskygget av imponerende Glenn Close. Allerede har hun seks Oscar-nominasjoner, det ville ikke overraske meg dersom dette blir den syvende.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
26. november 2018
Torunn Sola
Torunn Sola

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)

Magnus Meling5. mars 2021
Les mer

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne
    NYTT OM NAVN9. februar 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Suspiria
Anmeldelse: Robin Hood