• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Whistlers

KINOFILM : The Whistlers

4
Karakter:

Konklusjon:

Dette er en spennende, og litt annerledes thriller. Dens kompleksitet og tempo gjør at den nok vil falle best i smak hos publikum som er vant til internasjonale filmer.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Whistlers
Anne Helen Houg
1. desember 2020

Premiere: 04.12.2020
Originaltittel: La Gomera
Skuespillere: Vlad Ivanov, Catrinel Marlon, Rodica Lazar
Sjanger: Thriller
Regi: Corneliou Porumboiu
Nasjonalitet: Romania
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år
Denne filmen inneholder enkelte draps- og voldshandlinger. Da en av disse er nærgående skildret, får filmen 15-årsgrense.
Språk: Rumensk, Spansk, Engelsk
Produksjonsår: 2019
Distributør: Another World Entertainment

HANDLING

En Rumensk antihelt -noir om plystring. Lojalitet er ikke denne gjengens språk! Narkotika skal smugles, en politimann infiltrerer det hele, men har han helt rent mel i posen selv? Han må underveis lære et plystrespråk  brukt på øya  La Gomera.

Alt du trenger for å lage en film er en jente og en pistol – og en filmskaper som evner å bruke disse elementene med filosofisk dybde og knusktørr svart humor.

Dersom man ser bort fra de polske bautaene Polanski og Kieślowski, så er nok ikke øst-europeiske filmer et vanlig innslag på nordmenns film-meny.

Men før julen 2020 fikk vi en smakebit fra den «nye rumenske bølgen» på utvalget norske kinoer.

De som allerede er kjent med rumensk film, kan fortelle deg at du kan forvente minimalisme, tørrvittighet, autoritetsskepsis, komplekse og fengslende filmer.

Som med sushi og frijazz så er dette tilvendt smak, men når man først får smaksløkene på plass å kan man kose seg med The Whistlers .

Corneliu Porumboiu er filmskaperen bak filmer som Police, Adjective (2009) og East of Bucharest (2006). Han har med disse filmene gitt publikum sans for bein-tørr svart komedie om byråkrati og korrupsjon i etter- Ceaușescu Romania.

Nå presenterer han denne noir-spennings-thrilleren The Whistlers som har lekne ekko av Neil Jordans Mona Lisa og til og med Orson Welles The Lady from Shanghai.

Porumboiu er ikke  kjent for å lage lettbeint internasjonalt krim, men denne filmen kan være interessant både for de som liker sex og skyting – og de som er mer opptatt av samfunnssatire.

I enhver noir skal det selvsagt være en skikkelig femme fatale, og det finner vi her i Gilda.

Smellvakre Gilda (aner man en referanse til Rita Hayworths Gilda?) spilles av supermodellen Catrinel Menghia.

Hun har mer erfaring fra modellverdenen enn fra film, men hun gjør ingen dårlig figur her.

Dialogen er formell, funksjonell og går aldri i dybden. Alle karakterene har dobbel natur og vi blir ikke så veldig godt kjent med de.

Hovedrollen i filmen er antihelten Cristi, spilt av veteranen Vlad Ivanov. Det er ikke første gangen Porumpoiu jobber med Ivanov og rollen som Cristi er derfor skreddersydd for denne skuespillerens personlighet.

Ivanov spilte også Cristi i Police, Adjektive men den gang visste denne politimannen hva han ville. Nå, ti år etter er han korrupt, forvirret og litt stusselig. Han tror ikke på noe eller noen. Cristi – og alle andre – har tvetydige identiteter og lojaliteter. De kan være varslere som avslører hemmeligheter til sine mestere (enten politibetjenter eller kriminelle). Og de synger som kanarifugler!

Paranoiaen er til å ta og føle på. Et helt nettverk av skjulte kameraer og  hemmelig observasjon fra forskjellige parter holder alle på tå hev, og alle dekker sporene sine. Filmen utspiller seg med en dempet fargepalett og stoiske karakterer. Den har et pent tempo og en rekke tilbakeblikk. Nye karakterer introduseres i hurtig tempo og historien beveger seg raskt, men Cristi fungerer som et anker der han balanserer historien og samler trådene.

Filmen er full av ertende musikalske hentydninger, inkludert bruk av Iggy Pops «The Passenger» og Jacques Offenbachs «Baccharole». Musikk har en sterk og virkningsfull tilstedeværelse i denne filmen med raske skudd og sceneskift. Den er gjennomsyret med korte scener og uventede musikkspor. Han bruker klassisk musikk i mange av sine voldsscener eller actionsekvenser.

Denne filmen kan være en kommentar på at det tidligere sosialistiske diktaturet har endt opp i et slags kaos der alle tenker på seg selv og ingen egentlig samarbeider. Det at filmen har lagt seg i film noir-sjangeren, kan være fordi tiden etter krakket i 1929 kan ha visse likheter med dagens Europa. At en rumensk film antyder at alle menn er korrupte og alle systemene er råtne til kjernen, er ikke en overraskelse, gitt at den implisitt og eksplisitt har brukt konsekvensene av å leve under langvarig konstant undertrykkelse som sitt primære tema. Her er delene bedre enn helheten, men alt i alt er The Whistlers en grei kino-opplevelse.

Relaterte sakerForsidenkrimNoirRomaniaspenning
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
1. desember 2020
Anne Helen Houg

Frilansanmelder for KINOMAGASINET siden 2020. Er privatlærer med fokus på språk og matte, og jobber for flere musikk- og filmfestivaler i Oslo.

Relaterte sakerForsidenkrimNoirRomaniaspenning

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Brillebjørn feirer jul
Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)