• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Visit

Ta deg en tur på kino og se The Visit. M. Night Shyamalan kan fortsatt overraske, mener vår anmelder.

: The Visit

4
Karakter:

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Visit
John Haakon Asker
28. september 2015

FILMFAKTA

The Visit
Norgespremiere: 25.09.2015
Sjanger: Grøsser / Skrekkfilm / Thriller
Skuespillere: Kathryn Hahn, Ed Oxenbould, Erica Lynne Marszalek,Benjamin Kanes, Peter McRobbie, Olivia DeJonge, Jon Douglas Rainey,Dave Jia, Deanna Dunagan
Regi & manus: M. Night Shyamalan
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsselskap: Universal, Blinding Edge Pictures, Blumhouse
Distribusjon: United International Pictures
Produksjonsår: 2015
Lengde: 1 t. 34 min.
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Gjennomgående utrygg stemning og sterke skrekkeffekter gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

Et søskenpar, Becca og Tyler, drar til en avsidesliggende gård i Pennsylvania, for å besøke sine besteforeldre som de aldri før har møtt. Underveis begynner barna å føle at alt ikke er som det burde være under deres opphold. De begynner å ane at alt ikke er hva det ser ut til og hva slags mørk hemmelighet som virkelig truer seg frem fra underflaten.

The Visit er beviset på at selv om M. Night Shyamalan har hatt en rekke dårlige filmer de siste årene, så har han fortsatt et par triks i ermet og kan levere en knakende god film.

Om M. Night Shyamalan (Den Sjette Sansen, Unbreakable, The Signs) ikke kommer med en ny tvist i denne filmen vil det mest sannsynligvis bli hans største tvist noensinne. Og, det er den største ironien av dem alle!

Han fikk et stort gjennombrudd med grøsserklassikeren Den sjette sansen og ble hyllet som en ny og ung regissør den gang. Dessverre kom det i ettertid en rekke andre produksjoner som ikke ble like godt mottatt både blant kritikere og av publikum. Her kan jeg komme med en rekke titler, men bl.a. har hans filmer fått Razzie-priser (Det Gyldne Bringebær), lav score på Rotten Tomatoes og svært lave karakterer via IMDb (International Movie Data Base). Noe som sier sitt.

Men nå er det en ny film, og ergo en ny sjanse for Mr. Night.

Søsknene Becca (Olivia DeJonge) og Tyler (Ed Oxenbould) har aldri møtt sine besteforeldre. Det grunnet dårlig stemning mellom dem og moren. De skal omsider få treffe dem for første gang og bli boende på en avsidesliggende gård i noen dager. Søsknene utstyrer seg med diverse kamera for å dokumentere deres første møte med sine ukjente besteforeldre. Etter hvert vil de forstå at alt ikke er som de er blitt fortalt.

Med sin siste film, The Visit, leverer M. Night Shyamalan en passelig solid grøsser/thriller med mange velkjente elementer og andre godt brukte ingredienser innenfor sjangerne. Skremselsteknikken funker til dels i filmen, men forsvinner mange steder og blir heller til absurd latter av det som skjer på skjermen foran deg. Spesielt gjelder det enkelte av «skremselsscenene» med bestemoren. Humoren passer ganske bra og rollen Tyler bidrar til det meste av filmens lette komiske utrykk. Det tar litt tid før filmen virkelig bygger seg opp, men når den først har fått bygget seg opp holder den en jevn og god tempo.

Filmen er et lavbudsjettprosjekt og en såkalt «found footage», eller på godt norsk «funnet materiale». Det skal liksom gi filmen et virkelighets nært perspektiv. Inne i mellom funker det og andre ganger ikke fullt så bra, og konseptet er rimelig brukt opp i Paranormal Activity og The Blair Witch Project – bare for å nevne noen. Til å være en form for mockumentary blir denne filmen litt blassere i kantene, men klarer pent å bygge opp en mystisk og noe uhyggelig undertone. Riktig skummel klarer den ikke helt å fremstå, men du vil garantert skvette ved et par anledninger allikevel. Kanskje humrer du litt i godstolen, mens filmfortellingen fortsetter. Kamerabruken blir ganske grov og til tider ustø, men slik er stilen for filmen og kler dermed den type utseende.

Besteforeldrene Nana og Pop Pop – spilt av Deanna Dunegan og Peter McRobbie – gjør begge sin første presentasjon av rollene sine innen sjangeren skrekk/grøsser. Det kommer ikke så mye frem i filmen. Det hele er kanskje litt utenfor komfortsonen deres, men de er likefullt nokså troverdige i sine presentasjoner.

Lydbildet og musikken står i stil med resten av filmen. Passelig nivå for dialogsekvensene, musikken er komponert på rett sted til rett tid og gir filmen et lite løft for helhetsinntrykket. Tylers rappe kunnskaper kan diskuteres, men er en ørliten morsom greie de har dratt med i filmen.

M. Night Shyamalan har kanskje sviktet mange med sine mindre gode produksjoner, men har nå klart å gjøre et aller så lite «comeback» med sin siste skrekkfilm.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
28. september 2015
John Haakon Asker https://www.facebook.com/johnhaakonasker?fref=ts

Journalist i KINOMAGASINET, filmarbeider og fotograf.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider
    STATISTIKK3. januar 2023
  • Anmeldelse: M3GAN
    ANMELDELSE12. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Me and Earl and the Dying Girl
Anmeldelse: Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin