• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Square

KINOFILM : The Square

4
Karakter:

Konklusjon:

The Square er en god satire som tidvis er vanvittig morsom. De morsomme, men samtidig ubehagelige situasjonene skildres kaldt og distansert med statisk kamera og lange tagninger, uten mye stilisering (noe som skiller Östlund fra en annen svensk satiriker, Roy Andersson). Dessverre føles filmen litt for lang med sine to timer og tyve minutter og bærer preg av at regissør Östlund vil litt for mye på én gang, hvor han går til angrep på det meste i sin noe overtydelige satire. Likevel er dette er flott film som er vel verdt en kinotur på grunn av sine mange velfungerende øyeblikk.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Square
Aleksander Koren
29. september 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 29.09.2017
Originaltittel: The Square
Sjanger: Drama / Komedie
Skuespillere: Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West
Regi: Ruben Ostlund
Manus: Ruben Ostlund
Produsent: Erik Hemmendorff
Nasjonalitet: Sverige
Språk: Dansk / Engelsk / Svensk
Lengde: 2 t. 25 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Plattform Produktion
Distribusjon: Arthaus
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Enkelte scener med brutale og grenseoverskridende kunstuttrykk gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

Christian er en respektert kurator ved et samtidsmuseum. Museets neste utstilling "The Square" er en innstallasjon om nestekjærlighet som skal oppfordre oss til å være ansvarlige medmennesker, men noen ganger er det vanskelig å leve opp til egne idealer. Christians barnslige håndtering av en frastjålet mobiltelefon drar ham inn i pinlige situasjoner, og samtidig har museets PR-byrå laget en ekstrem kampanje for The Square.

The Square er årets overraskende Gullpalme-vinner i Cannes, en svensk satirisk drama-komedie regissert av Ruben Östlund.

Östlund har lenge blitt sett på som en av de mest spennende regissørene i Skandinavia, og følger i samme spor som tidligere filmer med samfunnskritisk satire, som neppe skuffer de som har likt filmer som Turist og De Ufrivillige. 

The Square er satt til fremtiden, hvor Sveriges monarki har blitt avskaffet og palasset har blitt omgjort til et kunstmuseum. Filmen sentrerer seg hovedsakelig rundt danske Christian (Claes Bang) som er kunstnerisk leder ved dette museet i Stockholm.

Museet arbeider for tiden med en ny utstilling av ”The Square” – en rute som skal representere en frisone for tillit og omsorg, inspirert av veikrysset, som blir omtalt som en avtale mellom bilistene og fotgjengerne hvor bilistene har ansvaret for å ”ta vare på” fotgjengerne og hvor tillit begge veier må utøves.

Samtidig opplever Christian en rystende hendelse i sitt private liv, hvor han en dag på torget blir offer for et lommetyveri. Christian sporer telefonen sin ved hjelp av en assistent på museet, og er fast bestemt på å få eiendelene sine tilbake.

Regissør Östlund utøver med The Square sin sedvanlige samfunnssatire, og filmen skaper mye komedie i det paradoksale i Christians humanistiske livssyn og faktiske handlinger i sitt forsøk på å tilbake eiendelene sine.

Filmen går til angrep og latterliggjør kunstverdenen, som blir et bilde for det skandinaviske samfunnet som helhet og dets politiske korrekthet. Filmen skildrer en rekke pinlige øyeblikk og tydelig satiriske situasjoner som for eksempel når en mann med Tourettes stadig avbryter et intervju med en kunstner (Dominic West) og publikum lar det fortsette fordi de vil vise toleranse.

En av filmens mest minneverdige scener er under en formell middag arrangert av museet hvor en performance-kunstner (Terry Notary, som forøvrig er bevegelses-ekspert og har arbeidet med motion-capture i Planet of the Apes-filmene) spiller en ape med økende dyrisk intensitet. Östlund koser seg her åpenbart med å vise oss hvor langt performance-kunstneren må gå før publikum velger å bryte inn.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
29. september 2017
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Askeladden – I Dovregubbens hall (2K, 7.1.)
Anmeldelse: Tom of Finland