• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Painted Bird

KINOFILM : The Painted Bird

5
Karakter:

Konklusjon

The Painted Bird viser en menneskelig brutalitet og grusomhet som er sjelden vare på lerretet. Klarer man å se bort fra den gjennomgående apatien og de nærgående voldsskildringene, er filmen fantastisk stilistisk vakker.

Eksterne lenker

Anmeldelse: The Painted Bird
Torunn Sola
Torunn Sola
17. oktober 2020

FILMFAKTA

Premiere: 16.10.2020
Originaltittel: Nabarvené ptáče
Skuespillere: Udo Kier, Stellan Skarsgård, Harvey Keitel, Barry Pepper, Petr Kotlár, Nina Šunevič, Julian Sands
Sjanger: Krigsfilm / Biografi
Regi: Václav Marhoul
Nasjonalitet: Tsjekkia / Ukraina / Slovakia
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år
Filmen har en gjennomgående dyster stemning og tematikk. Den inneholder flere forstyrrende enkeltscener med overgrep og brutale voldshandlinger. Den får derfor aldersgrense 15 år.
Språk: tsjekkisk/tysk/latin/russisk
Produksjonsår: 2019
Distributør: Another World Entertainment

HANDLING

Når nazistene begynner sin masseutryddelse av jødene i Øst-Europa under andre verdenskrig, sender et jødisk par sønnen sin ut på landsbygda slik at han kan gjemme seg hos tanta. Men når tanta plutselig dør, blir den lille gutten kastet ut i en verden styrt av hat, frykt og vold, der hverdagen er en kamp for å overleve i et hensynsløst samfunn preget av brutale overgrep på sivile av russiske og tyske tropper.

The Painted Bird viser et krigsherjet Europa sett gjennom en ung (antatt jødisk) gutts øyne.

Guttens foreldre sender ham ut for å bo med tanten sin på landsbygda, i tro om at det vil holde ham i sikkerhet.

Men da tanten dør plutselig, drar han på leting etter et nytt hjem, uten at han vet hvor det befinner seg.

Hvert sted han ankommer er tilsynelatende mindre velkommen enn den forrige. Filmen demonstrerer noe av det mørkeste menneskeheten har å tilby fra vår egen fortid.

The Painted Bird er basert på romanen med samme tittel fra 1965, skrevet av Jerzy Kosiński. Romanen ble forbudt i Polen. Den er kontroversiell fordi menneskene som terroriserte gutten først og fremst var vanlige polske bønder, og ikke nazister.

Filmens regissør har her gjort et lurt grep hvor all dialog i filmen er på interslavisk, et semikonstruert språk som er laget for å være forståelig for alle som kan slaviske språk. Ifølge regissøren er dette gjort for at ingen skal føle at handlingen foregår i et spesifikt land, men alle i regionen skal oppleve at historien like gjerne kunne vært fra deres eget land.

The Painted Bird portretterer en uendelig parade av mennesker tappet for empati fra vår egen fortid.

Antisemittismen florerer, og fleste gutten møter er grusomme på ulike vis. Dersom møtene i starten virker godhjertet er det alltid et underliggende motiv, oftest seksuelle overgrep. Kun ved et par anledninger langs veien møtes han med omsorg og medmenneskelighet.

En av dem er en fuglefanger som maler en av fuglene sine med flere farger, for så å sende den ut for å gjenforenes med flokken sin. Men fuglene oppfatter den som en bedrager og utstøtes av fugleflokken, derav filmens tittel. Gutten, og hans tilhørende minoritet, er her den utstøtte fuglen.

Filmens handlingen foregår stort sett uten dialog, men utspiller seg gjennom kroppsspråk via fantastisk kameraarbeid. Filmen illustrerer også hvor mye som kan kommuniseres kun gjennom blikk og kroppsspråk.

Det gjør også at regissøren benytter seg av flere internasjonale skuespillere i små biroller. Stellan Skarsgård som skånende soldat, Harvey Kietel som godtroende prest, Barry Pepper som hevngjerrig soldat, Julian Sands som pedofil og Uno Kier som en skinnsykt sjalu møller.

Filmens hovedrolleinnhaver, Petr Kotlár, er fantastisk i rollen, og bærer den med en beundringsverdig presisjon. De minste bevegelser og blikk er nøye regissert.

Sterk empati utvikles for ham og håpløsheten karakteren hans opplever blir sterkere gjennom filmens løp.

The Painted Bird er en stillferdig fortelling filmet i 35mm sort-hvitt, som er en effektiv måte (i alle fall til en viss grad) å distansere tilskueren fra de verste grusomhetene som vises på skjermen.

Også scenografien og kostymene er troverdige og det oppleves som tidsriktige.

Filmen preges av svært brutale og realistiske voldsskildringer, men klarer man se forbi dette tilbyr filmen både skjønnhet og teknisk virtuositet.

På tross av filmens lengde på nesten tre timer, oppleves den ikke langdraget. Men disse timene krever mye av tilskueren, og dette er ikke en film for de fintfølende.

The Painted Bird viser en menneskelig grusomhet som er vanskelig å takle, men den visuelle portretteringen av handlingen er helt fantastisk.

Balansen regissør Kosiński har klart å skape, mellom det vakre og det grusomme, er gjort med slik presisjon at det er beundringsverdig. Dette er en film som er verdt å få med seg!

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKinoPrisutdeling
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
17. oktober 2020
Torunn Sola
Torunn Sola

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKinoPrisutdeling

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Paramount+ til Norge 25. mars 2021
    VOD (KLIKKEFILM)21. januar 2021
  • 85 års-jubilanten: Modern Times
    FILMHISTORIKK21. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Paramount+ til Norge 25. mars 2021
    VOD (KLIKKEFILM)21. januar 2021
  • 85 års-jubilanten: Modern Times
    FILMHISTORIKK21. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse:Børning 3
Anmeldelse: Et glass til