• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Great Wall

Matt Damon er ikke så heroisk i en allerede middelmådig The Great Wall

KINOFILM : The Great Wall

3
Karakter:

Konklusjon

Til tross på gode kampscener er The Great Wall altfor seriøs for en underholdende eventyrfilm, altfor hjerneløs for et seriøst drama, og ender opp som en middelmådig actionfilm.

Eksterne lenker

Anmeldelse: The Great Wall
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor
19. februar 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 17.02.2017
Sjanger: Action
Skuespillere: Matt Damon, Pedro Pascal, Jing Tian
Regi: Yimou Zhang
Manus: Max Brooks, Edward Zwick, Marshall Herskovitz, Tony Gilroy
Nasjonalitet: USA / Kina
Språk: Engelsk
Distribusjon: United International Pictures
Produksjonsår: 2016
Lengde: 1 t. 43 min.
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Kamphandlinger og actionpreget vold i et tydelig eventyrunivers gjør at denne filmen får 12-års-grense.

HANDLING

Den europeiske krigeren William (Damon) blir tatt til fange under et oppdrag i Kina. Her oppdager han den egentlige grunnen til at Den kinesiske muren ble bygget. Blodtørstige monstre befinner seg på den andre siden av muren, klare til angrep. William bestemmer seg for å hjelpe sine fangevoktere i kampen mot trusselen.

The Great Wall er altfor seriøs til en underholdende eventyrfilm å være, og altfor hjerneløs til å være et seriøst drama. Kinas forsøk på Ringenes Herre? Nei, mer en middelmådig Hobbiten.

De som så trailere til The Great Wall fryktet en «hvit frelser»-historie, der en karakter fra Vesten blir den eneste i verden som kan redde en «svakere» kultur. I stedet er William en barbarisk og uærlig mann som blir reddet av kinesere, i et interessant grenseland mellom underholdning og statlig propaganda.

Filmen følger to leiesoldater som er så klønete at de passer perfekt i Dum og dummere. William, spilt av Matt Damon (Jason Bourne, Good Will Hunting) er en engelsktalende bueskytter med en aksent som bare kommer og går.

Er han engelsk? Irsk? Det vet vi ikke. Dette er blant Damons verste roller med stive leveranser av replikker og en helt uttrykksløs prestasjon.

Andre delen av denne lite dynamiske duoen er Tovar, spilt av Pedro Pascal (Game of Thrones, Narcos). En så uviktig karakter at vi ikke får lære navnet hans før nesten halvparten av filmen er over.

Han er ment å være filmens humørspreder, og det klarer Pascal helt greit. Men når filmen prøver å være et seriøst drama, og du plutselig hører en vits fra en spanjol fra 1000-tallet, som blander arkaisk dialog med moderne slangord, blir man bare forvirret.

Leiesoldatene er på jakt etter krutt i Øst-Asia, som er verdt en god del penger i Europa. Så snubler de over Den kinesiske muren og Den navnløse orden. En gjeng supersoldater med Power Ranger-aktige rustninger som blir født for å kjempe i blodige slag mot Tao Tei – en horde iguanerlignende monstre ledet av en øglehund dronning som hvert sekstiende år slår mot Kinas grenser som en tsunami som minnes av zombie i World War Z.

Vi får ikke vite hvorfor de angriper hvert sekstiende år, men vi lærer at det var en meteoritt fra verdensrommet som våknet dem for å straffe mennesker for sin grådighet, enda et hint av Kinas propaganda mot kapitalisme og individualisme.

Oppbyggingen til første kampscenen i filmen er imponerende, og er sikkert det beste med filmen. Soldater slår på gigantiske trommer med nunchaku på toppen av muren, mens soldater nedenfor setter jernkuler i brann som skal slynges mot Tao Tei. Det finnes også en tropp kvinnelige krigere i identiske blå kostymer som blir fastspent i seler og svinger ned for å drepe monstre med lanser, i den dummeste militæriske idé noensinne.

The Great Wall viser imponerende store slag som minner om Ringenes Herre

The Great Wall viser imponerende storskala slag som minner om Ringenes Herre

Kinematografer Stuart Dryburgh og Xiaoding Zhao gjør en strålende jobb med å gjøre slag til stor skala. Tusenvis av krigere på muren som kjemper mot hundretusenvis av monstre i et slag som minner om Helmsdjupet i Ringenes Herre.

Det er spennende å se hva slags teknologi kinesere fortsetter å bruke, fra katapulter til gigantiske sakser som kommer ut fra selveste muren og kutter monstrene i deler. Regissøren Yimou Zhang viser Den navnløse orden som en velkoreografert og velsmurt motor som har forberedt seg i seksti år for dette slaget.

Dessverre blir slagene altfor trege. Etter fire slagscener føler man at filmen varer lengre enn tiden det tok for å bygge den ekte muren. Forferdelige digitale effekter og dårlig skuespillerprestasjoner hjelper selvfølgelig ikke.

Ikke engang musikken til Ramin Djawadi (Game of Thrones) er minneverdig nok til å redde filmen.

The Great Wall er en kinesisk-amerikansk samproduksjon, og Kinas dyreste produksjon. Med et budsjett på over en milliard kroner, viser det seg å være Kina som skal betale for muren. Har du en kinesisk venn? Gjør dem en tjeneste og ikke ta dem med deg på kino, med mindre du vil fornærme hele deres kultur og identitet.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
19. februar 2017
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor @https://twitter.com/rgmotamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Netflix med en flom av nye filmer. 71 nye filmer lanseres i 2021
    VOD (KLIKKEFILM)13. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    ANMELDELSE17. desember 2020
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Netflix med en flom av nye filmer. 71 nye filmer lanseres i 2021
    VOD (KLIKKEFILM)13. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Det norske hus
Anmeldelse: La La Land