• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Gift

Joel Edgerton imponerer med regidebuten The Gift

: The Gift

5
Karakter:

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Gift
Stina Ueland
13. september 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 11.09.2015
Sjanger: Thriller
Regi: Joel Edgerton
Manus: Joel Edgerton
Skuespillere: Jason Bateman, Rebecca Hall, Joel Edgerton
Musikk: Danny Bensi, Saunder Jurriaans
Produksjonsselskap: Blue-Tongue Films, Blumhouse Productions
Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon
Nasjonalitet: USA/Australia
Språk: Engelsk
Lengde: 108 min
Produksjonsår: 2015
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Mørk stemning og flere urovekkende scener gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

Simon og Robyn flytter til Los Angeles for å starte et nytt og bedre liv. Der møter de Gordo, en tidligere klassekamerat av Simon. Gordo er hyggelig, men merkelig, og han blir fort en plagsom og forstyrrende faktor i livet til paret. Hemmeligheter blir brakt fram i lyset, og paret får livet sitt snudd på hodet.

Joel Edgerton har skapt et navn for seg selv med The Gift, en intens og spennende thriller.

The Gift handler om et par, Simon og Robyn, som flytter fra Chicago til Los Angeles i håp om å kunne «starte på nytt». Simon (Jason Bateman) har fått en ny jobb, og Robyn (Rebecca Hall) sliter med depresjon etter et mislykket svangerskap.

Etter kort tid møter de Gordo (Joel Edgerton), en tidligere klassekamerat av Simon. Gordo er hyggelig, men litt merkelig. Han dukker opp i tide og utide, ofte med gaver og personlige kort i hånd. Gordo blir sakte, men sikkert et problem, og hemmeligheter fra flere tiår tilbake i tid kommer frem i lyset. Det tilsynelatende perfekte paret skjuler hemmeligheter, og Gordo er involvert.

Joel Edgerton er best kjent for sine skuespillerprestasjoner, og har de siste årene vært med i store produksjoner som Exodus: Gods and Kings, The Great Gatsby og Warrior. The Gift er hans første spillefilm som regissør, og uten tvil en imponerende regidebut. I tillegg til å spille en av filmens hovedroller, har Edgerton også skrevet filmens manus.

Han har mestret å lage en film man aldri har helt kontroll over, uten at det blir frustrerende eller forvirrende. The Gift starter opp som en klassisk thriller, men utvikler seg etterhvert til å bli en psykologisk thriller med aspekter fra mysterie- og skrekkfilmer. Filmens konklusjon er uventet og uforutsigbar, med det mest sjokkerende vendepunktet jeg har vært vitne til på film på lenge.

Edgerton velger å holde deler av filmens handling skjult helt til man tror at man har kontroll på hva som kommer til å skje, og hvilken type film The Gift er. Deretter presenterer han handlingselementer som er både svært overraskende og uventede, og filmen beveger seg i en helt annen retning enn man først hadde forventet. Dette gjør The Gift til et friskt pust innen en filmsjanger som ofte opptrer med den samme, trygge oppskriften.

Kameraarbeidet i The Gift er strålende utført. Kameraet beveger seg sakte, noe som er med på å bygge spenning og skaper intensitet i filmen. Når filmens få grøss dukker opp på skjermen kan jeg derfor ikke unngå å hoppe i setet sammen med resten av salens publikum.

Resten av filmen sitter jeg og venter på flere slike grøss, men de dukker sjelden opp. Og dette er noe av det beste ved The Gift. Det er ingenting bedre enn en thriller som kan gi publikum en ubehagelig følelse gjennom hele filmen og være passe skummel, uten å være avhengig av å skremme dem ved hjelp av raske bevegelser og høye lyder.

I tillegg til kameraarbeidet, bidrar også filmens musikk til å bygge opp stemningen og skape spenning. Musikken til Danny Bensi og Saunder Jurriaans er dyster og mørk, og den ender ofte i et klimaks av høye og skarpe toner, som fører til både frysninger og forventninger hos undertegnede.

Joel Edgerton spiller rollen som Gordo, den merkelige og litt skumle forfølgeren. Dette er en vanskelig rolle å spille, og en slik rolle kan fort bli overdrevet og overspilt. Men Joel Edgerton består denne utfordringen med glans. Han gjør ikke for mye ut av seg selv, og karakteren Gordo har mange hemmeligheter, som er med på å gjøre han ekstra interessant.

Jason Bateman er best kjent for sine roller i komiserier og komedier. Skuespillerprestasjonene hans i The Gift er uten tvil hans beste arbeid til nå. Han er så overbevisende som Simon at man ser ikke lenger Jason Bateman, man ser kun karakteren han spiller. Han er strålende i denne dramatiske rollen, og jeg håper å se han i flere slike roller fremover.

Rebecca Hall gjør en stødig jobb i rollen som Robyn, og hennes paranoide og depressive personlighet er med på å skape flere av de mest intense og skumleste øyeblikkene i The Gift.

Filmen når et punkt der jeg faktisk begynner å bry meg om Gordo, samtidig som han fremdeles gir meg frysninger. Man begynner samtidig og se sider av Simon som man ikke hadde trodd fantes, og det hele er urovekkende. På dette punktet vet jeg ikke lenger hvem som er gode og onde karakterer, og alt er en åpen bok.

Det er på dette punktet The Gift blir virkelig god, og man innser at filmen sakte men sikkert har bygget seg opp til dette, og at den er i ferd med å eksplodere. Det som følger er en strøm med sjokkerende vendinger og strålende skuespillerprestasjoner fra Bateman og Edgerton.

I likhet med Prisoners fra 2013 er The Gift en skikkelig god thriller som mest sannsynlig kommer til å bli oversett av landets kinopublikum fordi det er en liten og spesiell film, som ikke ble prioritert med tanke på markedsføring. Det er veldig synd, for dette er virkelig en film som fortjener og bli sett på kino.

Jeg venter i spenning på Joel Edgertons neste film.

Stor takk til Trondheim Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
13. september 2015
Stina Ueland https://www.facebook.com/stina.ueland

Redaksjonsassistent i KINOMAGASINET med master i filmvitenskap fra NTNU.

Relaterte sakerKino
  • Anmeldelse: «Prisoners» 21.12.2013

Siste saker fra ANMELDELSE

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Man from U.N.C.L.E.
Anmeldelse: Wendyeffekten