• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Florida Project

KINOFILM : The Florida Project

4
Karakter:

Konklusjon:

The Florida Project bruker litt for lang tid på å bringe publikum frem til hva som er hovedkonflikten, men gode skuespillerprestasjoner og noen solide valg fra filmskaperen, gjør at vi blir dratt inn i filmen og føler sympati for karakterene.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Florida Project
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
10. februar 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 09.02.2018
Sjanger: Drama
Skuespillere: Willem Dafoe, Brooklynn Prince, Valeria Cotto
Regi: Sean Baker
Manus: Sean Baker, Chris Bergoch
Produsent: Sean Baker, Chris Bergoch, Kevin Chinoy
Foto: Alexis Zabe
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 51 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Cre Film, Freestyle Picture Company, June Pictures
Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon
Aldersgrense: Ni år
Begrunnelse: Skildring av ustabile voksne og enkelte dramatiske scener gjør at filmen får niårs-grense.

HANDLING

Seks år gamle Moonee og hennes mor bor på et budsjettmotell utenfor Disneyworld i Florida. Selv om de er lutfattige og har nok av bekymringer er sommerferien til Moonee og vennene hennes fylt med barnslig undring, muligheter og en følelse av eventyr, selv om de voksne sliter med vanskelige tider.

Noen steinkast unna Disneys attraksjon – Walt Disney World Resort – i Florida møter vi mennesker som forsøker å overleve fra dag til dag.

Vi blir dratt med inn i livet til den seks år gamle jenta Moonee (Brooklynn Kimberly Prince), hennes mor Halley (Bria Vinaite) og motellbestyreren Bobby (Willem Dafoe), samt de andre personene i deres liv.

Det er sommerferie og ungene leker og finner på rampestreker. Bestyreren forsøker å gjøre jobben sin samtidig som han har et varmt hjerte og tydelige grenser. Halley forsøker å tjene nok penger til å betale leien for rommet, med alle tilgjengelige muligheter.

The Florida Project minner på mange måter om en observerende dokumentar om livet på baksiden av den skinnende medaljen. Mens turister bruker flere hundre dollar på fornøyelsesparken, som hele tiden har et slags nærvær uten at den er synlig i filmen, følger vi livet til de som ikke engang har råd til egen bolig. For dem er motellrommet et hjem.

Historien fortelles langsomt gjennom å vise oss ungene som leker, bestyreren som forsøker å opprettholde en form for kontroll og alenemoren som forsøker å være mor i en vanskelig situasjon. I starten er det vanskelig å ha sympati for noen av karakterene, men filmen klarer å bygge denne sympatien bit for bit, og når filmen nærmer seg høydepunktet så er du på lag med karakterene. På tross av personlighetene deres, kan man nesten si.

Skuespillerprestasjonene er solide. Ungene er troverdige som unger, og de voksne gjør også gode rolletolkninger, spesielt Bria Vinaite og ikke minst veteranen Willem Dafoe (62) som er blitt Oscarnominert for denne rollen. Dafoe klarer å fremføre en karakter med stor medmenneskelighet, og i likhet med de andre karakterene i filmen så virker han som en ekte person.

Filmskaperen Sean Baker (som står bak både manus og regi) har gjort flere spennende grep. Fravær av filmmusikk gjør at vi blir dratt skikkelig inn i miljøet, hvor fokuset på andre lyder som dialog og miljølyd får lov til å dominere lydbildet. De få gangene det er musikk i løpet av filmen, så er det diegetisk, musikk som karakterene hører på. Denne illusjonen blir dessverre brutt i filmens siste minutt.

Visuelt sett er The Florida Project også veldig interessant. Glorete pastellfarger og plastikklignende butikkfronter skaper et bilde av noe «billig». Kameravinklene benyttes ofte på en måte som får publikum til å se ting gjennom barns øyne, et grep som er meget effektfullt og som gjerne kunne vært utnyttet mer. Store utsnitt filmet med vidvinkel er med på å gjøre miljøet og settingen til en egen karakter i filmen. Allikevel er ikke filmskaperen redd for også å bruke nærbilder for å skape kontraster. Blandingen mellom saktegående panorering og håndholdt kamera er også et virkemiddel som skaper variasjon.

Det er mye bra som kan sies om filmen, men helhetlig blir det litt kjedelig, og det tar litt for lang tid før filmens problemstilling og opptrappingen setter i gang. Noen scener føles unødvendig repeterende.

Det største problemet er nok det siste minuttet av filmen. Uten å avsløre for mye, så kan det nevnes at oppbyggingen til, og selve høydepunktet, fungerer utmerket. Så ser det ut til at filmskaperen ikke visste helt hvordan løsningen skulle bli, og resultatet krasjer totalt med stemningen i resten av filmen.

The Florida Project suger deg inn i en verden man kanskje aldri tenker over, men den bruker litt for lang tid på å komme seg dit.

Takk til SF Kino Ski for presseadgang.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
10. februar 2018
Bjørn-Harald L. Sønsthagen https://www.facebook.com/laivaren?fref=ts

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Til daglig medielærer med master i filmvitenskap.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: C’est la vie!
Anmeldelse: Ut av intet