• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Favourite

KINOFILM : The Favourite

5
Karakter:

Konklusjon

Et klassisk periodedrama som finner sted på 1700-tallet blir snudd på hodet med unike kamerabevegelser, nymotens dialog og noen fantastiske skuespillerprestasjoner. The Favourite er et makabert og morsomt verk om maktbalanser og spill mellom individer.

Eksterne lenker

Anmeldelse: The Favourite
Christian Høkaas
Christian Høkaas
18. januar 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 18.01.2019
Sjanger: Drama
Skuespillere: Emma Stone, Olivia Colman, Rachel Weisz
Regi: Yorgos Lanthimos
Manus: Deborah Davis, Tony McNamara
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 59 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Aldersgrense: 9 år
Begrunnelse: Enkelte lite nærgående og kortvarige voldsinnslag gjør at denne filmen får 9-årsgrense.

HANDLING

I det tidlige 1700-tallet ankommer tjenestepiken Abigail til det kongelige slottet i England. Den skjøre dronning Anne blir sjarmert av Abigail, som setter kjepper i hjulene i forholdet til Anne og Lady Sarah, som styrer landet i krigen mot Frankrike.

Takk Gud for at dette sprø filmverket er ikke mammas ordinære kostymedrama.

Den greske regissøren Yorgos Lanthimos‘ filmografi består av mørke, samtidskomedier med absurde tvister.

Hans makabre The Killing of a Sacred Deer var en av mine favorittfilmer fra 2017.

Da jeg hørte hans neste prosjekt skulle være et periodedrama fra 1700-tallet om dronning Anne fra Storbritannia, virket det som et særdeles uvanlig valg fra Lanthimos. Periodedramaer er heller ikke min kopp te. Heldigvis var hans særtrekk klistret over hele verket. Dette er Barry Lyndon puttet i en blender.

Det er på tidlig 1700-tallet da den unge tjenestepiken Abigail Masham (Emma Stone) ankommer det kongelige slottet i Storbritannia etter å ha blitt dyttet ut i gjørma av føreren i hestevognen. Hun gir ikke et godt førsteinntrykk da hun drasser med seg stank og møkk inn i det velstelte slottet. Dronning Anne av Storbritannia (Olivia Colman) regjerer og vi befinner oss midt i krigen mellom England og Frankrike. Den intelligente Lady Sarah (Rachel Weisz) styrer landet, da Anne er sengeliggende, men hun tar også Abigail under vingene. Lady Sarah pleier føttene til Anne, men plutselig begynner Abigail å sjarmere dronningen. Krigspolitikken tilspisser seg og da ser Abigail en sjanse til å komme seg tettere opp til dronningen.

Om du er interessert i å se en historisk framstilling av denne turbulente tiden, vil jeg nok anbefale en dokumentarserie på History Channel, for regissør Yorgos Lanthimos gir sin unike tolkning på historien. Til og med bruk av kameralinser reflekterer det.

Filmen presenteres i ny og ne gjennom fisheye-linser, som gir illusjonen av sikkerhetskameraer inne i slottet. En fisheye-linse vil også sørge for at rommene blir litt mer surrealistiske, med vegger som bøyes rundt i kantene. Foto og klipp går hånd i hånd i dette verket. Alt er delt inn i kapitler og klippingen er strammere enn et korsett. Dette blir gjort for å få frem en tørr, komisk timing slik Lanthimos er kjent for i sine tidligere filmer.

Disse tekniske valgene er filmens ramme rundt fortellingen om en maktbalanse i trioen av karakterer. Det er et fascinerende maktspill mellom Sarah, Abigail og dronningen som er synlig for alle mennene i slottet, men enda mer spennende med alt som skjer under forhenget. Det er ikke det vi kjenner fra historiebøkene som belyses. Her er det intriger, hat og sterke følelser.

Skuespiller Rachel Weisz har til og med beskrevet denne filmen som «Mean Girls med større risiko». De dekadente kostymene og flotte parykkene er en fasade for det intense spillet bak. The Favourite gjør en solid jobb med å vise til det motbydelige livet på 1700-tallet. Ikke bare gjennom karakterenes interaksjoner, men verdenen de lever i. Det er lett å få sykdommer, bli voldtatt, ha dårlig hygiene og å leve i fattigdom. Til tross for at vi ser mange rike mennesker i filmen, så kaster Lanthimos det overpolerte og kongelige i dass.

Colman, Stone og Weisz gir kalkulerte og fremragende prestasjoner i hovedrollene. Sarah driver et diabolsk, politisk spill mens Abigail styrer et sosialt spill. Alt for å vinne respekten til dronningen. Seerne investerer i alle de tre karakterene og skifter hvem vi heier på i løpet av filmen. De narsissistiske trekkene og pompøse utbruddene er herlige å se på. Lanthimos tryller også fram både dystre og surrealistiske aspekter ved filmen, som de utallige kaninene dronningen har i værelset sitt. (Her kan man trekke referanser til Alice i Eventyrland). Dette er en av elementene i filmen som gir muligheter til filmatiske analyser.

Sjangerblandingen mellom historisk drama og dagens erotiske komedier gir en mørk og forfriskende arena med kvikk, vittig og nymotens dialog. Jeg synes også Emma Stone er på sitt beste når hun har dramatiske roller med komiske undertoner, som gjør at hun passer glimrende inn i denne helsprø, svarte komedien – som kanskje ikke er en komedie for alle.

Det stive periodedramaet åpner seg opp for et 2019-publikum. Yorgos Lanthimos beviser at hans absurde humor kan passe hvilken som helst tidsepoke med The Favourite.

 

Relaterte sakerForsidenKinoVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
18. januar 2019
Christian Høkaas
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Fullførte en mastergrad i filmvitenskap på NTNU i 2018.

Relaterte sakerForsidenKinoVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Filmfestivalen i Cannes utsettes
    FESTIVAL28. januar 2021
  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • En av 80-tallets profilerte Bond-piker ble meldt død. Var ikke død likevel. Men er nå «endelig» meldt død.
    DØDSFALL4. januar 2021
  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Filmfestivalen i Cannes utsettes
    FESTIVAL28. januar 2021
  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Glass
Anmeldelse: The House That Jack Built