• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Father

KINOFILM : The Father

6
Karakter:

Konklusjon:

The Father er rett og slett brilliant spilt og brilliant skrevet – om et tema som snakkes for lite om – men som berører så mange.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Father
Anne Helen Houg
27. mai 2021

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 28.05.2021
Skuespillere: Anthony Hopkins, Olivia Colman
Sjanger: Drama
Regi: Florian Zeller
Nasjonalitet: England
Aldersgrense med begrunnelse: 9 år
Filmen inneholder enkelte kortvarige, dramatiske situasjoner, samt scener med noe ustabile voksenpersoner. Den får derfor aldersgrense 9 år.
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2020
Distributør: Storytelling Media

HANDLING

Antony rammes av Alzheimer og verden blir vanskeligere og vanskeligere å holde orden på. Samtidig blir det stadig vanskeligere å holde orden på ham.

Denne filmen er akkurat så forvirrende som verden kan være for en med Alzheimer.

The Father er et brutalt, skremmende portrett av hvordan det må føles å miste grepet om virkeligheten. Her har vi en Oscar-verdig forestilling. For mange kan denne havne i samme bås som Saw og The Blair Witch Project, men dette er ingen tradisjonell skrekkfilm som sådan.

Den handler ikke om en sadistisk morder eller en ond kult, men om skrekken, uroen og forvirringen man opplever ved å leve med demens – og det vil hjemsøke deg i flere uker. For dette kan ramme deg selv, og de du er glad i.


Filmen er basert på Florian Zellers eget teaterstykke «Le Père» fra 2012.

Zellers er en fransk forfatter, teater og filmregissør. Dette er hans første film, og da er det ikke verst å høste sin første Oscar. Filmen fikk hele seks nominasjoner og vant to, for beste adapterte manus og beste skuespiller.

Seieren skjedde takket være at han fikk tak i selveste Antony Hopkins til hovedrollen. Hopkins opplever litt av en karriereoppblomstring. Først Oscar-nominasjon for sin birolle i The Two Popes, før han vant for beste hovedrolle i denne filmen.

Her spiller han glitrende i rollen som en mann med samme navn som han selv, Anthony, som er en sjarmerende eldre mann som er full av humørsvingninger.

For Anthony har livet blitt en kilde til stadig desorienterende forvirring, og i et mesterlig slag forteller forfatterregissøren Florian Zeller historien fra hans eget perspektiv når karakterer og steder skifter, og vi blir like forvirra som han.

Anthony er egentlig en karakter i en vemmelig thriller som eksisterer i en virkelig uvirkelig verden. Dette er en genial måte å formidle den forferdelige sinnstilstanden til mennesker med demens – hvordan hver dag er fylt med plutselige overraskelser og hvor umulig det må være å la noen andre forstå akkurat hva du går gjennom.

Vi er for det meste på ett sted, men på grunn av den stadig skiftende naturen til Anthonys omgivelser er Zellers film en av de mer imponerende realiserte scene-til-skjerm-tilpasninger jeg har sett.

Vi ender med å stille spørsmål ved alt rundt ham, og lurer alltid på hvordan den egentlige virkeligheten kan være. Dette er en vanskelig, ofte ganske brutal, seeropplevelse. Det er ikke vanskelig bare på grunn av den oppbrutte historiefortellingen, men på grunn av den destruktive og sårbare hovedopptredenen fra Hopkins.

Det er forbløffende, hjerteskjærende arbeid, å se ham prøve å rasjonalisere for seg selv og de rundt ham det han opplever. Filmen roer det hele ned i noen øyeblikk før verden hans plutselig endrer seg igjen, og et hvert forsøk på å stille spørsmål ved det han har våknet til faller bare for døve ører.

Hopkins kjører hele spekteret fra raseri via apati til opprør, og det hele føles ikke en gang som en konstruert karakter, til tross for vår tilknytning til ham som skuespiller med en såpass lang karriere. Det er fantastisk å se ham her, men også utrolig opprivende.

Det er helt klart han som leder showet, men også datteren Olivia Colman (The Crown) får noen imponerende øyeblikk underveis. Filmen er nemlig generøs nok til å vise oss  en uutholdelig frustrerende prosess for pårørende til mennesker med Azheimer.

Som man kan forvente, er The Father en fortelling uten håp, da tilstanden til Antony bare forverres og man får kunnskapen om at ting ikke blir bedre – han kommer aldri tilbake.

Dette er en livserfaring mange mennesker forståelig nok helst vil unngå å tenke på. Men i realiteten eksisterer den altfor nærme virkeligheten for mange av oss, og jeg kan med gru forestille meg min far eller mor potensielt i hans sted. Men for den som har mage til det, blir denne sittende i hodet lenger enn du kanskje vil.

Jeg vet at den vil bli hengende ved meg – jeg må ringe pappa oftere!

Relaterte sakerAnmeldelseAntony HopkinsbritiskdramaForsidenOlivia Colman
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
27. mai 2021
Anne Helen Houg

Frilansanmelder for KINOMAGASINET siden 2020. Er privatlærer med fokus på språk og matte, og jobber for flere musikk- og filmfestivaler i Oslo.

Relaterte sakerAnmeldelseAntony HopkinsbritiskdramaForsidenOlivia Colman

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Cruella
Anmeldelse: Han