• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Autopsy of Jane Doe

KINOFILM : The Autopsy of Jane Doe

6
Karakter:

Konklusjon

Denne filmen byr på noe av det mest uhyggelige atmosfære og spenning innen dens sjanger. Desidert en av de bedre skrekkfilmene jeg noensinne har bevitnet. Her er det bare å bite tennene sammen og det anbefales å ikke se denne filmen alene i mørkets stille stund Så sant du ikke er tøff nok til det..

Eksterne lenker

Anmeldelse: The Autopsy of Jane Doe
John Haakon Asker
John Haakon Asker
13. januar 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 13.01.2017
Sjanger: Skrekkfilm
Skuespillere: Emile Hirsch, Brian Cox, Ophelia Lovibond, Michael McElhatton, Olwen Kelly, Jane Perry
Regi: André Øvredal
Manus: Ian Goldberg, Richard Naing
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Musikk: Danny Bensi, Saunder Jurriaans
Produksjonsselskap: IFC Midnight (U.S.), IM Global, Ingenious, Impostor Pictures, 42
Distribusjon: SF Studios
Produksjonsår: 2016
Lengde: 1 t. 26 min.
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Skrekkeffekter og skildringer av drap og blodige lik gjør at denne filmen får 15-års grense.

HANDLING

En ukjent kvinne blir funnet drept i en småby i Virginia i USA. Fryktelige og uforklarlige hendelser begynner å skje og hjemsøke eierne av likhuset som er pålagt å utføre obduksjonen.

The Autopsy of Jane Doe er en sterkt nervepirrende og absolutt perfekt gjennomført Hollywood-debut fra norske André Øvredal.

Jeg tør spå allerede nå at filmen med tid og stunder mest sannsynligvis vil bli regnet som en klassiker i sin sjanger!

Historien i The Autopsy of Jane Doe starter med et svært blodig åsted et sted i Virginia. Stedet bærer preg av makabre hendelser og likene som ligger spredd rundt om i huset bekrefter dette. Nede i en kjeller finner politiet og sheriffen Sheldon, spilt av Michael McElhatton (Game of Thrones) liket av ei ung naken kvinne halvveis nedgravd i jorda. Liket av kvinnen blir videresendt til et familiedrevet likhus hvor obduksjonen skal finne sted.

Underveis i obduksjonen inntreffer en storm og patologene finner fort ut at dette ikke blir som en vanlig ordinær obdusering, men snarere tvert i mot. Desto lengre de kommer i obduseringen, jo flere uhyggelige og uforklarlige ting begynner å skje.

Denne filmen er den talentfulle og unge regissøren André Øvredals Hollywood-debut og bare hans andre spillefilm etter suksessen med Trolljegeren fra 2010.  Igjen har han regissert etter eget manus. Han mestrer kunsten med å skape en ordentlig uhyggelig spillefilm innen skrekksjangeren. Fra nærmest start til slutt sitter man klistret til stolen og kommer seg ikke av flekken.

Så når stemmen fra radioen bak i rommet hvor obduseringen foregår sier: «You’re not going anywhere tonight!», stemmer det veldig godt.

Selv om innspillingstedet er begrenset til likhuset klarer Øvredal å skape en uhyggelig og mystisk stemning. Bildekomposisjonen og kamerabruken er nøye gjennomført gjennom stedets mørke korridorer og ulike rom. Han har virkelig klart å utnytte den begrensete mengden av plass og skape en atmosfære som virkelig kan føles fra kinosetet. Det er passe mengde blodige spesialeffekter og ikke overdrevent brukt som det ofte kan bli.

Selve liket, Jane Doe, spilt av Olwen Catherine Kelly er fantastisk gjennomført og virkelig uhyggelig å bevitne Å se henne ligge der konstant med øynene åpne og ikke en eneste bevegelse, eller tegn til liv skaper en tilværelse og stemning i filmen som virkelig kan føles på. Vel gjennomført og ikke for seksualisert, som det også fort kunne blitt. Det er nøye balansert.

Musikken og lydbildet er velbalansert med alt det andre som skjer i filmen og bidrar til den økende spenningen og det mystiske. Øvredal beviser igjen at han mestrer sjangeren ved opptrappingen gjennom filmen og intensiteten den byr på underveis. Spenningskurven stiger i passe tempo og ligger der konstant til siste slutt. Filmen byr på et par overraskelser og du tror du vet plottet når det brått ikke nødvendigvis viser seg å være slik allikevel.

Brian Cox /Tommy Tilden)og Emile Hirsch (Austin Tilden) under en av sine obduseringer i familiens likhus.

Brian Cox (Tommy Tilden) og Emile Hirsch (Austin Tilden) under en av sine obduseringen av Jane Doe i familiens likhus.

Obduseringen foregår av far og sønn som driver likhuset og som i årevis har vært en familiebedrift.

Tommy Tilden, spilt av Brian Cox (Braveheart, Bourne Identity), gjør en veldig solid rolletolkning. Det samme kan sies om sønnen, Austin Tilden, som spilles av Emile Hirsch. Kanskje ikke like troverdig som Cox, men de begge gjør en god tolkning av sine karakterer i en ellers ganske så lukket obskur tilværelse. I alt makabre klarer de å holde en viss form for humor og kjemien mellom de to som far og sønn er velplassert og byr på utfordringer.

Den amerikanske forfatteren Stephen King lovpriste nylig filmen via Twitter. Han mener filmen kan sammenlignes med kultklassikeren Alien fra 1979. Han er ikke alene om å hylle den norske Hollywood-filmen. Den er blitt svært godt mottatt både her til lands og internasjonalt. Det skal virkelig bli spennende å se hva Andre Øvredal får til videre av fremtidige film prosjekter og hvilke overraskelser han kan by på.

Tusen takk til Fredrikstad kino for presseadgang.

Relaterte sakerAndrecreepyForsidenJane DoeobduksjonØvredalskrekksuspensethriller
Kommentarer:
Vis kommentarer (1)
ANMELDELSE
13. januar 2017
John Haakon Asker
John Haakon Asker @https://twitter.com/JohnHkonAsker https://www.facebook.com/johnhaakonasker?fref=ts

Journalist i KINOMAGASINET, filmarbeider og fotograf.

Relaterte sakerAndrecreepyForsidenJane DoeobduksjonØvredalskrekksuspensethriller

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Collateral Beauty
Anmeldelse: Marcus & Martinus – Sammen om drømmen