• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Svenskjævel

KINOMAGASINETs anmelder gir Svenskjævel terningkast tre.

: Svenskjævel

3
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Svenskjævel
Ann Mari Nettum
13. mars 2015

FILMFAKTA

Regi: Ronnie Sandahl
Skuespillere: Bianca Kronlöf, Henrik Rafaelsen, Petronella Barker, Kyrre Hellum, Mona Kristiansen, Anders T. Andersen, Anne Ryg, Trine Wiggen
Sjanger: Drama
Kinopremiere: 13.03.2015
Manus: Ronnie Sandahl
Nasjonalitet: Norge/Sverige
Språk: Nor/Sve
Produksjonsår: 2015
Lengde: 1 t og 37 min
Produksjonsselskap: Hummelfilm v/Gudny Hummelvoll, Anagram, Cinenic
Musikk: Stein Berge Svendsen
Distribusjon: Euforia Film
Aldersgrense: Tillatt for alle
Egnethet: Ungdom/Voksen
Begrunnelse: Filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på de yngste.

HANDLING

23 år gamle, svenske Dino (Bianca Kronlöf) er på jobbjakt i Oslo. Hun bor sammen med mange andre svenske ungdommer i samme situasjon.

Bemanningsbyråene har ikke mye å tilby. Så begynner hun som barnevakt og hushjelp for Steffen (Henrik Rafaelsen). Dette middeklassehjemmet byr på nye opplevelser for Dino, og en romanse utvikler seg.

Filmen skildrer hvordan denne sommeren i Oslo endrer en hek del for Dino, og hvordan hun må ta flere valg.

Et aktuelt samfunnstema ispedd flere gode skuespillere kunne blitt til noe stort på kinolerretet. Dessverre ender Svenskjævel opp som en langdryg film uten sammenheng.

Den svenske journalisten og forfatteren Ronnie Sandahl spillefilmdebuterer som regissør med Svenskjævel. Han har også skrevet manuset til filmen selv, og Sandahl har helt klart et samfunnsviktig emne som bakgrunn for denne filmen.

Svenskjævel tar for seg hvordan stadig flere unge svensker kommer til Norge, og da særlig Oslo, for å jobbe, ettersom Sverige sliter med høy arbeidsledighet. De svenske står på og jobber «overalt» i Norges hovedstad, men er i tillegg kjent for å være der det skjer i de sene nattetimer, derav tilnavnet partysvensker.

Den siste tiden har bildet av den festglade partysvensken bleknet noe, og maktforholdet mellom nordmenn og svensker har begynt å overta oppmerksomheten. Nettopp dette bildet, svensker som jobber og nordmenn som betaler, blir tatt opp i Svenskjævel. Det er bare så trist at denne gode og betydningsfulle idéen ikke får rett spillerom i filmen.

For meg blir Svenskjævel en langdryg film som formidler budskapet sitt på et kronglete vis. Filmskaperen har mye på hjertet, og jeg ville så gjerne sett en velsnekret film omkring denne tematikken, men i Svenskjævel finner jeg ikke noen rød tråd – ikke en gang en liten trådstump …

Skildringen av selve rammen for filmen kommer greit fram. Vi forstår hvordan Dino må kjempe for å få jobb, og vi får se hvordan livet i kollektiv med mange andre svensker i samme situasjon kan være krevende. Men historien ellers blir fylt av for mange historier som aldri helt får blomstre ut.

Det virker som om Sandahl vil fortelle en kompleks historie med rot i svært samfunnsaktuelle emner. Sidehistoriene blir dvaske blindveier, og etter hvert skjener i tillegg hovedhistorien ut og blir til en kjærlighetsfortelling.

Filmens foto har flere lyspunkt. Skildringen av Oslo-sommer kommer fram godt i bildet, og lyset vi ser skaper rett stemning. Innimellom, og da som oftest i scener med bare Dino, vises kreativt fotoarbeid. Spesielt én scene hvor Dino er på diskotek griper tak i meg. Dette er én av de bedre scenene i filmen rent fotomessig, men også for filmen som helhet.

Filmens lydbilde består for det meste av filmens reallyd. Dette kunne fungert svært godt for å understreke det realistiske i denne filmen, men i stedet ender dette opp som et svakt lydbilde. Stillheten får regjere ispedd irriterende forstørrelser av hverdagslyder, og det blir lite framdrift.

Sandahl har lykkes da det kommer til skuespillerstaben. Spesielt mange av birollene er plukket av øverste hylle. Blant de norske birollene finner vi sterke kunstneriske navn som Anders T. Andersen (kjent fra TV-serien Mammon) og Petronella Barker (kjent for en rekke store roller blant annet ved Nationaltheatret).

I de svenske birollene, som Dinos samboere i kollektivet, finner vi blant annet Erik Lennblad (kjent fra TV-serien Molanders) og Adam Lundgren (kjent for Tørk aldri tårer uten hansker og Känn ingen sorg). Disse to presterer godt i hver eneste lille bit av filmen hvor de har fått spilletid.

Jeg synes Henrik Rafaelsen, som spiller Steffen, faller inn i en rolle vi har sett ham i tidligere, som en noe klumsete og sjenert mann. Bianca Kronlöf, som spiller Dino, tar seg godt ut på filmlerretet. Uttrykket hennes er godt, men det er ikke alltid at replikkene er like gode.

Manuset som helhet har sine brister. For eksempel én scene hvor Steffens venner diskuterer svenskers arbeid i Norge, mens Dino er tilstede, virker usannsynlig, overdrevet og konstruert for meg.

Jeg synes det er synd at Svenskjævel forblir en usammenhengende og noe kjedelig film i mine øyne, for jeg ser helt klart denne filmens potensiale og aktualitet. Svenskjævel kunne blitt en viktig og velkomponert samfunnsskildring ala den norske filmen Natt til 17., men blir i stedet denne spirende blomsten som bare visner.

Stor takk til Hamar Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
13. mars 2015
Ann Mari Nettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting

Jon Smeland Olsen29. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline

Terje Thomassen23. mai 2023
Les mer

Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10

Jon Smeland Olsen18. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: R.M.N

Anne Helen Houg8. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden4. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Magnus Meling2. mai 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Chappie
Anmeldelse: Eventyret om Askepott