• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Spider-Man: Far From Home

KINOFILM : Spider-Man: Far From Home

4
Karakter:

Konklusjon:

Hvis du fryktet at The Marvel Cinematic Universe kom til å sakte akterut i en post-Engame verden så tro om igjen. Spider-Man: Far From Home beviser at vi knapt har skrapet overflaten til hva Spider-Man universet kan gi oss og hvilke karakterer vi kan utforske. Selv med en haltende start så avslutter denne filmen knallsterkt.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Spider-Man: Far From Home
Kenneth Paulsen
5. juli 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 03.07.2019
Sjanger: Superheltfilm / Action / Eventyr
Skuespillere: Tom Holland, Samuel L. Jackson, Zendaya, Cobie Smulders, Jon Favreau, JB Smoove, Jacob Batalon, Martin Starr, Marisa Tomei, Jake Gyllenhaal
Regi: Jon Watts
Manus: Chris McKenna, Erik Sommers
Produsenter: Kevin Feige, Amy Pascal
Nasjonalitet: USA
Originalspråk: Engelsk
Lengde: 2 t. 9 min.
Produksjonsår: 2019
Distribusjon: SF Studios
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Intense Actionscener og voldshandlinger i et tydelig fantasiunivers, gjør at filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

Peter Parker sine planer om å forlate superhelttilværelsen i et par uker går fort i vasken når han plutselig blir involvert i å hjelpe Nick Fury med å avdekke mysterier om flere angrep som skaper kaos på kontinentet.

Langt hjemmefra, men fortsatt nært og kjært!

Selv om Avengers: Endgame (2019) markerte et pop-kulturelt høydepunkt i  den globale filmverdenen så utgjør Spider-Man: Far From Home faktisk en viktig milepæl i seg selv. Den markerer nemlig avslutningen på fase 3 i det såkalte «The Marvel Cinematic Universe». Marvel Studios har til nå prøvd å gjøre ting litt enklere for fansen ved å sortere film-universet sitt inn i faser. Fase én inneholder filmene fra 2008 til 2012, fase 2 fra 2013 til 2015 og fase tre fra 2016 til 2019.

Så selv om Endgame var en klar avslutning på en lang reise så er Far From Home raskt på plass for minne oss på at reisen er langt i fra over.

Reisen vi blir med på i denne filmen starter med at vi møter en Spider-Man som er litt mett av dage. Etter å ha vært delaktig i  noe som kan beskrives som verdenshistoriens største kamp for menneskeheten så er Peter Parker klar for å henge superheltkostymet sitt opp i klesskapet for så å unne seg en velfortjent ferie gjennom Europa med skoleklassen sin. Han finner fort ut at ferie er oppskrytt og han er fort tilbake i drakten ansikt til ansikt med nye trusler.

Jeg vil først nevne at det har tydelig blitt en veldig populær trend for disse storfilmene å lokalisere seg i så mange land som overhodet mulig. Eksempelvis så er dette noe vi har sett i filmserier som Fast and Furious, Mission Impossible, Transformers og Men in Black. Dette er langt ifra et negativt aspekt med mange av disse filmene, men i denne filmen så følte jeg det skapte en unødvendig stressfaktor.

Vi følger Peter og hans skoleklasse mens de besøker flotte byer som Praha, Venezia og London, men til tider så føles det som om de ikke tilbrakte mer enn tretti minutter i hver by. Personlig kunne jeg kanskje ønske at filmen valgte å ha flere minnerike scener på færre lokaliteter istedet for å stresse seg gjennom masse lokaliteter uten så mye tid til å stoppe opp å nyte stundene og omgivelsene.

Med det sagt så er jo denne gjengen av skuespillere som vanlig fulle av sjarm og energi. Tom Holland beviser nok en gang at han er, etter min mening, den beste skuespilleren som noengang har spilt gode, gamle Edderkoppen.

Vi er for det første vitne til hans forsøk på å imponere sin store kjærlighet, nemlig M.J. (Zendaya). Ungdomsromansen blomstrer og  spirer i denne filmen og det er jo alltid morsomt å se heltene våre i ukomfortable og alminnelige situasjoner.

Tom Holland er som sagt vel og bra i denne filmen, men han som virkelig stjeler showet her er Jake Gyllenhaal som Mysterio. Da jeg fant ut at denne filmen skulle introdusere en av mine favorittkarakterer fra Spider-Man universet ble jeg både lykkelig og litt bekymret. Det er alltid litt nervepirrende når karakterer man elsker skal bli filmatisert med stort budsjett for første gang. Vel, jeg er overhodet ikke bekymret lenger!

Marvel har nok en gang klart å oversette en komplisert og rik karakter fra tegneserie til live-action uten problem. De har tatt seg litt friheter med å endre karakteren en smule for at han lettere skal kunne passe inn i dette universet, men dette var endringer som jeg gledelig ønsket hjertelig velkommen.

Man får selvfølgelig mest ut av denne filmen hvis man på forhånd ikke vet om Mysterio sin relasjon til Spider-Man, så for sikkerhets skyld så skal jeg ikke gå inn på det i denne anmeldelsen. Jeg var veldig klar over denne relasjonen og av den grunn så får filmen en forutsigbarhet ved seg. Det stoppet heldigvis ikke underholdningsverdien da andre halvdel ble satt i gang. Her har vi noen sinnssyke scener som får Doctor Strange (2016) til å virke som en lett-hjertet søndagstur.

Andre halvdel av filmen er eksepsjonelt underholdende og noe av det mest visuelt kreative scenene jeg har sett i en superheltfilm, men første halvdel var dessverre litt i tregeste laget da jeg hovedsakelig bare satt å ventet på at forutsigbare ting skulle skje.

Denne filmen gjør en utrolig god jobb med å viderefølge eksemplet som har blitt lagt av tidligere filmer i «The Marvel Cinematic Universe». Det knyttes sterke bånd til tidligere filmer som igjen beviser at folkene bak både manus og regi er ti steg foran oss seere. Av denne grunn så leverer denne filmen masse flotte overraskelser.

Hadde denne filmen klart  å kontinuerlig opprettholde energien som siste halvdel så mesterlig utførte så hadde den uten tvil vært med i listen over mine favoritt superheltfilmer. Den brukte dessverre litt lang tid på å få fotfeste, for så å komme til det relevante og interessante, men totalopplevelsen lener seg absolutt til det positive.

Relaterte sakerAnmeldelseDisneyForsidenKinoMarvelSpider-Man
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
5. juli 2019
Kenneth Paulsen

Kenneth er til daglig teknisk ansvarlig for ODEON Sarpsborg.

Relaterte sakerAnmeldelseDisneyForsidenKinoMarvelSpider-Man
  • Anmeldelse: Spider-Man: Into the Spider-Verse 17.12.2018
  • Ny trailer: Spider-Man: Far From Home 17.01.2019
  • Spider-Man 3.0! 05.07.2017
  • Anmeldelse: Spider-Man: Homecoming 06.07.2017
  • Trailer 2: The Girl in the Spider’s Web 18.09.2018
  • Macody Lund mener The Girl in the Spider’s Web har likhetstrekk med Bond-filmene 25.10.2018

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Annabelle Comes Home
Anmeldelse: Crawl